KPMG: Το σήμερα και το αύριο της ελληνικής ναυτιλίας – Οι επιρροές στον κλάδο από τη διεθνή συγκυρία
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί την παγκόσμια αριθμητική του υπεροχή, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια παρουσιάζει σημαντική αύξηση της μεταφορικής του δυναμικότητας κατά 28% και σχεδόν διπλασιασμό του μέσου μεγέθους των πλοίων
Την έρευνα «The Future of Shipping», με την οποία αναλύεται το θαλάσσιο εμπόριο, παρουσιάζεται η θέση των Ελλήνων εφοπλιστών στην παγκόσμια αγορά και τονίζονται οι επιρροές που υφίσταται ο κλάδος λόγω οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών μεταβολών έδωσε στη δημοσιότητα η KPMG. Ταυτόχρονα, η έρευνα εστιάζει στις νέες τάσεις, προοπτικές και προκλήσεις που επιφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός καθώς και στην αναγκαιότητα για ευθυγράμμιση με τα παγκόσμια ρυθμιστικά πρότυπα που θα οδηγήσουν σε μία πιο «Πράσινη Ναυτιλία».
Τη δεδομένη περίοδο, η ναυτιλία αντιπροσωπεύει έως και το 90% του παγκόσμιου εμπορίου με βάση τη χωρητικότητα ενώ ο εμπορικός στόλος αυξήθηκε παγκοσμίως κατά 67% την τελευταία δεκαετία. Συγκεκριμένα για την αγορά της Ελλάδας, η οποία βρίσκεται πρώτη στην παγκόσμια κατάταξη με βάση τον αριθμό του ιδιόκτητου εμπορικού στόλου, παρατηρούμε τα τελευταία 5 χρόνια σημαντική αύξηση της χωρητικότητας κατά 28% και σχεδόν διπλασιασμό του μέσου μεγέθους των πλοίων, κυρίως λόγω της έντονης δραστηριοποίησής των Ελλήνων εφοπλιστών σε αγορές υψηλής χωρητικότητας. Επιπλέον, από την έρευνά μας φαίνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν σημαντικά στην ανάπτυξη του στόλου τους με νεόκτιστα πλοία, μειώνοντας τον μέσο όρο ηλικίας των ελληνικών πλοίων.
Ιστορικά η ανάπτυξη του κλάδου της ναυτιλίας συνδέεται στενά με τις εξελίξεις στο παγκόσμιο προσκήνιο, επηρεάζοντας άμεσα τη ζήτηση. Από το 2020, η αυξημένη ζήτηση για βιομηχανικά προϊόντα λόγω της πανδημίας του COVID-19, οδήγησε σε κατακόρυφη αύξηση των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων και ξηρών φορτίων, σπάζοντας το ρεκόρ των τελευταίων 10 και 13 ετών στους δείκτες BDI και FBGCI, αντίστοιχα. Αντίθετα, οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων μειώθηκαν σχεδόν κατά 50%, μόλις λίγους μήνες μετά τα πρώτα lockdowns.
Παράλληλα, ο κλάδος της ναυτιλίας παρουσιάζει νέες τάσεις και προκλήσεις σχετιζόμενες και με την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Αρχικά, αναδύεται η σημασία και οι επιπτώσεις του σχετικά πρόσφατου ρυθμιστικού πλαισίου συμμόρφωσης με στόχο την ελαχιστοποίηση της εκπομπής του θείου. Επιπλέον, η αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων κατά 400% λόγω του COVID-19 φέρουν στο προσκήνιο τη χρήση νέων τεχνολογιών, στοχεύοντας σε βελτίωση της κυβερνοασφάλειας. Η απόδοση του κλάδου οφείλεται σε πολυπαραγοντικές συνθήκες που επηρεάζονται από εξωγενείς συνιστώσες, άρα εγείρεται το ζήτημα της αναζήτησης εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησης καθώς και άμεσης και λειτουργικής ανταπόκρισης στους κινδύνους που προκύπτουν. Τέλος, μια πρόκληση που παρουσιάζεται στον κλάδο, είναι οι δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης, καθώς η υπερπροσφορά των πλοίων συνεπάγεται την ποσοστιαία μείωση των φορτίων και της ναυλαγοράς.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ναυτιλίας με βεβαιότητα ξεχωρίζει ως η κύρια τάση του κλάδου και αποτελεί απάντηση σε αρκετές από τις προκλήσεις. Οι λύσεις τεχνολογίας έρχονται να βελτιστοποιήσουν λειτουργίες, την αποδοτικότητα και να προσθέσουν αξία στις ναυτιλιακές εταιρείες με πολλούς τρόπους.
