Πώς να θέσετε όρια σε συναδέλφους και αφεντικό – 4 παραδείγματα
Εάν γνωρίζετε για την αγχώδη διαταραχή του αφεντικού σας ή τον διαλυμένο γάμο του συναδέλφου σας, είναι μάλλον συνετό να θέσετε κάποια επαγγελματικά όρια.
Ενώ το να είσαι φίλος με τους συναδέλφους σου μπορεί να αυξήσει την ευτυχία σου, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε ένα ορισμένο χάος στην καθημερινή σου ζωή, λέει ο Brandon Smith, θεραπευτής και εκτελεστικός προπονητής, γνωστός ως The Workplace Therapist.
«Το άγχος προέρχεται από το απρόβλεπτο», λέει. «Όταν δεν ξέρεις για τι πρόκειται να μιλήσει κάποιος, είναι σχεδόν σαν να είσαι σε ένα τρενάκι με αυτό το άτομο και δεν ξέρεις πότε θα στρίψει ή πού θα σταματήσει».
Δείτε πώς μπορείτε να χειριστείτε τέσσερις συνήθεις καταστάσεις υπέρβασης των ορίων στον χώρο εργασίας, ώστε να μειώσετε το άγχος σας και να αισθάνεστε λιγότερο καμένοι.
Ο ομιλητικός ή συνάδελφός σας
Όσο περισσότερο χρόνο περνάτε με κάποιον τόσο πιο πιθανό είναι να ξεπεράσει τα όρια και να εισβάλει στον προσωπικό χώρο σας, λέει ο Smith. Μόλις εντοπίσετε αυτόν τον ομιλητικό συνάδελφο να στρέφεται προς το γραφείο σας, να έχετε υπόψη σας ότι είναι καλό να έχετε περιορισμένο χρόνο να μιλήσετε μαζί του.
«Αν έχετε έναν συνάδελφο που σας μοιράζεται σχεδόν τα πάντα από την προσωπική ζωή του και δεν έχετε χρόνο για αυτό, πείτε: «Λυπάμαι πολύ που έχω μόνο 30 λεπτά ή 5 λεπτά για διαθέσιμα».
Αν χρειάζεται να συνεργαστείτε με έναν συνάδελφο που συχνά ξεφεύγει από το θέμα κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, εμφανιστείτε με μια ατζέντα, προτείνει. «Μην τους αφήσετε να πάρουν το πάνω χέρι», λέει.
Μπείτε στη συζήτηση λέγοντας «Θα ήθελα να μιλήσουμε για αυτό το πράγμα» και κάθε φορά που θα προσπαθεί να αλλάξει θέμα θα τον ανακατευθύνετε σε αυτό».
Αυτή η συμβουλή είναι επίσης χρήσιμη και για συνομιλίες με ένα αφεντικό που δεν σέβεται πάντα τον χρόνο ή τον φόρτο εργασίας σας. «Ελάτε πολύ, πολύ προετοιμασμένοι στη συνάντηση», λέει. Μπορείτε ακόμη και να τους στείλετε ένα email με όσα θα θέλατε να μιλήσετε πριν παρευρεθείτε στη συνάντηση. Τα περισσότερα αφεντικά, λέει, θα το εκτιμήσουν.
Ένα αφεντικό που σου στέλνει μηνύματα όλες τις ώρες της ημέρας
Εάν το αφεντικό σας επικοινωνήσει μαζί σας εκτός των ωρών εργασίας, ίσως χρειαστεί να έχετε μια πιο άμεση συζήτηση μαζί του, λέει ο Smith.
«Πρέπει πραγματικά να καθίσετε και να μιλήσετε μαζί τους για τη δουλειά σας και πότε θα είστε διαθέσιμοι», λέει.
Προτείνει να πείτε κάτι του τύπου «είναι πολύ σημαντικό για μένα να σε υποστηρίζω και να είμαι εκεί όταν χρειάζεσαι κάτι» προσθέτοντας, όμως, ότι «θα υπάρχουν ορισμένες στιγμές της εβδομάδας που δεν θα είμαι διαθέσιμος».
