«Κάηκε» στον δρόμο η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης
Ανοικτό είχε αφήσει προ ημερών ο πρωθυπουργός, μιλώντας από τη Βουλή, το «παράθυρο» για νέα παρέμβαση στο πετρέλαιο κίνησης, ενώ στη συνέχεια υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης είχαν σχεδόν προαναγγείλει την επαναφορά της επιδότησης στην αντλία. Όμως, τα δεδομένα άλλαξαν μέσα σε αυτή την εβδομάδα.
Ποιοι οι λόγοι για τους οποίους «πάγωσε» η επιδότηση στο diesel
Oι υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν στο Eurogroup του Σεπτεμβρίου ότι θα ενισχύονται μόνο οι οικονομικά ευάλωτοι και τα μέτρα δεν θα πρέπει να είναι οριζόντια. Η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, αν και είναι μέτρο με μικρό κόστος, αποτελεί ένα οριζόντιο μέτρο, κάτι που αντιτίθεται ουσιαστικά και στο πλαίσιο που έχει θέσει η Ευρώπη για τα μέτρα στήριξης έναντι της ενεργειακής ακρίβειας.
Δεύτερον, η αγορά πετρελαίου είναι τόσο ασταθής που το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια για να δει έστω κάποια σημάδια σταθεροποίησης ώστε η επιδότηση να μην χαθεί μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω των διακυμάνσεων.
Το οικονομικό επιτελείο είναι προς το παρόν προσηλωμένο στα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί από τον πρωθυπουργό. Αναμένεται, άλλωστε, αυτή την εβδομάδα και η τροπολογία για το πετρέλαιο θέρμανσης. Η τιμή του diesel, πάντως, κρατά σταθερά μια διαφορά περίπου των 0,10€ από την αμόλυβδη από τότε που σταμάτησε η οριζόντια επιδότηση του στην αντλία. Η εξέλιξη αυτή πάντως έχει εκτινάξει το μεταφορικό κόστος με ένα ντόμινο ανατιμήσεων να είναι προ των πυλών και άλλες ήδη να έχουν περάσει σε προϊόντα.
Επιπλέον, το οικονομικό επιτελείο φοβάται το τι θα γίνει μέσα στο χειμώνα με τις τιμές του φυσικού αερίου. Θέλει να κρατήσει δυνάμεις, με άλλα λόγια, καθώς απτές λύσεις από την Ευρώπη άμεσα δεν προβλέπονται. Μπορεί η καλοκαιρία ανά την Ευρώπη να έχει μειώσει τη ζήτηση για φυσικό αέριο και να έχει κρατήσει χαμηλά τα επίπεδα του φυσικού αερίου, κοντά στα 100€/MWh, αλλά το θέμα είναι τι θα γίνει όταν τελικά μπούμε για τα καλά στον χειμώνα. Πολύ απλά, τα σημερινά δεδομένα ίσως να αποτελούν μια παροδική και μαγική εικόνα και η κατανάλωση, όσο και οι τιμές να μην ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες.
Παροδικά, πάντως, η ζυγαριά του φυσικού αεριού επιδρά θετικά στα δημόσια οικονομικά της χώρας. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, όταν η τιμή του αερίου κινείται κάτω από τα 100 ευρώ, τότε δεν επιβαρύνεται το ΑΕΠ. Αντίθετα, για κάθε 10 ευρώ αύξησης υπάρχει κόστος σχεδόν 500 – 600 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ.
Διαβάστε επίσης:
Σύμμαχος οι χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου: Ανάσα για την οικονομία
Χρ. Σταϊκούρας: Δεν έχει τεθεί θέμα για fuel pass 3 – Τι είπε για το ντίζελ
Επίδομα θέρμανσης: Νοέμβριο ανοίγει η πλατφόρμα – Πώς θα δοθούν προκαταβολές
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News