Η έντονη κλιματική αλλαγή και το φαινόμενο του θερμοκηπίου λόγω των ανθρωπογενών εκπομπών αερίου (GHG), οδήγησε στη δημιουργία διεθνών συνθηκών και κανονισμών για να εξασφαλιστεί η ασφάλεια και η βιωσιμότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος στον κλάδο της ναυτιλίας. O Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ήδη από το 2008 έχει αναπτύξει όραμα και δράσεις σχετικά με τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε διεθνές επίπεδο στοχεύοντας σε μείωση κατά 50% και 70% του άνθρακα έως το 2050, ενώ επίσης αναλαμβάνει δράση για τη μείωση των καταστροφών που προκλήθηκαν από τις θαλάσσιες μεταφορές. Στο πλαίσιο της «Πράσινης Ναυτιλίας», έχουν οριστεί 7 ορόσημα, τα οποία φορούν ρυθμιστικές αρχές ενεργειακών τρόπων λειτουργίας, ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων, χρήση αποτελεσματικής τεχνολογίας, διαφάνεια και ακρίβεια στα δεδομένα, «βιώσιμη επένδυση», τιμολογιακή πολιτική για τον άνθρακα και βιωσιμότητα σε κάθε ναυτιλιακό επιχειρηματικό πλάνο.
Όπως φαίνεται στην έρευνα ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί την παγκόσμια αριθμητική του υπεροχή, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια παρουσιάζει σημαντική αύξηση της μεταφορικής του δυναμικότητας κατά 28% και σχεδόν διπλασιασμό του μέσου μεγέθους των πλοίων, κυρίως λόγω της έντονης δραστηριοποίησής των Ελλήνων εφοπλιστών σε αγορές πλοίων υψηλής χωρητικότητας. Η διατήρηση της παγκόσμιας ηγεμονίας της Ελληνικής ναυτιλίας συνδέεται αναπόφευκτα με την ικανότητα προσαρμογής στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις ως αποτέλεσμα των σύγχρονων τάσεων.
To αυξανόμενο ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας, όπως αυτό αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια του COP26, για τη συμμετοχή της ναυτιλίας στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αναδιαμορφώνει το ρυθμιστικό πλαίσιο και καθιστά την «πράσινη μετάβαση» κυρίαρχη τάση διαμόρφωσης της ναυτιλίας των επόμενων δεκαετιών. Η δημοσίευση αναλύει την διαδρομή προς την πράσινη μετάβαση μέσα από 7 ορόσημα.
Ο Ιωάννης Μπράβος, Partner, Audit, Head of Shipping της KPMG στην Ελλάδα με αφορμή την δημοσίευση σχολίασε, «Παρότι τα δομικά στοιχεία ζήτησης και προσφοράς στην ναυτιλία παραμένουν εν πολλοίς ίδια, με κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου την κυκλικότητα, η ναυτιλία ενδέχεται τις επόμενες δεκαετίες να μετασχηματιστεί ταχύτερα από οποτεδήποτε στην περίοδο από την μετάβαση της από την ιστιοπλοΐα στην μηχανοκίνητη πλεύση και ύστερα καθώς οι ρυθμιστικές αρχές αλλά και η ευρύτερη κοινωνία εστιάζουν την προσοχή τους στην συμμετοχή του κλάδου στην έκλυση αερίων του θερμοκηπίου. Αν και, αντίστοιχη προσοχή υφίσταται σε όλους τους κλάδους επιχειρηματικής και κοινωνικής δράσης, στην ναυτιλία δεν έχει ακόμα διαφανεί ένας καθολικά αποδεκτός τρόπος επίτευξης των στόχων απανθρακοποίησης γεγονός που αυξάνει την αβεβαιότητα και την δυσκολία λήψης αποφάσεων. Εναλλακτικά καύσιμα, ψηφιακός μετασχηματισμός, αυτόνομα πλοία είναι μερικά από τα ζητήματα που απασχολούν την ναυτιλιακή κοινότητα και αναδιαμορφώνουν το περιβάλλον στον κλάδο. Η προσαρμοστικότητα σε κάθε δεδομένο περιβάλλον αποτελεί κυρίαρχη αρετή επιβίωσης όχι μόνο των έμβιων όντων αλλά και των επιχειρήσεων. Η ελληνόκτητη ναυτιλία αναδείχθηκε παγκόσμια ηγέτιδα κυρίως λόγω της προσαρμοστικότητας των Ελλήνων πλοιοκτητών και της ικανότητας τους να προβλέπουν τις τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το περιβάλλον δραστηριοποιήσεως τους. Είμαι βέβαιος ότι ανάλογη προσαρμοστικότητα θα επιδείξουν και σήμερα προσαρμοζόμενοι στις τάσεις που η δημοσίευση μας καταγράφει ως σημαντικότερες για τον κλάδο.»
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Υπ. Επενδύσεων Σ.Αραβίας: Πολύ κατώτερες των δυνατοτήτων οι σχέσεις Ριάντ και Αθήνας
Πόσο πετρέλαιο εισάγουν οι ΗΠΑ από τη Ρωσία
Οι σκοτεινές διαδρομές του χρήματος που έκαναν τον Αμπράμοβιτς δισεκατομμυριούχο
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News