Wolt: Τι άλλαξε στις αμοιβές των διανομέων – Γιατί αντιδρούν
Αζερμπαϊτζάν, Κύπρος, Δανία, Μάλτα, Ισραήλ, Φινλανδία, Τσεχία, Γεωργία, Εσθονία, Ελλάδα. Είναι μερικές μόνο από τις χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται η γνωστή πλατφόρμα διανομής τροφίμων -και όχι μόνο- η Wolt και στις οποίες ο νέος τρόπος υπολογισμού των αμοιβών – ο περίφημος αλγόριθμος- άλλαξε, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων, απεργίες και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Το γεγονός ότι σε όλες τις χώρες στις οποίες εφαρμόστηκε το νέο μοντέλο υπολογισμού των αμοιβών για τους διανομείς προκάλεσε αντιδράσεις με τους ίδιους τους διανομείς να υποστηρίζουν ότι μειώνεται σημαντικά η αμοιβή ανά παραγγελία δεν δείχνει μόνο ότι η Wolt ακολουθεί ενιαία πολιτική στον τρόπο πληρωμής των συνεργαζόμενων διανομέων. Δείχνει ότι σε καμία χώρα δεν είναι στην ουσία επαρκώς προστατευμένοι οι εργαζόμενοι που δουλεύουν υπό το καθεστώς του ελεύθερου επαγγελματία και δεν τους συνδέει με την εταιρεία σχέση εξαρτημένης εργασίας.
Ακόμη και αν η πλειονότητα των διανομών που εργάζονται ως αυτοαπασχολούμενοι στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες το πράττει για συμπληρωματικό εισόδημα, οι αμοιβές δεν είναι ιδιαιτέρως υψηλές δεδομένου ότι με τα χρήματα αυτά καλούνται να πληρώσουν ασφαλιστικές εισφορές και φυσικά έξοδα μετακίνησης (καύσιμα) και άλλα λειτουργικά έξοδα. Ακόμη και εάν τα χρήματα που έδινε η Wolt επαρκούσαν για τα παραπάνω μέχρι τον Μάρτιο του 2022 (2,10 ευρώ η ελάχιστη αμοιβή ανά παραγγελία) πλέον δεν αρκούν αφού τον Απρίλιο του 2022 η ελάχιστη αμοιβή παραλαβής και παράδοσης διαμορφώθηκε σε μόλις 1,75 ευρώ/παραγγελία. Ακόμη και για να κερδίσει ένας διανομέας 8,4 ευρώ/ώρα, όπως υποστηρίζει η Wolt, θα πρέπει καταρχάς να λάβει παραγγελίες και δεύτερον να εξυπηρετήσει τουλάχιστον 5 παραγγελίες μέσε σε μία ώρα. Στη συνέχεια η εταιρεία ενημέρωσε και συγκεκριμένα στις 7 Δεκεμβρίου τους συνεργαζόμενους διανομείς ότι η αμοιβή κάθε παραγγελίας θα κρίνεται και από σειρά άλλων παραγόντων, μεταξύ αυτών οι καιρικές συνθήκες, η δυσκολία προσέγγισης, η έλλειψη προσφοράς από άλλους διανομείς, αλλά ακόμη και η ανωφέρεια και οι καιρικές συνθήκες.
Σε δήλωσή της στο «MR» η εταιρεία τονίζει: «Το νέο μοντέλο αμοιβών εφαρμόστηκε παγκοσμίως, σε όλες τις αγορές που δραστηριοποιείται η Wolt και έχει ως στόχο να είναι όλες οι διανομές το ίδιο ελκυστικές για τον συνεργάτη ώστε να τις αποδεχτεί. Το νέο αυτό μοντέλο ουσιαστικά εξορθολογίζει τις αμοιβές συσχετίζοντάς τες με μια σειρά παραγόντων όπως η απόσταση που πρέπει να διανύσει ο διανομέας και την προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει, κάνοντάς τες με τον τρόπο αυτό πιο δίκαιες και εξίσου αποδεκτές».
