Pyletech: Τι αντίτιμο δόθηκε για τα ναυπηγεία ανά την Ευρώπη
Τις τιμές πώλησης διάφορων ναυπηγείων ανά την Ευρώπη υπενθυμίζει η Pyletech Shipyards, η οποία έχει καταθέσει προσφορά 15,5 εκατ. ευρώ για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Ωστόσο, το συγκεκριμένο ποσό φαίνεται ότι δεν ικανοποιεί το ελληνικό δημόσιο, το οποίο ζητάει περίπου 80 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός, εκτός απροόπτου, να κηρυχθεί ως άγονος.
Πρόταση για τα Ναυπηγεία έχει υποβάλλει και η ΟΝΕΧ. Όμως, κρίθηκε ως «μη ανταγωνιστική», καθώς εκτιμάται σε περίπου 1 εκατ. ευρώ και εξηγείται ως «στρατηγική κίνηση ώστε να διατηρήσει το έννομο συμφέρον να παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις». Άλλωστε, η ONEX επιδιώκει την απόκτηση των γειτονικών Ναυπηγείων Ελευσίνας, μέσω του πτωχευτικού δικαίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός αφορά έκταση σχεδόν 400 στρεμμάτων του συγκροτήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ενώ τα υπόλοιπα 330 στρέμματα, τα οποία απαρτίζουν το σύνολο της εγκατάστασης, διατίθενται μέσω ξεχωριστού διαγωνισμού, ο οποίος έχει ως ελάχιστη τιμή εκκίνησης τα 55 εκατ. ευρώ.
Υπό αυτό το πλαίσιο, η Pyletech παραπέμπει στις αγοραπωλησίες διάφορων ναυπηγείων ανά την Ευρώπη, επισημαίνοντας ότι οι τιμές πώλησης κυμάνθηκαν από 3,5 έως 21,5 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως σημειώνει, τα περισσότερα ναυπηγεία είναι «σε εξαιρετικά καλύτερη κατάσταση» από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, διαθέτοντας «πολύ πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις, υψηλή εξειδίκευση και πολλαπλάσια κατασκευαστική εμπειρία».
Μοναδική εξαίρεση από το εύρος των 3,5 έως 21,5 εκατ. ευρώ αποτελεί η «Chantiers de l’Atlantique», ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης, με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 και 3.300 εργαζομένους, όπου η πρόταση εξαγοράς του 51% ήταν 59,7 εκατ. ευρώ.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ)
Οι προς πώληση εγκαταστάσεις της ΕΝΑΕ, σύμφωνα με την Pyletech, διαθέτουν μόνο μια δεξαμενή ναυπήγησης (τη Νο. 4, κατασκευής 1970, μήκος 327m, πλάτος 53,66m). Η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift) δεν περιλαμβάνεται στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη –μαζί με τον αιγιαλό– έναντι 400.000 ευρώ το χρόνο. Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το πρώην ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για σκράπ. Η δεξαμενή Νο. 5 δεν περιλαμβάνεται σ’ αυτόν το διαγωνισμό, καθώς θα διατεθεί σε νέο διαγωνισμό.
Οι πωλήσεις ναυπηγείων στην Ευρώπη
- Ναυπηγείο Mangalia, Ρουμανία – 21,5 εκατ. ευρώ: Ανήκε στην κορεατική Daewoo, η οποία στα τέλη του 2017 το πούλησε στην ολλανδική Damen έναντι 21,5 εκατ. ευρώ (26 εκατ. δολάρια). Βρίσκεται στη Μαύρη Θάλασσα και είναι έκτασης 980 στρεμμάτων. Διαθέτει τρεις δεξαμενές ναυπήγησης, με συνολικό μήκος 982 μέτρα και 1,6 χιλιόμετρα χώρους ελλιμενισμού. Έχει κατασκευάσει 127 δεξαμενόπλοια και boxships. Οι δεξαμενές ναυπήγησης, με πλάτος μεταξύ 48 και 60 μέτρων παρέχουν στην Damen τη δυνατότητα να καλύψει ακόμη και τα μεγαλύτερα θαλάσσια σκάφη και κατασκευές.
