Το deal Ελλάκτωρ-Motor Oil και το ρίσκο των κατασκευών
Γιατί «κέντρο βάρους» της συναλλαγής είναι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Μία σχετικά παλαιότερη έρευνα της McKinsey & Company παρέχει, ως ένα βαθμό, το υπόβαθρο του deal, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, της Ελλάκτωρ με την Motor Oil. Διεθνώς, ο κλάδος της κατασκευής υποαποδίδει, εδώ και πολλά χρόνια, με τις τεχνικές εταιρείες να καλούνται να υιοθετήσουν άμεσα διαφορετική στρατηγική, ώστε να καταστούν πιο καινοτόμες, «πράσινες» και να εκσυγχρονιστούν τεχνολογικά. Έχει ακόμη, υπολογιστεί, σύμφωνα με την έκθεση της συμβουλευτικής εταιρείας, ότι η πλειονότητα των κατασκευαστικών έργων όχι μόνο δεν παραδίδεται έγκαιρα αλλά εμφανίζει και σημαντική υπέρβαση του αρχικού προϋπολογισθέντος κόστους.
Η κατασκευαστική δραστηριότητα, δηλαδή, εμφανίζει αυξημένο ρίσκο και περιορισμένη κερδοφορία. Δεν είναι τυχαίο ότι, παγκοσμίως, οι κατασκευαστικές εταιρείες ανήκουν στους πρωταγωνιστές των πτωχεύσεων.
Στην Ελλάδα, οκτώ στις δέκα τεχνικές εταιρείες έχουν βάλει λουκέτο την τελευταία εικοσαετία.
Οι ΑΠΕ
Με τα δεδομένα αυτά γίνεται ίσως περισσότερο αντιληπτό γιατί η συμφωνία της Motor Oil με την Ελλάκτωρ έχει ως «κέντρο βάρους» τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, δηλαδή την Άνεμος (θυγατρική της Ελλάκτωρ) και την Ηλέκτωρ που δραστηριοποιείται στη διαχείριση απορριμμάτων και την παραγωγή ενέργειας. Η Ηλέκτωρ εκτιμάται ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στην νέα εποχή της Ελλάκτωρ.
Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil θα αποκτήσει το 75% της Άνεμος, με το υπόλοιπο 25% να παραμένει υπό τον έλεγχο της Ελλάκτωρ. Η δραστηριότητα της Άνεμος πρόκειται να αποσχιστεί και να εισφερθεί σε νέα εταιρεία της οποίας η αξία τοποθετείται σε 1 δισ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό, η Motor Oil γίνεται ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας με περίπου 800 MW εν λειτουργία έργων και projects 1,6 GW που θα προέλθουν αθροιστικά από τις Ελλάκτωρ και Motor Oil.
Την πρώτη θέση στην παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ καταλαμβάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με χαρτοφυλάκιο εν λειτουργία έργων 900 MW και υπό σχεδιασμό 4GB αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εδώ και πολλά χρόνια χτίζει τη θέση της στον τομέα της ενέργειας και των ΑΠΕ, αντισταθμίζοντας την κυκλικότητα των κατασκευών.
Αντίστοιχη στρατηγική υιοθετούν και οι υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες του κλάδου.
Η Intrakat έχει μεγιστοποιήσει το ενδιαφέρον της για έργα ΑΠΕ, ενώ η Άβαξ παραμένει προσανατολισμένη στην ενίσχυση της δραστηριότητάς της στον συγκεκριμένο τομέα.
Τα νέα έργα
Κι ενώ το deal Ελλάκτωρ – Motor Oil θα εξυγιάνει χρηματοοικονομικά τον κατασκευαστικό όμιλο, οδηγώντας στην αποπληρωμή του διεθνούς ομολόγου 650 εκατ. ευρώ (με επιτόκιο 6,375% και λήξη το 2024), μένει να φανεί πώς θα συμβάλει στην ισχυροποίηση της θέσης της Ελλάκτωρ στο κατασκευαστικό τοπίο. Πρώτης προτεραιότητας είναι η διεκδίκηση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού που είναι συνώνυμο επαναλαμβανόμενων και αυξανόμενων χρηματοροών εφόσον η οικονομία συνεχίσει να αναπτύσσεται.
Με τη θυγατρική Reds, που διαθέτει χαρτοφυλάκιο σημαντικών έργων αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας (Γούρνες Ηρακλείου, Μαρίνα Αλίμου, Cambas project και Smart Park), να λειτουργεί αυτόνομα, στο επίκεντρο του ομίλου θα βρεθεί η διεκδίκηση νέων έργων παραχώρησης, συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και νέου κατασκευαστικού αντικειμένου. Σε κάθε περίπτωση, η φόρα που θα αναπτύξει, η Ελλάκτωρ, ύστερα από την εξαγορά του 29,8% των κ.κ. Μπάκου και Καϋμενάκη από την Motor Oil αναμένεται να είναι, εφεξής, πολύ μεγαλύτερη.
Διαβάστε επίσης:
Motor Oil: Απόκτηση 29,87% του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ
Νέα σελίδα στην Ελλάκτωρ: Το 30% στη Motor Oil – Δημόσια πρόταση από την Reggeborgh
Τι σημαίνει για Ελλάκτωρ και Motor Oil το deal
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News