Ευρωπαϊκό σχέδιο για διευκόλυνση εξαγωγών τροφίμων από Ουκρανία
Πέρα από το νέο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας και το σχέδιο απεξάρτησης από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ολοκληρώσει ένα σχέδιο για να ξεπεράσει το μπλόκο στη Μαύρη Θάλασσα, διευκολύνοντας τις εξαγωγές τροφίμων από την Ουκρανία μέσω της χερσαίας οδού (οδικώς και μέσω σιδηροδρόμου).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποκαλύψει σήμερα μια στρατηγική για να αντιμετωπίσει τεχνικά και γραφειοκρατικά προβλήματα, έτσι ώστε να επιταχυνθούν οι μεταφορές φυτικών ελαίων, καλαμποκιού και σιταριού.
Παρά τις πρόσφατες κινήσεις για την άρση των εμπορικών φραγμών με το Κίεβο, υπάρχει ακόμα ανησυχία ότι ζητήματα logistics και κενά στις υποδομές θα μπορούσαν να καθυστερήσουν τις εξαγωγές από την Ουκρανία και τη χρήση εναλλακτικών διαδρομών από γειτονικές της χώρες.
Ο Επίτροπος Γεωργίας της Ε.Ε., Γιάνους Βοϊτσεχόφσκι, δήλωσε ότι πρέπει οπωσδήποτε να βρεθούν εναλλακτικές διαδρομές για τις εξαγωγές από την Ουκρανία, κυρίως σιταριού και καλαμποκιού, καθώς η χώρα έχει πολλά αποθέματα και πρέπει να προστατευτεί η επισιτιστική αλυσίδα σε Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο.
Η κύρια λύση είναι να δημιουργηθούν αλυσίδες με τα λιμάνια της Βαλτικής στην Πολωνία, όπως το Γκντανσκ και η Γκντίνια, ενώ είναι δύσκολο να δημιουργηθούν ανθρωπιστικοί διάδρομοι από τη Μαύρη Θάλασσα, σύμφωνα με τον Ευρωπαίο Επίτροπο.
Ο ίδιος προειδοποίησε ότι η Ρωσία θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί την κατάσταση με τα τρόφιμα, παίρνοντας τη θέση της Ουκρανίας στην παγκόσμια αγοράς και παρουσιάζοντας τον εαυτό της ως ευεργέτρια που ταΐζει τις φτωχότερες χώρες. Είναι γνωστό ότι η Μόσχα σκοπίμως έχει βάλει στο στόχαστρο εγκαταστάσεις επεξεργασίας και αποθήκες σιτηρών.
Πολλά τα προβλήματα με τις εξαγωγές από ξηρά
Τα προϊόντα της Ουκρανίας αντιμετωπίζουν μια σειρά από υγειονομικά μέτρα και ποσοστώσεις για τη μεταφορά τους από ξηράς, κάτι που περιπλέκει την ικανότητα μεταφοράς τους μέσω των κρατών-μελών της Ε.Ε. προς τον τελικό προορισμό τους.
Υπάρχουν βέβαια και όρια στο πόσο πολλά τρόφιμα μπορούν να μεταφερθούν μέσω της χερσαίας οδού. Η μέγιστη εξαγωγική δυνατότητα μέσω σιδηροδρόμου υπολογίζεται στους 1,1 εκατ. τόνους σιτηρών τον μήνα και 250.000 τόνους ηλιέλαιου τον μήνα – αρκετά χαμηλότερα από την αντίστοιχη δυνατότητα μεταφοράς μέσω πλοίων.
Παράλληλα, τα τρένα στην Ουκρανία δεν είναι τόσο μεγάλα για να χωράνε τις ποσότητες φαγητού που χρειάζεται η Ευρώπη και ο υπόλοιπος κόσμος, ενώ Ουκρανία και Πολωνία έχουν διαφορετικό σύστημα σιδηροδρομικών γραμμών, με αποτέλεσματα τα τρένα να δημιουργούν «ουρές» στα σύνορα της χώρας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και την αναμονή να φτάνει τις 10 με 20 μέρες.
Ανάμεσα στα σχέδια που συζητούνται, είναι και η δημιουργία μιας νέας σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει την Ουκρανία με το λιμάνι Κλαϊπέντα στη Λιθουανία – αν και κάτι τέτοιο θα χρειαστεί χρόνια.
Ευρώπη και Ουκρανία θα πρέπει να βρουν γρήγορα μια λύση εντός του καλοκαιριού, καθώς τουλάχιστον 25 εκατ. τόνοι σιτηρών είναι κολλημένοι στη δεύτερη και πρέπει να μεταφερθούν πριν ξεκινήσει η επόμενη σοδειά.
Τον Απρίλιο, η Ουκρανία κατάφερε να εξαγάγει λιγότερο από 1 εκατ. τόνους σιτηρά, το ένα τρίτο σε σχέση με πέρσι. Με αυτό τον ρυθμό, χρειάζονται 2 μήνες για να εξαχθούν όλα τα αποθέματά της σε σιτηρά, που υπολογίζονται σε περίπου 14 εκατ. τόνους καλαμπόκι και πάνω από 4 εκατ. τόνους σιταριού.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Politico, Bloomberg
Διαβάστε επίσης:
Το ευρωπαϊκό πακέτο των 195 δισ. ευρώ: Πώς θα γίνει η απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια
Η Eυρωπαϊκή Ένωση εξετάζει από κοινού δανεισμό για την Ουκρανία
Ε.Ε.: Παραμένει υπό συζήτηση το έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News