Το δεύτερο και ίσως βασικότερο πρόβλημα είναι ότι το καθεστώς του αυτοαπασχολούμενου στις εν λόγω πλατφόρμες χαρακτηρίζεται από διάφορες «γκρίζες ζώνες». Όπως έγινε γνωστό και μέσω της πρόσφατης κινητοποίησης των συνεργαζόμενων με τη Wolt διανομέων, στον χώρο λειτουργούν και «εργολάβοι» – διαχειριστές στόλου της Wolt οι οποίοι προβαίνουν σε ελλιπή ασφάλιση των διανομέων που απασχολούν. Κατά τη χθεσινή συνάντηση εκπροσώπων των διανομέων με τη διοίκηση της Wolt, η εταιρεία, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Σωματείου Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων Τροφίμων Αττικής (ΣΑΔΤΑ) δεσμεύτηκε προφορικά, χωρίς να δώσει ακριβή στοιχεία ότι θα περιορίζει σταδιακά τον αριθμό των λογαριασμών που έχει αποδώσει σε διαχειριστές και θα τους αντικαθιστά με ελεύθερους επαγγελματίες.
Αυτές οι γκρίζες ζώνες προκάλεσαν σοβαρή κρίση και τον Σεπτέμβριο 2021 στην έτερη πλατφόρμα παραγγελιοληψίας και διανομής, την efood. H εταιρεία απασχολούσε διανομείς με συμβάσεις ορισμένου και αόριστου χρόνου, καθώς και με συμβάσεις παρόχου ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer). Η λήξη των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και η γνωστοποίηση των προθέσεων της εταιρείας να μετατρέψει διανομείς σε συνεργάτες προκάλεσε πολύ μεγάλη αντίδραση με συνέπεια η εταιρεία να ανακοινώσει την πρόθεσή της να μετατρέψει όλες τις υπάρχουσες συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε αορίστου, προσλαμβάνοντας 2.016 εργαζομένους, ενώ παράλληλα αναγνωρίζει την προϋπηρεσία τους.
Βεβαίως, όσο το delivery θα αποτελεί ευκαιρία για συμπληρωματικό εισόδημα, αρκετοί θα είναι εκείνοι που θα προσπερνούν τις «γκρίζες ζώνες», ειδικά σε ένα επάγγελμα όπου αυτές προϋπήρχαν της εμφάνισης των ηλεκτρονικών πλατφορμών. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Wot, η εταιρεία έχει δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερους από 8.000 διανομείς να αποκτήσουν εισόδημα, ενώ παράλληλα εκκρεμούν περίπου 10.000 αιτήσεις από διανομείς που επιθυμούν να γίνουν συνεργάτες.
Τι διευκρινίζει η Wolt
Σύμφωνα με την Wolt, η πραγματικά αντιπροσωπευτική εικόνα της κατάστασης των αμοιβών προκύπτει υπολογίζοντας και συγκρίνοντας τη μέση αμοιβή ανά παραγγελία, η οποία, όπως επισημαίνει η εταιρεία, παραμένει στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.
Αναλυτικά, η Wolt σημειώνει τα εξής:
Θεωρούμε σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι ο ισχυρισμός πως η μέση αμοιβή ανά παραγγελία μειώθηκε δεν είναι αληθής. Προχωρήσαμε σε μία σημαντική τεχνολογική αναβάθμιση της πλατφόρμας, με αποτέλεσμα οι αμοιβές σε κάποιες διανομές να είναι αυξημένες και σε κάποιες μειωμένες. Με αυτόν τον τρόπο, αντιστοιχίζουμε ακόμα καλύτερα την αμοιβή μίας παραγγελίας με την προσπάθεια που απαιτεί η ολοκλήρωση της, με αποτέλεσμα όλες οι διανομές να είναι ελκυστικές προς αποδοχή από τους διανομείς.
Ενδεικτικά, με την εφαρμογή του νέου μοντέλου, μία πολύ κοντινή παραγγελία, σε συγκεκριμένη ώρα της ημέρας, μπορεί να μειώθηκε κατά 9% περίπου, μία παραγγελία μεσαίας απόστασης παραμένει στα ίδια ακριβώς επίπεδα, ενώ μία μακρινή παραγγελία, στην ίδια ώρα της ημέρας, μπορεί να έχει αυξηθεί κατά 11%. Διευκρινίζουμε ότι θα πρέπει να συγκρίνουμε αμοιβές παραγγελιών ίδιας περίπου ώρας και απόστασης, καθώς πρόκειται για παραμέτρους που επηρεάζουν το ύψος της αμοιβής (τα παραπάνω ποσοστά είναι ενδεικτικά και αφορούν παραγγελία συγκεκριμένης απόστασης).