- Harland & Wolff, Μπέλφαστ Β. Ιρλανδία – 12 εκατ. ευρώ: Τα ιστορικά ναυπηγεία, τα οποία είναι γνωστά γιατί εκεί ναυπηγήθηκε ο Τιτανικός, εξαγοράστηκαν το 2019 από την Infrastrata έναντι 11 εκατ. στερλινών (12 εκατ. ευρώ). Τα περιουσιακά στοιχεία περιλάμβαναν όλα τα εργοστάσια, τα μηχανήματα, τον εξοπλισμό, την έκταση, τη βιομηχανική και πνευματική ιδιοκτησία, καθώς και περίπου 79 εργαζομένους, υψηλής εξειδίκευσης. Αποτελούνται από εγκαταστάσεις κατασκευής πολλαπλών χρήσεων, προκυμαίες και εγκαταστάσεις ελλιμενισμού στο λιμάνι του Μπέλφαστ και δύο δεξαμενές dry dock με μήκος 356 μέτρα και 556 μέτρα αντίστοιχα.
- Ναυπηγεία Chantiers de l’Atlantique, Γαλλία – 59,7 εκατ. ευρώ: Με πωλήσεις 1,9 δισ. ευρώ το 2019 είναι ένα από τα πιο σύγχρονα ναυπηγεία της Ευρώπης. Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουν πωλήσεις κάτω των 20 εκατ. ευρώ. To 2018, τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri κατέθεσαν πρόταση ύψους 59,7 εκατομμυρίων ευρώ για την εξαγορά του 51% της Chantiers de l’Atlantique. Τα συγκεκριμένα ναυπηγεία αποτελούν market leader στην αγορά των μεγάλων, σύνθετων και καινοτόμων πλοίων και επίσης κατασκευάζουν πλοία για το πολεμικό ναυτικό της Γαλλίας, ακόμη και πλατφόρμες άντλησης πετρελαίου. Tο ανθρώπινο δυναμικό των Ναυπηγείων ανέρχεται 3.300 εργαζομένους. Η συμφωνία δεν έχει προχωρήσει ακόμη λόγω παρέμβασης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε.
- Appledore Shipyards at Devon – 7,7 εκατ. ευρώ: Το ναυπηγείο πωλήθηκε τον Αύγουστο του 2020 από την Babcock έναντι 7 εκατ. στερλινών (7,7 εκατ. ευρώ). Έχει μετονομαστεί σε H&W Appledore. Το ναυπηγείο είναι σύγχρονο και έχει κατασκευάσει περισσότερα από 350 πλοία, μεταξύ των οποίων πολεμικά σκάφη, bulk carriers, πλοία μεταφοράς υγραερίου, superyachts, ferryboats και δεξαμενόπλοια. Έχει επίσης κατασκευάσει τμήματα των δύο αεροπλανοφόρων της κλάσης Queen Elizabeth.
- Ναυπηγείο FSG Flensburg, Γερμανία – 15 εκατ. ευρώ: Εξαγοράστηκαν το 2020 από την Tennor Holding έναντι 15 εκατ. ευρώ. Από την ίδρυσή τους το 1872 έχουν σχεδιάσει και κατασκευάσει περισσότερα από 750 πλοία, πολλά από τα οποία έχουν μοναδικό σχεδιασμό και πολυπλοκότητα, όπως ημιυποβρύχια πλοία βαρέως φορτίου, πλοία-πλατφόρμες άντλησης, σεισμογραφικά, RoRo και πολεμικά ναυτικής υποστήριξης.
