Σούπερ μάρκετ: Λιγότερα προϊόντα σε ακριβότερες τιμές αγοράζουν οι καταναλωτές
Ολοένα και λιγότερα προϊόντα, αλλά σε υψηλότερες τιμές αγοράζουν οι καταναλωτές από το σούπερ μάρκετ ή στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή τα προϊόντα σε προσφορά. Η τάση αυτή μάλιστα αναμένεται να συνεχισθεί και το επόμενο διάστημα, ειδικά μάλιστα καθώς αλλάζει ο τρόπος επιδότησης σε ό,τι αφορά τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ ουδείς γνωρίζει τι θα γίνει με το φυσικό αέριο. Σήμερα το μεσημέρι η ΕΛΣΤΑΤ ανακοινώνει τον πληθωρισμό για τον μήνα Σεπτέμβριο με τις εκτιμήσεις να μην είναι καθόλου αισιόδοξες, δεδομένου ότι πριν από λίγες ημέρες η Eurostat εκτίμησε ότι ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα αυξήθηκε τον Σεπτέμβριο κατά 12,1%.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 3%, όμως την ίδια στιγμή ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Στην πραγματικότητα δηλαδή η διαμόρφωση του τζίρου στα 5,42 δισ. ευρώ περίπου στο οχτάμηνο έναντι 5,23 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021 οφείλεται στον πληθωρισμό. Μάλιστα, τα στοιχεία της IRI δείχνουν ότι μήνα με τον μήνα μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ του ρυθμού ανάπτυξης της αξίας πωλήσεων και του όγκου πωλήσεων. Έτσι τον Αύγουστο η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 8,9%, ενώ ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε. Τον Ιούλιο η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 10,3%, όμως και ο όγκος πωλήσεων είχε καταγράψει αύξηση, αν και μικρότερη.
Η μεγάλη αυτή απόκλιση φαίνεται και από τα στοιχεία για την εξέλιξη της αξίας και του όγκου πωλήσεων στις τρεις μεγάλες ομάδες προϊόντων που διατίθενται από τα σούπερ μάρκετ. Στα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε στο οχτάμηνο κατά 3,8%, όμως ο όγκος πωλήσεων ήταν μικρότερος κατά 0,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς ο τζίρος αυξήθηκε κατά 1,6%, όμως ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 4,9%, ενώ στα απορρυπαντικά – καθαριστικά υποχώρησε και η αξία και ο όγκος πωλήσεων κατά 0,8% και 6,3% αντιστοίχως. Αξίζει, άλλωστε, να σημειωθεί ότι από τις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, μόνο σε τρεις καταγράφηκε αύξηση, αν και οριακή, του όγκου πωλήσεων. Πρόκειται για την κατηγορία των συσκευασμένων τροφίμων (1,9%), των σνακς (1%) και των μη αλκοολούχων ποτών (0,2%). Στον αντίποδα βρίσκονται τα γαλακτοκομικά με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 4,8%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα (-5%), τα υλικά μαγειρικής (-1,1%), τα αλκοολούχα ποτά (-6,9%), τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (-5,2%), τα είδη ατομικής υγιεινής (-4,6%), τα καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά (-6,5%) και τα άλλα είδη νοικοκυριού (-6,1%). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Αύγουστο καταγράφηκαν στα υλικά μαγειρικής (10,2%), στα γαλακτοκομικά (7,8%) και στα είδη ατομικής υγιεινής (9,8%).
Υπό αυτές τις συνθήκες είναι αναμενόμενο το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, στο 15,9% στο οχτάμηνο από 14,8% στο σύνολο του 2021 με την εν λόγω κατηγορία να «τρέχει» με 11,2%.
Διαβάστε επίσης:
Ακρίβεια: Χριστούγεννα με τις προσφορές των σούπερ μάρκετ θα κάνουν οι Έλληνες
Σούπερ μάρκετ: Έρχεται το «καλάθι της νοικοκυράς» με 50 προϊόντα κατά της ακρίβειας
Νέα ήθη στα σούπερ μάρκετ: Γάλα-χρυσάφι και αντικλεπτικά στα βούτυρα
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News