Θα θέλαμε επίσης να τονίσουμε, ότι το να επικεντρωθεί κάποιος στην αμοιβή της ελάχιστης παραγγελίας δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα, καθώς η ελάχιστη αμοιβή παραγγελίας δεν σημαίνει ελάχιστη κατώτατη αμοιβή για τον διανομέα. Οι παραγγελίες αυτής της κατηγορίας παραδίδονται σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων και αποτελούν εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό των συνολικών παραγγελιών.
Την πραγματικά αντιπροσωπευτική εικόνα της κατάστασης των αμοιβών μας μπορεί να έχει κάποιος, υπολογίζοντας και συγκρίνοντας τη μέση αμοιβή ανά παραγγελία, η οποία παραμένει στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι.
Σε ότι αφορά στον ισχυρισμό για περιστατικά διανομέων που μπορεί να μην έχουν λάβει παραγγελία για μία ώρα, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το συγκεκριμένο γεγονός είναι εξαιρετικά σπάνιο και πως σε κάθε περίπτωση ο κλάδος της διανομής φαγητού και λοιπών αγαθών είναι αρκετά δυναμικός και δεν μας δίνει τη δυνατότητα να προβλέψουμε ή να διασφαλίσουμε πάντα τον θεμιτό όγκο παραγγελιών για τους διανομείς. Παρ’ όλα αυτά, προς αυτή την κατεύθυνση, προσπαθούμε να διατηρούμε μία ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης για τον συγκεκριμένο σκοπό, ενώ η ίδια η τεχνολογική αναβάθμιση της πλατφόρμας, έχει έχει ήδη μειώσει τους νεκρούς χρόνους μεγιστοποιώντας έτσι και την αμοιβή που λαμβάνουν οι διανομείς ανά ώρα.
Παράλληλα, είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι από το περασμένο έτος είμαστε σε συνεχή διάλογο και συζήτηση με εκπροσώπους των διανομέων – συνεργατών μας (ΣΑΔΤΑ) και μάλιστα έχουμε γραπτώς προτείνει μία συμφωνία που αποτυπώνει τις δεσμεύσεις μας απέναντι στους συνεργάτες μας, με γνώμονα τη δημιουργία της μέγιστης αξίας για όλες τις πλευρές. Μάλιστα, την ημέρα που λάβαμε επίσημη απαντητική επιστολή από τον ΣΑΔΤΑ, η οποία χαρακτήριζε θετική τη στάση μας στο διάλογο και τις προθέσεις μας, κρίνοντάς τες ως “αφετηρία καλύτερης επικοινωνίας και συναντίληψης των κοινών ζητημάτων στο μέλλον”, ξεκίνησε η αποχή από τις διανομές.
Τέλος, σε ότι αφορά στη δημοσίευση των Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων του 2021 βρίσκεται σε εκκρεμότητα, καθώς η εξαγορά της μητρικής εταιρείας από την Door Dash, τον Ιούνιο του 2022, επέφερε αλλαγές στις εσωτερικές λογιστικές διαδικασίες, οι οποίες έπρεπε να εναρμονιστούν εκ νέου με νέα Λογιστικά Πρότυπα. Λόγω των παραπάνω αλλαγών απαιτήθηκε επιπλέον χρόνος για την ολοκλήρωση των διαδικασιών. Η διαδικασία του ελέγχου και της σύνταξης των Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα ενός μήνα.
Διαβάστε επίσης:
Wolt: Κινητοποιήσεις από τους διανομείς – Τι απαντά η εταιρεία
Διαθέσιμη και στο Ρέθυμνο η εφαρμογή της Wolt
Wolt market: Πώς θα μπει στα «σαλόνια» της μεγάλη λιανικής
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News