Business & Finance Παρασκευή 18/12/2020, 16:05
BUSINESS & FINANCE

Γιατί ο χαλκός είναι περιζήτητος

Γιατί ο χαλκός είναι περιζήτητος

Με σπασμένα τα φρένα κινείται η τιμή του χαλκού, ενός από τα πλέον σημαντικά βιομηχανικά μέταλλα παγκιοσμίως. Η τιμή του ήδη βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων επτά ετών, έχοντας καταγράψει άλμα άνω του 70% από τον Μάρτιο του 2020.

Μάλιστα, οι αναλυτές θεωρούν ότι αυτή είναι μόνο η αρχή της «bull market», καθώς δεν αποκλείεται τους επόμενους μήνες η αξία του χαλκού να ξεπεράσει ακόμη και το όριο των 10.000 δολαρίων ανά τόνο, το οποίο αγνοείται από τις αρχές του 2011.

Ώθηση από την πράσινη μετάβαση

Σήμερα, η τιμή του μετάλλου βρίσκεται στα επίπεδα των 7.900 δολαρίων, με τους επενδυτές να αναμένουν περαιτέρω άνοδο, χάρη στην προσδοκώμενη αύξηση της ζήτησης, στο πλαίσιο της μετάβασης προς την «πράσινη» οικονομία.

Τα ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν έως τέσσερις φορές περισσότερα καλώδια σε σχέση με τα συμβατικά Ι.Χ. Την ίδια ώρα, τα ηλιακά πάνελ και οι ανεμογεννήτριες χρειάζονται έως και πέντε φορές περισσότερα καλώδια.

Ο κίνδυνος ελλείψεων

Στο πλαίσιο αυτό, και λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση της διεθνούς ζήτησης, αρκετοί αναλυτές προειδοποιούν για τον κίνδυνο εμφάνισης ελλείψεων, εκτός αν ανακαλυφθούν και αξιοποιηθούν περισσότερα κοιτάσματα χαλκού.

«Έχουμε δει πολλά υποστηρικτικά προγράμματα ανά τον κόσμο, αλλά όλα έχουν ένα κοινό παρανομαστή. Όλα χρειάζονται τεράστιες ποσότητες χαλκού» τονίζει ο Κώστας Βίντας, αναλυτής της Trafigura, εταιρείας που δραστηριοποιείται στην αγορά των εμπορευμάτων.

Τους τελευταίους μήνες, οι μετοχες των εταιρειών που συνδέονται με τον χαλκό, έχουν καταγράψει τεράστια αύξηση. Για παράδειγμα, η Freeport-McMoran έχει σημειώσει άνοδο της τάξης του 90%, ενώ η καναδική Quantum Minerals της τάξης του 60%.

H Trafiguda εκτιμά ότι η παγκόσμια κατανάλωση χαλκού θα αυξηθεί από 23,4 εκατ. τόνους το 2020 σε 33,3 εκατ. τόνους του 2030, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης από τα πολλά υποσχόμενα project Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και ηλεκτρικών οχημάτων.

Η στροφή της Κίνας

Πολλές χώρες, ανάμεσα στις οποίες η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, έχουν δεσμευτεί να μηδενίσουν τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050, ενώ η Κομισιόν επιδιώκει τη μείωση των εκπομπών κατά τουλάχιστον 55% έως το τέλος της δεκαετίας.

Ακόμη και η «ρυπογόνος» Κίνα, η οποία αποτελεί τον «νούμερο 1» αγοραστή μετάλλων παγκοσμίως, έχει ανακοινώσει τον τριπλασιασμό της αιολικής και ηλιακής ενέργειας μέσα στα επόμενα 10 χρόνια.

Υπό αυτό το πλαίσιο, εκτιμάται ότι η ζήτηση του Πεκίνου για χαλκό θα αυξηθεί κατά σχεδόν 800.000 τόνους μόνο το 2021.

Όμως με βάση τα ήδη εγκεκριμένα project και την προβλεπόμενη ζήτηση, οι αναλυτές θεωρούν ότι έως το 2030 θα δημιουργηθεί ένα κενό στην αγορά του χαλκού, ύψους 5 εκατ. τόνων. Κενό, το οποίο χρήζει άμεσης αναπλήρωσης, μέσω της αύξησης των επενδύσεων στη βιομηχανία εξορύξεων. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Financial Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News