Συγκέντρωση στα σούπερ μάρκετ: Πώς από 96, οι αλυσίδες έγιναν 40
Κάτω από 40 υπολογίζεται ότι είναι πλέον ο αριθμός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα από 96 το 200, με τις διαδοχικές κρίσεις, κυρίως την οικονομική κατά την προηγούμενη δεκαετία και στη συνέχεια την πανδημική και την ενεργειακή – πληθωριστική να επιταχύνουν τη συγκέντρωση στον κλάδο. Το Σάββατο εντάχθηκε επίσημα στην «Σκλαβενίτης» το δίκτυο της αλυσίδας «AS Αγορά» στη Λάρισα, δίκτυο που αποτελείται από 7 καταστήματα, ενώ την ίδια ημέρα έγινε γνωστό ότι η «Μασούτης» προχωρά στην εξαγορά της αλυσίδας «Τερζής», η οποία διαθέτει επτά καταστήματα στον νομό Ηλείας.
Πρόκειται για τη δεύτερη εξαγορά της «Μασούτης» μες στο 2023, μετά την απόκτηση δύο καταστημάτων «Γέγος» και την τέταρτη στον κλάδο από τις αρχές του έτους, καθώς στα τέλη Μαρτίου η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ανακοίνωσε την εξαγορά της αλυσίδας «Katerina’s Market» στη Μεσσηνιακή Μάνη, προσθέτοντας τέσσερα καταστήματα στο δίκτυό της.
Σύμφωνα με την ειδική έκδοση «Πανόραμα των ελληνικών σούπερ μάρκετ» (εκδόσεις Boussias) ενώ το 2008 δραστηριοποιούνταν στην ελληνική αγορά 96 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το 2021 είχαν μείνει σχεδόν οι μισές (50). Μετά τις εξαγορές που έγιναν μες στο 2022, υπολογίζεται ότι ο αριθμός των αλυσίδων υποχώρησε ακόμη περισσότερο -κατά περίπου πέντε.
Η αυξανόμενη συγκέντρωση στον κλάδο φαίνεται και από τα στοιχεία της NielsenIQ. Έτσι, ενώ το 2009 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είχε φτάσει στα 13,14 δισ. ευρώ και το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου είχε διαμορφωθεί στο 68,6%, το 2016, χρονιά κατά την οποία ο τζίρος είχε υποχωρήσει στα 10,81 δισ. ευρώ, το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων είχε αυξηθεί κατά δέκα περίπου ποσοστιαίες μονάδες, στο 78%. Με τον τζίρο το 2022 να επιστρέφει στα προ οικονομικής κρίσης επίπεδα -λόγω βεβαίως και του πληθωρισμού- στα 13,50 δισ. ευρώ, το μερίδιο αγοράς των 10 μεγαλύτερων λιανεμπόρων διαμορφώθηκε στο υψηλότερο σημείο μέχρι τώρα, στο 82,3%.
Η συγκέντρωση αποτελεί, βεβαίως συνέπεια των μεγάλων εξαγορών της προηγούμενης δεκαετίας (της Βερόπουλος από την METRO AEBE και της Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη), των πτωχεύσεων, όπως αυτή της Ατλάντικ, αλλά και της αποχώρησης ξένων αλυσίδων, όπως της Aldi και της Carrefour. Βεβαίως, και την προηγούμενη δεκαετία πολλές τοπικές αλυσίδες ή μέρος του δικτύου της πέρασε στον έλεγχο των μεγάλων «παικτών» του κλάδου, τάση, πάντως, που φαίνεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια είναι ακόμη εντονότερη.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News