ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ μάρκετ: Μείωση 1,3% στην κατανάλωση το πρώτο τρίμηνο

Σούπερ μάρκετ: Μείωση 1,3% στην κατανάλωση το πρώτο τρίμηνο

Σημαντικές πιέσεις στην κατανάλωση εξακολουθούν να ασκούν οι ανατιμήσεις αναγκάζοντας τους καταναλωτές να αγοράζουν λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) o όγκος πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 1,3% στο πρώτο τρίμηνο του 2023, κάτι που οφείλεται στις ανατιμήσεις οι οποίες μεσοσταθμικά στον κλάδο ήταν το πρώτο τρίμηνο 10%. 

Το γεγονός δε ότι η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 8,5% στο α΄τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022 δείχνει ακριβώς την επίδραση που είχε στον τζίρο η μείωση της κατανάλωσης. 

Την ίδια ώρα συνεχίζεται η ραγδαία αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Το α΄ τρίμηνο του 2023 το μερίδιό τους, εξαιρουμένων των πωλήσεων της Lidl, «σκαρφάλωσε» στο 17,7%, τρέχοντας με ρυθμό 19%. 

Αυτό, πάντως, που επισημαίνουν οι ερευνητές της αγοράς είναι ότι παρά το γεγονός ότι το α’ τρίμηνο του 2023 υποχώρησε ο όγκος πωλήσεων ενώ την ίδια ώρα η αξία πωλήσεων ήταν σημαντικά αυξημένη, αύξηση καθαρά πληθωριστική, έχει αρχίσει να διαφαίνεται μία μικρή μείωση της «ψαλίδας» ανάμεσα στα δύο αυτά μεγέθη. Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο του 2023 η αξία πωλήσεων είχε αυξηθεί κατά 7% και ο όγκος πωλήσεων είχε υποχωρήσει κατά 2,5% (διαφορά 9 μονάδων) και τον Φεβρουάριο η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 16,7% και ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 5,3% (διαφορά 11,4 μονάδων). 

Ωστόσο, τον Μάρτιο καταγράφηκε αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 3,6% και μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 5,4% (διαφορά 9 μονάδων), κάτι που μπορεί να οφείλεται -και μένει να δούμε ένα θα συνεχισθεί το κλείσιμο της «ψαλίδας»- στη μικρή αποκλιμάκωση των τιμών. 

Εκτίμηση, πάντως, για το πώς θα κλείσει το 2023 από πλευράς τζίρου για τα σούπερ μάρκετ είναι δύσκολο να γίνει λόγω των αβεβαιοτήτων κυρίως σε πολιτικό επίπεδο. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Circana, αν και πάντα περιμένουν να κλείσει και ο Μάιος για να δουν που «οδεύει» η κάθε χρονιά, φέτος, λόγω των εκλογών, και ειδικά λόγω της μεγάλης πιθανότητας να έχουμε και δεύτερες εκλογές, η περίοδος της «αβεβαιότητας» παρατείνεται.

Ανά βασική ομάδα προϊόντων η αξία πωλήσεων κατά το α΄τρίμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα ήταν αυξημένη κατά 7,3% στα τρόφιμα, κατά 12,9% στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και κατά 13,5% στα είδη νοικοκυριού (απορρυπαντικά, καθαριστικά, χαρτικά). Από την άλλη ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,8% στα τρόφιμα, κατά 0,9% στα είδη νοικοκυριού και αυξήθηκε κατά 2,5% στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς. 

Το μεγαλύτερο «μαχαίρι» μπήκε από τους καταναλωτές στα υλικά μαγειρικής (μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 6,8%), στα συσκευασμένα τρόφιμα (-3,9%), στα γαλακτοκομικά (-3,8%) και στα κατεψυγμένα τρόφιμα (-3,6%). 

Διαβάστε επίσης: 

Λιανεμπόριο: Βίαιος μετασχηματισμός σε 11 χρόνια – Οι αλλαγές

Συγκέντρωση στα σούπερ μάρκετ: Πώς από 96, οι αλυσίδες έγιναν 40

Καλάθι του νοικοκυριού: Σταθερές οι τιμές στο 88,98% των προϊόντων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News