BUSINESS & FINANCE

Αυξημένος τζίρος με μειωμένο όγκο πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ

Αυξημένος τζίρος με μειωμένο όγκο πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ

Περί τα 300 εκατ. ευρώ επιπλέον έχουν βάλει στα ταμεία τους τα σούπερ μάρκετ το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, επιπλέον τζίρος, όμως, που στην πραγματικότητα είναι πληθωριστικός. Κι αυτό διότι το ίδιο διάστημα ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,3%. Με άλλα λόγια, φέτος έχουμε πληρώσει στο δεκάμηνο 6,93 δισ. ευρώ στα σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, για λιγότερα προϊόντα κατά 1,3%, με τη ζήτηση να επηρεάζεται αρνητικά, ακριβώς λόγω των ανατιμήσεων.

Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι αν και κατά το ήμισυ του έτους η ζήτηση υποχωρούσε με ταχύτερο ρυθμό, η κατάσταση άλλαξε από το καλοκαίρι και μετά, ως απόρροια πολλών παραγόντων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ο όγκος πωλήσεων στο πρώτο εξάμηνο του 2022 ήταν μειωμένος κατά 2,2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2021. Δύο είναι οι βασικές αιτίες: πρώτον, η σύγκριση γίνεται με το πρώτο εξάμηνο του 2021, κατά τη διάρκεια του οποίου υπήρχε lockdown με την εστίαση να ανοίγει τον Μάιο, κάτι που συνεπάγεται αυξημένες αγορές από τα σούπερ μάρκετ. Δεύτερον, το σοκ από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και ο φόβος για τις επιπτώσεις του ήταν τέτοιος που προκάλεσε μείωση της κατανάλωσης. Το γεγονός ότι στη συνέχεια καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων, αλλά συγκριτικά μικρότερη, σχετίζεται και με την πολύ καλή τουριστική περίοδο η οποία αύξησε το εισόδημα και βελτίωσε τις προσδοκίες των νοικοκυριών.

Γεγονός, πάντως, είναι ότι φέτος καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις μεγάλες ομάδες ειδών σούπερ μάρκετ, δηλαδή στα τρόφιμα, στα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς, καθώς και στα είδη νοικοκυριού.

Η μείωση είναι στο δεκάμηνο 0,6%, 4,4% και 5,8% αντιστοίχως. Την ίδια ώρα, στις ομάδες αυτές η αξία πωλήσεων, λόγω ανατιμήσεων, σημειώνει αύξηση 5,4% στα τρόφιμα, 3,2% στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και 1,2% στα απορρυπαντικά – είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

Συνολικά από τις 11 επιμέρους κατηγορίες των βασικών προϊόντων σούπερ μάρκετ καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων στις οκτώ, και συγκεκριμένα στα απορρυπαντικά – καθαριστικά σπιτιού (6,2%), στα άλλα είδη νοικοκυριού (5,4%), στα αλκοολούχα ποτά (5,1%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (4,9%), στα γαλακτοκομικά (4,6%), στα είδη ατομικής υγιεινής (4,5%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (4,4%) και στα υλικά μαγειρικής (0,7%). Αύξηση όγκου πωλήσεων στο δεκάμηνο του 2022 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 καταγράφεται στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,4%), στα σνακ (1,4%), και στα μη αλκοολούχα ποτά (1,1%).

Διαβάστε επίσης: 

Καλάθι του νοικοκυριού: Με σταθερή τιμή 9 στα 10 προϊόντα

Μεγάλες αυξήσεις τιμών στα τρόφιμα – Εως και 50% οι αυξήσεις σε βασικά είδη

Καλάθι του νοικοκυριού: Δεν σπάει το «φράγμα» των 170 ευρώ – Οι συγκρίσεις

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News