BUSINESS & FINANCE

Ανατιμήσεις: Πάνω οι τιμές, κάτω η ζήτηση

Ανατιμήσεις: Πάνω οι τιμές, κάτω η ζήτηση

Ανατιμήσεις που φτάνουν ακόμη και το 17% σε βασικά είδη σούπερ μάρκετ καταγράφονται τον τελευταίο μήνα με τις τιμές να αλλάζουν σε ορισμένα προϊόντα, ακόμη και από εβδομάδα σε εβδομάδα. Σημαντικές αυξήσεις τιμών καταγράφονται βεβαίως στο αλεύρι και στο ηλιέλαιο και το τελευταίο διάστημα και στο αραβοσιτέλαιο, αλλά και σε άλλα προϊόντα, όπως ζυμαρικά, χαρτιά υγείας, τυρί φέτα, φρέσκα φρούτα και λαχανικά.

Με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών η μέση τιμή του αλευριού (επώνυμο αλεύρι για όλες τις χρήσεις, συσκευασία ενός κιλού) έχει αυξηθεί κατά 7,81% σε σύγκριση με τις αρχές Μαρτίου. Η μέση τιμή του ηλιελαίου (συσκευασία ενός λίτρου) διαμορφώνεται στα 3,85 ευρώ από3,62 ευρώ την 1η Μαρτίου, αύξηση δηλαδή κατά 6,35%, ενώ η μέση τιμή του αραβοσιτέλαιου αυξήθηκε μέσα σε μία εβδομάδα κατά 10 λεπτά ή κατά 2,97%, στα 3,47 ευρώ (συσκευασία ενός λίτρου) από 3,37 ευρώ στις 17 Μαρτίου. Κατά 6% έχει αυξηθεί η τιμή της φέτας -καθώς η τιμή της πρώτης ύλης βρίσκεται σε διαρκή άνοδο τον τελευταίο ενάμισυ χρόνο με τις ανατιμήσεις να είναι πιο έντονες από τον περασμένο Οκτώβριο- ενώ αύξηση 2,50% καταγράφεται στην τιμή του γιαουρτιού. Η μεγαλύτερη αύξηση 16,87% σημειώθηκε στα χαρτιά υγείας, εξέλιξη που αποδίδεται στη συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών του χαρτοπολτού σε διεθνές μάλιστα επίπεδο.

Οι συνέπειες από τις πληθωριστικές πιέσεις είναι ήδη ορατές στην καταναλωτική ζήτηση με τους καταναλωτές να ψωνίζουν λιγότερα προϊόντα και να αναζητούν φθηνότερες λύσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI την εβδομάδα που τελείωσε στις 13 Μαρτίου 2022 η ζήτηση για βασικά συσκευασμένα προϊόντα σούπερ μάρκετ ήταν μειωμένη κατά 20% σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2021. Μάλιστα, μείωση καταγράφηκε σε όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων: κατά 19% στα γαλακτοκομικά, κατά 22% στα συσκευασμένα τρόφιμα, κατά 18% στα ροφήματα και κατά 39% στα αλκοολούχα ποτά. Η μείωση στην τελευταία κατηγορία συνδέεται κυρίως με το γεγονός ότι φέτος ο κλάδος της εστίασης είναι ανοιχτός και επομένως το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης αλκοόλ γίνεται εκεί και όχι στο σπίτι, όπως πέρυσι.

Την ίδια ώρα τα στοιχεία της IRI δείχνουν αύξηση της αξίας πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, κατά 9,7% τις πρώτες εννέα εβδομάδες του 2021, την ώρα που καταγράφεται μείωση στις πωλήσεις συνολικά των λεγόμενων ταχυκίνητων προϊόντων (βασικά είδη που καταναλώνονται συχνά και αγοράζονται συχνά) κατά 0,1% στο ίδιο διάστημα. Η μείωση του όγκου πωλήσεων είναι σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς πολύ μεγαλύτερη. Έτσι, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κατά τις πρώτες εννέα εβδομάδες της τρέχουσας χρονιάς αυξήθηκε κατά μία ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και διαμορφώθηκε σε 15,90% έναντι 14,90% το 2021. Αν και ανατιμήσεις καταγράφονται και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, παραμένουν συγκριτικά φθηνότερα σε σύγκριση με τα επώνυμα, ειδικά μάλιστα, καθώς στα τελευταία περιορίζονται οι προωθητικές ενέργειες τόσο από την πλευρά των προμηθευτών όσο και από την πλευρά των λιανεμπόρων. Η μείωση των προσφορών γίνεται σε μία προσπάθεια αντιστάθμισης των απωλειών στα περιθώρια κέρδους που έχουν αμφότεροι από την αύξηση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας.

Διαβάστε επίσης:

Σούπερ μάρκετ: Πλαφόν σε αλεύρι και σπορέλαια – «Κόφτης» και στη ζάχαρη

ΟΗΕ: Προετοιμαστείτε για κόλαση στα τρόφιμα

Ανατιμήσεις και ελλείψεις: Ποια είναι τα προϊόντα – Τι γίνεται με τα αποθέματα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News