ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι γυναίκες κάνουν διαφορά στις επιχειρήσεις, αλλά κανείς δεν τη μετράει

Τι δηλώνουν στο MR τρεις γυναίκες ειδικοί στην αγορά εργασίας

Οι γυναίκες κάνουν διαφορά στις επιχειρήσεις, αλλά κανείς δεν τη μετράει

Στερεότυπα, σεξισμός, glass ceiling, είναι μερικές από τις φράσεις που χρησιμοποίησαν επαγγελματίες της αγοράς εργασίας, όταν τους ζητήθηκε να μιλήσουν για την ανάληψη υψηλόβαθμων θέσεων από γυναίκες στις ελληνικές επιχειρήσεις, παρότι πρόσφατες έρευνες καταδεικνύουν ότι οδηγεί σε υψηλότερες οικονομικές επιδόσεις. Ωστόσο, σε μία πολύ στοιχειώδη ερώτηση που προκύπτει όταν προσπαθεί κανείς να σχηματίσει μία εικόνα για τη γυναικεία εκπροσώπηση στα δ.σ. στην ελληνική αγορά, η απάντηση είναι στο περίπου.

«Άποψη έχω, στατιστικά δεν έχω», αναφέρθηκε μάλιστα από άτομο που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν υιοθετούν στο σύνολό τους δείκτες μέτρησης της ισότητας των φύλων. Έκθεση του 2023 από την ManpowerGroup καταλήγει ότι το 89% των εταιρειών μετρά ως δείκτη την ισότητα των φύλων, αλλά μόλις το 19% μετρά το ποσοστό των γυναικών σε υψηλόβαθμους ρόλους, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 11% δεν μετρά ούτε δείκτες εκπροσώπησης φύλου ούτε έχει θέσει σχετικούς στόχους. Τελικά, μεταξύ όσων εταιρειών καταγράφουν αυτά τα στοιχεία, προκύπτει ότι μόλις το 23% έχει συμμετοχή γυναικών σε δ.σ.

Σε ό,τι αφορά συνολικά την απασχολησιμότητα των γυναικών, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση στην Ε.Ε., με το ποσοστό να ανέρχεται μόλις στο 49% έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου στο 67%, επισημαίνει στο MR η κ. Γεωργία Αλεξοπούλου, Cluster Customer Experience Director Ελλάδας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Τσεχίας στην Adecco. Εξ ου και στην έκθεση του WEF για την ισότητα των φύλων το 2022, η Ελλάδα κατέλαβε την 100ή θέση ανάμεσα σε 146 χώρες, με βάση τις ευκαιρίες, την ανάληψη υψηλόβαθμων θέσεων, την περιορισμένη διάρκεια άδειας μητρότητας και άλλα.

Οι λόγοι

«Ο σεξισμός, καλυμμένος ή φανερός, κρατάει πίσω τις επαγγελματίες γυναίκες, ενώ οι βαθιά ριζωμένες συμπεριφορές και προκαταλήψεις κατά των γυναικών τους εμποδίζουν να πάρουν τον σεβασμό που τους αξίζει και να βρουν ευκαιρίες για πρόοδο», αναφέρει χαρακτηριστικά στο MR η κ. Βάσω Τσούνη, υπεύθυνη Marketing & Επικοινωνίας της ManpowerGroup στην Ελλάδα. Επίσης, τονίζει, οι γυναίκες διστάζουν να αναπτύξουν δυναμικές τακτικές κατά την επαγγελματική τους εξέλιξη, έχουν περιορισμένη πρόσβαση στα επαγγελματικά δίκτυα, έχουν οικογενειακές ευθύνες, ενώ επίσης οι άδειες εγκυμοσύνης είναι περιοριστικές.