- Ναυπηγείο Stralsund, Γερμανία – 8,5 εκατ. ευρώ: Εξαγοράστηκαν το 2016 από την Genting Hong Kong έναντι 8,5 εκατ. ευρώ. Κατασκευάζει τα μεγα-κρουαζιερόπλοια της κλάσης Endeavour. Ο τελικός εξοπλισμός τους πραγματοποιείται σε αποβάθρα εξοπλισμού μήκους 750 μέτρων. Από το 1948 έχουν κατασκευάσει 1.600 έργα. Από αλιευτικά μηχανότρατες και πλοία-εργοστάσια έως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πορθμεία, πλοία τοποθέτησης καλωδίων κλπ. Διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα ship lift στον κόσμο (270m X 35m), ικανότητας ανύψωσης άνω των 25.000 τόνων. Το ship lift της ΕΝΑΕ είναι τρεις φορές μικρότερο σε μήκος (75m) και έχει έξι φορές μικρότερη ικανότητα ανύψωσης (3.920 τόνους).
- Ναυπηγείο Pella Sietas, Γερμανία – 15 εκατ. ευρώ: Το Φεβρουάριο του 2014, το ναυπηγείο Sietas πωλήθηκε από τον ειδικό διαχειριστή του στη ρωσική Pella Shipyard έναντι 15 εκατ. ευρώ. Από την ίδρυσή τους, το 1635, έχουν κατασκευάσει κατασκευάσει πολλές εκατοντάδες πλοία (παγοθραυστικά, δεξαμενόπλοια, πλοία βαρέως φορτίου, πλοία-πλατφόρμες άντλησης, πορθμεία RoRo και πλοία-κοντέινερ κλπ). Το 1966 κατασκεύασε το πρώτο παγκοσμίως πλοίο-κοντέινερ, το «Bell Vanguard».
- Ναυπηγεία Kleven Verft, Νορβηγία – 14 εκατ. ευρώ: Το ναυπηγείο Kleven Verft πωλήθηκε τον Ιανουάριο του 2020 έναντι 14 εκατ. ευρώ στον Όμιλο DIV -μια μεγάλη κροατική βιομηχανική εταιρεία, που περιλαμβάνει την ιδιοκτησία το ναυπηγείο Brodosplit στην Κροατία. Παραταύτα, τον Ιούλιο 2020 η Kleven Verft υπέβαλε αίτηση πτώχευσης και η επίσης νορβηγική Green Yard ήλθε σε συμφωνία με τις πτωχευτικές αρχές και τους πιστωτές της Kleven Verft για να την αναλάβει. Απασχολούσε 430 εργαζόμενους οι οποίοι με την πτώχευση απολύθηκαν. Η νέα ιδιοκτησία ανακοίνωσε ότι θα προσλάβει 225.
- Ναυπηγεία Okean of Mykolaiv, Ουκρανία – 3,5 εκατ. ευρώ: Το Δεκέμβριο του 2018, το ναυπηγείο αγοράστηκε, μέσω ανοικτού πλειστηριασμού, έναντι 3,5 εκατ. ευρώ (4,3 εκατ. δολάρια) από τον επενδυτή Vasyl Kapatsyna. Από το 1951, το ναυπηγείο έχει κατασκευάσει περισσότερα από 400 σκάφη διαφόρων τύπων. Διαθέτει τη μεγαλύτερη dry dock της Ουκρανίας που επιτρέπει την κατασκευή μεγάλων πλοίων τύπου Panamax, Aframax, Suez-Max.
«Είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε με ένα μεγάλο επενδυτικό σχέδιο που θα δημιουργήσει χιλιάδες σίγουρες θέσεις εργασίας και θα ξαναζωντανέψει το ναυπηγείο και την ευρύτερη περιοχή του Σκαραμαγκά» διαβεβαιώνει η Poletech, ζητώντας από τους πιστωτές των Ναυπηγείων να κάνουν αποδεκτή την πρότασή της.
«Όσο πιο γρήγορα ξεκινήσουμε, τόσο πιο γρήγορα θα υπάρξουν αποτελέσματα. Η συνολική μας επένδυση θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας με σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική και τοπική οικονομία» καταλήγει, χαρακτηριστικά.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News