Ghosting: Γιατί το κάνουν εργοδότες και εργαζόμενοι
Από το διαδικτυακό φλερτ, το ghosting έρχεται και στην εργασία
Ο όρος «ghosting» έγινε ευρέως γνωστός από το διαδικτυακό φλερτ και τα dating apps: δύο άνθρωποι γνωρίζονται στο ίντερνετ, αλλά ξαφνικά ο ένας εξαφανίζεται χωρίς να πει οτιδήποτε στον άλλον.
Τώρα, το ghosting έρχεται και στον χώρο της εργασίας για να χρησιμοποιηθεί για μια – δυστυχώς – ευρέως διαδεδομένη πρακτική: να μην απαντάνε ποτέ οι εργοδότες σε κάποιον υποψήφιο που τους έχει στείλει βιογραφικό.
Πολλοί φτάνουν ακόμα και στο στάδιο της συνέντευξης για να μη λάβουν ποτέ έστω μια αρνητική απάντηση από την εταιρεία ή τον εργοδότη. Άλλοι ενδέχεται να απαντήσουν με ένα απλό: «Θα επικοινωνήσουμε μαζί σας σύντομα».
Πρόσφατη έρευνα σε 1.500 εργαζομένους παγκοσμίως έδειξε ότι το 75% εξ αυτών που έψαχναν δουλειά είχαν πέσει θύμα «ghosting» από εταιρείες όπου είχαν πάει για συνέντευξη.
Ακόμα και οι ίδιοι οι εργοδότες το παραδέχονται: μόνο το 27% των εργοδοτών στις ΗΠΑ που βρίσκονται στην ιστοσελίδα αγγελιών Indeed ανέφεραν ότι δεν είχαν κάνει «ghosting» σε κάποιον υποψήφιο τον τελευταίο χρόνο.
Το θέμα είναι ότι και οι εργαζόμενοι κάνουν ghosting – και μάλιστα σε μεγαλύτερα επίπεδα από το παρελθόν. Ενδέχεται δηλαδή να μην απαντήσουν ποτέ σε τηλεφώνημα ή email από την εταιρεία, να μην εμφανιστούν καθόλου στη συνέντευξη ή ακόμα και την πρώτη μέρα της δουλειάς.
Στην προαναφερθείσα έρευνα του Indeed από το 2021, 28% των εργαζομένων ανέφεραν ότι έκαναν ghosting σε εργοδότες. Το ποσοστό αυτό ήταν 19% πριν δύο χρόνια.
Για τους εργοδότες δεν είναι κάτι προσωπικό
Η μεταφορά της κλασικής αγγελίας και της αίτησης για εργασία στο διαδίκτυο σημαίνει ότι εταιρείες κατακλύζονται με βιογραφικά, στα οποία δεν μπορούν να απαντήσουν.
Με την πανδημία, η διαδικασία των συνεντεύξεων μεταφέρθηκε στο Zoom και οι recruiters βλέπουν περισσότερο κόσμο από ό,τι συνήθως με αποτέλεσμα να κουράζονται.
Η αλήθεια είναι πραγματικά απλή, σύμφωνα με αρκετούς εργοδότες και recruiters: δεν είναι κάτι προσωπικό, απλά δεν προλαβαίνουν να δουν ή να απαντήσουν σε όλους.
Και όμως, κάνουν και οι εργαζόμενοι ghosting
Συνήθως, αυτός που βρίσκεται στην πιο ισχυρή θέση (δηλαδή ο εργοδότης) κάνει το ghosting. Όμως, τα τελευταία χρόνια και με την εμφάνιση της «Μεγάλης Παραίτησης» έχει αυξηθεί ο αριθμός των εργαζομένων που δεν απαντάνε ποτέ στους εργοδότες.
Με την ψηφιοποίηση της διαδικασίας πρόσληψης, τις περισσότερες αγγελίες που μπορεί να βρει κάποιος στο διαδίκτυο και επιλογές όπως το «Easy Apply» του Linkedin, όσοι ενδιαφέρονται να βρουν δουλειά είναι σε θέση να στέλνουν δεκάδες βιογραφικά κάθε μέρα.
Αν έχουν ανοιχτές πολλές αιτήσεις για δουλειά, τότε είναι εύκολο απλά να ξεχάσουν ή να αγνοήσουν κάποια από αυτές.
Η διαδικτυακή συνέντευξη είναι και αυτή ένας από τους λόγους που οι εργαζόμενοι πολλές φορές δεν μπαίνουν στον κόπο να ασχοληθούν. Το να ντυθείς, να μετακινηθείς και να πας σε μια συνέντευξη από κοντά θέλει προσπάθεια. Aπό την άλλη, το να μην απαντήσεις στο call στο Ζoom είναι πολύ πιο εύκολο.
Επαγγελματισμός vs ghosting
Το ghosting θεωρείται κακή και αντιεπαγγελματική πρακτική και από τις δύο πλευρές, όμως και οι δύο συνεχίζουν να το κάνουν. Ο κύριος λόγος συνήθως είναι ότι και οι δύο μεριές δεν έχουν επενδύσει πλήρως στην όλη διαδικασία ή η μία στην άλλη.
Ειδικοί στον χώρο της εργασίας αναφέρουν ότι και για τις δύο πλευρές όσο περισσότερο προχωράει η διαδικασία του recruitment, τόσο πιο κακή εντύπωση αφήνει το ghosting.
Γι’ αυτό τον λόγο, συμβουλεύουν αφενός τους εργαζόμενους να επιλέγουν πιο προσεκτικά δουλειές που πραγματικά τους ενδιαφέρουν, αφετέρου τους εργοδότες να σκεφτούν την καλή τους φήμη και να επικοινωνούν σωστά τι πραγματικά θέλουν από τους υποψηφίους.
moneyreview.gr με πληροφορίες από BBC
Διαβάστε επίσης:
Η επαγγελματική συμβουλή της Κιμ Καρντάσιαν που ξεσήκωσε θύελλα
Το κυνήγι για την τέλεια δουλειά: 387 αιτήσεις μετά, την βρήκε – Τι θα μπορούσε να πάει καλύτερα;
Δύο στα τρία βιογραφικά έχουν αυτό το λάθος: Συνήθως «κόβονται» αμέσως
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News