Παράλληλα, όπως τονίζει η κ. Αριάδνη Στάγκου-Μπελλ, Project Manager στο CSR HELLAS, η ελλιπής γυναικεία εκπροσώπηση σε υψηλόβαθμες θέσεις ενδέχεται να οφείλεται στο γεγονός ότι η ελληνική επιχειρηματική σκηνή απαρτίζεται σε μεγάλο βαθμό από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες μπορεί να θεωρούν ότι η έμφυλη ισότητα καλύπτεται από άτυπες εταιρικές πρακτικές. Παρότι οι εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους μπορεί να αποδέχονται την υψηλή σημασία των αρχών συμπερίληψης, όταν έρθει η ώρα να τις εφαρμόσουν δεν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις. Για την κ. Στάγκου-Μπελλ εξάλλου το ζήτημα δεν λήγει μόλις προσλάβει κανείς μία γυναίκα σε θέση ευθύνης, αφού θα πρέπει επίσης να παρέχει ευκαιρίες ενδυνάμωσης, ανέλιξης και εκπαίδευσης.

Θετικά βήματα

Η κατάσταση τα τελευταία χρόνια έχει βελτιωθεί, αφενός με ορισμένες εταιρείες να αυτοδεσμεύονται για υιοθέτηση αρχών συμπερίληψης, αφετέρου με το νομοθετικό πλαίσιο. Στην Ελλάδα δρομολογείται από το 2021 το Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των Φύλων, το οποίο σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας ενσωματώνει στοχευμένες προτάσεις για έργα από τα υπουργεία μέχρι το 2025. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υιοθετήθηκε πρόσφατα η οδηγία περί ισότητας στα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών, βάσει της οποίας απαιτείται μέχρι το 2026 για τις επιχειρήσεις όλων των κρατών μελών να έχουν γυναίκες είτε σε ποσοστό τουλάχιστον 33% ως εκτελεστικά μέλη δ.σ. είτε σε 40% ως μη εκτελεστικά μέλη δ.σ. 

Σύμφωνα με την κ. Τσούνη, οι εργοδότες από την πλευρά τους οφείλουν να στηρίξουν τις γυναίκες σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο, με ιδιαίτερη προσοχή – εκτός από τη στήριξη εντός της εταιρείας – στην εξισορρόπηση των ευθυνών, αλλά και στο ευέλικτο ωράριο εργασίας, το οποίο κατά την ίδια αποτελεί το ελκυστικότερο εργασιακό προνόμιο για τις γυναίκες διεθνώς. 

Οφέλη για τις επιχειρήσεις

Η κ. Τσούνη τονίζει: «Τα δεδομένα είναι ξεκάθαρα: Οι εταιρείες με γυναίκες σε ηγετικές θέσεις είναι περισσότερο αποδοτικές», ενώ έρευνες των τελευταίων ετών δείχνουν πως η γυναικεία παρουσία σε όλα τα κλιμάκια προσφέρει μεγαλύτερο φάσμα ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Παράλληλα, βέβαια υπάρχουν ενδείξεις ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται αφοσιωμένο ανθρώπινο δυναμικό. Ειδικότερα, όπως τονίζει η κ. Αλεξοπούλου «οι εργαζόμενοι, όταν αντιλαμβάνονται ότι εργάζονται σε εταιρείες που δίνουν προτεραιότητα στην ισότητα και τη συμπερίληψη, εμφανίζονται περισσότερο “engaged” (δεσμευμένοι) με τον οργανισμό, γεγονός που μεταφράζεται σε ισχυρότερη εταιρική κουλτούρα και βελτιωμένες οικονομικές επιδόσεις».

Διαβάστε επίσης:

E.E.: Κάποιες γυναίκες δεν θα πάρουν τον ίδιο μισθό με τους άνδρες έως το 2086

Έρευνα: Είναι αυτός ο λόγος που οι γυναίκες της Gen Z βγάζουν λιγότερα από τους άντρες;

Η ανισότητα των δύο φύλων μας στοιχίζει 7 τρισ. δολάρια ετησίως

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News