Μπορείτε επίσης να τους ρωτήσετε πότε προτιμούν να επικοινωνούν μαζί σας λέγοντας κάτι σαν, «Θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζω πότε χρειάζεστε να είμαι στη διάθεσή σας. Ποιο χρονικό διάστημα θα σας ήμουν πιο χρήσιμος;»
Συνήθως, λέει, ένα αφεντικό ξέρει ότι θα ακούγονται γελοίο αν σου πει να είσαι διαθέσιμος σε αυτόν 24 ώρες το 24ωρο.
Ωστόσο, εάν δώσουν μια αόριστη απάντηση ή καθόλου, μπορείτε να δώσετε συγκεκριμένες πληροφορίες και να πείτε: «Αν μου στείλετε μήνυμα το βράδυ, δεν πρόκειται να απαντήσω μέχρι το πρωί».
Όταν σας ζητείται να αναλάβετε περιττές εργασίες
Αν και ο καθορισμός ορίων είναι υγιής, δεν πρέπει να είστε εντελώς άκαμπτοι στις καθημερινές σας εργασίες, λέει ο Smith. «Αν είσαι πολύ άκαμπτος στα όρια σου, μπορεί να βλάψει τη φήμη σου ως υψηλών επιδόσεων», λέει.
Ωστόσο, εάν το αφεντικό σας σας ζητά συνεχώς να κάνετε εργασίες που δεν επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα για την εταιρεία ή τη δουλειά σας, για παράδειγμα, να σχεδιάζετε εταιρικά πάρτι, έχετε το δικαίωμα να ορίσετε ένα όριο. Αυτό το βάρος πέφτει συχνά στις γυναίκες, καθώς τους ζητείται περισσότερο από τους άνδρες να κάνουν «εργασίες γραφείου» ή εργασίες που δεν οδηγούν σε προαγωγές, σύμφωνα με μια μελέτη του 2017 που δημοσιεύτηκε από την Αμερικανική Οικονομική Ένωση.
Όταν λέτε «όχι» σε μια εργασία, κάντε τη συζήτηση 20% για την άρνησή σας και 80% για μια εναλλακτική λύση. Το να πείτε απλά «όχι» μπορεί να προκαλέσει ένα αφεντικό ή έναν συνάδελφο να το διαπραγματευτεί. Εάν καταλήξετε σε μια λύση στην οποία οι εργασίες εξακολουθούν να γίνονται, κάτι τέτοιο είναι λιγότερο πιθανό να συμβεί.
Τι κάνετε αν η γραμμή μεταξύ δουλειάς και διασκέδασης είναι θολή
Σε εκδηλώσεις εργασίας, ειδικά σε εκείνες που σερβίρουν αλκοόλ, τα όρια μπορεί συχνά να είναι ασαφή. Αν αυτό είναι ανησυχητικό για εσάς, μπορείτε απλά να ακολουθήσετε το ένστικτό σας και να μην παρευρεθείτε, αν και δυστυχώς, η παράλειψη μιας τέτοιας «υποχρέωσης» μπορεί να εκληφθεί αρνητικά.
Εάν δεν εμφανιστείτε σε αυτές τις εκδηλώσεις, το πιθανότερο είναι ότι θα σκεφτούν: «αυτό το άτομο δεν μας συμπαθεί», λέει ο Smith.
Καλύτερα για σας θα είναι να μείνετε για τα πρώτα 30 με 40 λεπτά και μετά να αποχωρήσετε. Αυτό θα σημάνει ότι ενδιαφέρεστε για τις εργασιακές σας σχέσεις, λέει: «Κάντε αρκετή εμφάνιση για να δείξετε ότι θέλετε να χτίσετε σχέσεις, αλλά φύγετε αρκετά νωρίς πριν αρχίσει η συζήτηση να απομακρύνεται από επαγγελματικά θέματα».
Φροντίστε να επικοινωνήσετε ότι πρέπει να είστε και κάπου αλλού. «Ελλείψει επικοινωνίας οι άνθρωποι σκέφτονται το χειρότερο», λέει. Μπορείτε να πείτε ότι «έχετε κάποιο λόγο που πρέπει να φύγετε».
moneyreview.gr με πληροφορίες από cnbc
Διαβάστε επίσης:
Τρεις συμβουλές για ένα πετυχημένο βιογραφικό – Πώς να τραβήξετε την προσοχή ενός εργοδότη
Πόσο σημαντικό είναι το καλό ντύσιμο στο γραφείο
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News