Business & Finance Τετάρτη 6/04/2022, 16:35
BUSINESS & FINANCE

Πλήγμα 2,8% στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία

Πλήγμα 2,8% στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία

Ύστερα από παραπάνω από έναν μήνα πολέμου στην Ουκρανία, οι επιπτώσεις του είναι φανερές στο διεθνές εμπόριο, το οποίο μειώθηκε κατά 2,8% τον Μάρτιο σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Σύμφωνα με τον δείκτη εμπορίου του Κιέλου (Kiel Trade Indicator) από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Οικονομίας του Κιέλου, η διαμάχη στην Ουκρανία είχε συνέπειες στα εμπορικά στοιχεία σχεδόν όλων των οικονομιών και φυσικά σε παγκόσμια κλίμακα (σε μηνιαίο επίπεδο, σε επίπεδο τιμών και σε εποχικά διορθωμένους δείκτες).

Ο Βίνσεντ Στάμερ, επικεφαλής του Kiel Trade Indicator, εξηγεί:

«Η τεταμένη κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία και ένα ασταθές δίκτυο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι ορατά στον Εμπορικό Δείκτη του Κιέλου καθώς καταγράφονται σχεδόν αποκλειστικά αρνητικά δεδομένα. Οι πραγματικές στρεβλώσεις που προκλήθηκαν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση, καθώς και το υψηλό επίπεδο αβεβαιότητας μεταξύ των εταιρειών που έχουν σχέσεις με τη Ρωσία, συγκρατούν αισθητά το εμπόριο του Μαρτίου».

Πλήγμα 2,8% στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία-1

Η έκθεση δείχνει επίσης ότι το ευρωπαϊκό εμπόριο επλήγη από την κρίση της Ουκρανίας, με τις εισαγωγές της ΕΕ να μειώνονται κατά 3,4% και τις εξαγωγές να μειώνονται κατά 5,6% τον περασμένο μήνα.

Οι ΗΠΑ σημείωσαν πτώση 3,4% στις εξαγωγές, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν μόνο κατά 0,6%.

Από την άλλη, η απομόνωση της Ρωσίας συνεχίζεται, καθώς είδε ξαφνική μείωση στα πλοία που πηγαινοέρχονται στα λιμάνια της. Συγκεκριμένα, κατέγραψε μείωση 9,7% στις εισαγωγές και 5% στις εξαγωγές κατά 5% τον περασμένο μήνα.

Το γερμανικό ινστιτούτο αναφέρει ότι η εμπορευματική κίνηση εμπορευματοκιβωτίων στα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Ρωσίας, Αγία Πετρούπολη, Βλαδιβοστόκ και Νοβοροσίσκ, έχει ήδη μειωθεί στο μισό.

«Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση έχουν σαφώς αποτέλεσμα και ο ρωσικός πληθυσμός αντιμετωπίζει μια ολοένα και πιο σπάνια προμήθεια αγαθών από το εξωτερικό. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες και οι ναυτιλιακές εταιρείες περιορίζουν προφανώς τις θαλάσσιες μεταφορές. Το ίδιο πιθανότατα ισχύει για το εμπόριο μέσω των πιο σημαντικών οδικών μεταφορών, γεγονός που εξηγεί την απότομη μείωση των εισαγωγών της Ρωσίας», σχολιάζει ο Στάμερ.

Πλήγμα 2,8% στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία-2

Η Ουκρανία είναι ουσιαστικά αποκομμένη από το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, καθώς κανένα μεγάλο πλοίο με κοντέινερ δεν έχει καταπλεύσει στο σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, την Οδησσό στη Μαύρη Θάλασσα, από το ξέσπασμα του πολέμου.

Μόνο η Κίνα είχε μια μικρή βελτίωση στις εισαγωγές της (+0,9%) και μια μικρή επιδείνωση στις εξαγωγές της (-0,9%). Παρ’ όλα αυτά, οι οιωνοί δεν είναι καλοί καθώς το lockdown στη Σαγκάη και τις άλλες μεγάλες πόλεις τις παραμένει.

Τέλος, στην έκθεση αναφέρεται ότι περίπου το 12% των αγαθών που μεταφέρονται με πλοία βρίσκονται κολλημένα σε κάποιο λιμάνι ή κατά μεσής της θάλασσας.

Πλήγμα 2,8% στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω του πολέμου στην Ουκρανία-3

Ο δείκτης εμπορίου του Κιέλου παρακολουθεί την κυκλοφορία σε 500 λιμάνια παγκοσμίως.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Στα 71,6 τρισ. δολάρια τα κρατικά χρέη το 2022

EIU: Πόσο βαραίνει ο πόλεμος την ανάπτυξη το 2022 – Σφαγή για την ουκρανική οικονομία

Γιατί το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης εκπέμπει SOS

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News