BUSINESS & FINANCE

ΑΕΠ: Σήμερα το πρώτο crash test για την οικονομία και τα μέτρα στήριξης

ΑΕΠ: Σήμερα το πρώτο crash test για την οικονομία και τα μέτρα στήριξης

Σήμερα στις 12 αναμένονται τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τη πορεία της οικονομίας το πρώτο τρίμηνο του 2022. Τα στοιχεία θα δείξουν ποιος ήταν ο αντίκτυπος στoν ρυθμό ανάπτυξης από τις  πληθωριστικές πιέσεις και την γεωπολιτική κρίση. Παράλληλα, θα δώσουν και μια εικόνα στην κυβέρνηση για το πώς πρέπει να κινηθεί το επόμενο διάστημα σε σχέση με τα μέτρα που θέλει να εφαρμόσει κατά της ακρίβειας. Δεύτερο ραντεβού αυτή την εβδομάδα οι ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ την Πέμπτη για τον πληθωρισμό, ο οποίος εκτιμάται ότι θα κινηθεί λίγο κάτω από το 12%.

Τόσο το οικονομικό επιτελείο όσο και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αλλά και διάφοροι οίκοι έχουν ήδη χαμηλώσει τις προβλέψεις τους για τη πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Οι προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου ενσωματώθηκαν στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, το οποίο προβλέπει  ανάπτυξη στο 3,1% για το 2022 και άνοδο για το 2023 στο 4,8%.  Στο δυσμενές της σενάριο η Eurobank βλέπει ανάπτυξη μόλις 1,4% για το 2022. Το βασικό σενάριο της τράπεζας προβλέπει άνοδο του ΑΕΠ κατά 3%, ο οίκος Fitch βλέπει ότι  η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας θα συνεχιστεί και φέτος, υποστηριζόμενη από την περαιτέρω άνοδο του τουρισμού αλλά και από τις ροές του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο οίκος αξιολόγησης πρόσφατα μείωσε την πρόβλεψή του για τον ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ στο 3,5% το 2022 (από 4,1% προηγουμένως). Σε υποβάθμιση των προβλέψεών της για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας  έχει προχωρήσει και η ING, προβλέποντας ρυθμούς 2,9% για το 2022 (από 3,9% προηγουμένως). 

Τα μέτρα 

Στην κυβέρνηση, οι συσκέψεις είναι αλλεπάλληλες για τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν τόσο για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών στα καύσιμα όσο και της ακρίβειας στα ράφια, καθώς κυβερνητικά στελέχη προτάσσουν ξανά τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα ως ασπίδα έναντι των αυξανόμενων τιμών των προϊόντων. Για την αγορά των καυσίμων φαίνεται πως η παρέμβαση θα είναι πολυεπίπεδη  και απλώνεται από τη λύση μια νέας επιδότησης στους πολίτες, δηλαδή ενός fuel pass Νούμερο 2, έως ειδικά μέτρα για τα νησιά ή ακόμα και μια παρέμβαση όπως ισχύει για το πετρέλαιο κίνησης, δηλαδή επιδότηση της βενζίνης στην πηγή.

Η κυβέρνηση πάντως, πέρα από τα one-off μέτρα  που εξετάζει για την αντιμετώπιση των τιμών, έχει κλειδώσει και μια σειρά άλλων μέτρων, όπως την επέκταση του ΦΠΑ σε εστίαση, μεταφορές και τουρισμό έως το τέλος του 2022  (250 εκατ. ευρώ) και την επέκταση και το 2023 της αναστολής πληρωμής της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης από τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα (450 εκατ. ευρώ). Την ίδια στιγμή, αναζητείται ο δημοσιονομικός χώρος για την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και για τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους όπως επίσης και για την επέκταση το επόμενο έτος των μειωμένων ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες (800 εκατ. ευρώ). 

Διαβάστε επίσης: 

UniCredit για Ελλάδα: Στο 0,2% η ανάπτυξη του α΄ τριμήνου – Με 3,3% θα κλείσει το 2022

Eurobank: Βλέπει ανάπτυξη 3% και πληθωρισμό 7% φέτος

ING: Η Ευρωζώνη βαλτώνει – Ανάπτυξη 2,9% φέτος στην Ελλάδα

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News