Τρόφιμα: Ο «χορός» των deals και το «αμερικανικό όνειρο»
Tουλάχιστον έξι μεγάλες συμφωνίες στον κλάδο της παραγωγής τροφίμων και του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων έχουν γίνει μέσα σε διάστημα λιγότερο των δύο μηνών, δυναμική που αν συνεχισθεί θα καταρρίψει ακόμη και το ρεκόρ του 2021, χρονιά κατά την οποία έγιναν στον κλάδο τουλάχιστον 20 μεγάλες και μικρότερες επιχειρηματικές συμφωνίες. Ο λόγος; Ο κλάδος των τροφίμων παραμένει στην ουσία ένας από τους μεγαλύτερους της ελληνικής μεταποίησης με ισχυρό εξαγωγικό χαρακτήρα αλλά και με περαιτέρω περιθώρια επέκτασης στις διεθνείς αγορές, γεγονός που τον καθιστά δημοφιλή για επενδύσεις τόσο από παραγωγικές εταιρείες όσο και από ελληνικά και ξένα funds. Τα τελευταία, άλλωστε, εμφανίζονται εξαιρετικά δραστήρια τα τελευταία χρόνια, κάτι που αναμένεται να συνεχισθεί και φέτος.
Τον χορό των επενδύσεων στον κλάδο των τροφίμων έχει ανοίξει για τα καλά από τις αρχές του έτους ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, χορό τον οποίο συνεχίζει να σέρνει. Το 2022 ξεκίνησε με την ολοκλήρωση και τυπικά της μεταβίβασης της Chipita στη Mondelez International. Η πράξη αυτή στις 3 Ιανουαρίου 2022 ουσιαστικά έδωσε το σήμα της εκκίνησης για μια σειρά κινήσεων από τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο. Ο αεικίνητος επιχειρηματίας, αμέσως μόλις αποδεσμεύτηκε από την Chipita, απέκτησε τη συμμετοχή που είχε ο όμιλος Olayan στην αλλαντοβιομηχανία «ΝΙΚΑΣ» και πλέον είναι απόλυτος κυρίαρχος αυτής. Η επόμενη κίνηση ήταν να αποκτήσει πλειοψηφικό ποσοστό στη βιομηχανία χυμών «Ελληνικοί Χυμοί Α.Ε.», σε συνεργασία με το fund EOS Capital Partners, επικεφαλής του οποίου είναι ο πρώην τραπεζίτης Απόστολος Ταμβακάκης. Η εξαγορά δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, καθώς υπάρχει καταρχήν συμφωνία με τους μετόχους της λαρισαϊκής βιομηχανίας.
Ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος πρωταγωνιστεί σε ακόμη μία επιχειρηματική συμφωνία στον κλάδο των τροφίμων. Οπως ανακοινώθηκε την Παρασκευή υπέγραψε δεσμευτική συμφωνία με τους μετόχους των εταιρειών «Εδεσμα» και «Αμβροσία», που βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη, για την απόκτηση αυτών. Αμφότερες οι εταιρείες ανήκουν στην ίδια οικογένεια, με τη μεν πρώτη να μετράει 122 χρόνια ζωής και τη δεύτερη να ιδρύεται το 1991. Η «Εδεσμα» δραστηριοποιείται κυρίως στην παραγωγή αλλαντικών και η «Αμβροσία» στις σαλάτες και στα έτοιμα γεύματα. Η μεταβίβαση των εταιρειών αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2022. Ο ίδιος επιχειρηματίας βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σε συζητήσεις για να εισέλθει σε ακόμη μία βιομηχανία τροφίμων. Πρόκειται για την εταιρεία «Κρεμέλ» που βρίσκεται στο Ηράκλειο Κρήτης και η οποία γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια κυρίως μέσω της παραγωγής φυτικών τυριών –προσφάτως και φυτικού γιαουρτιού–, μιας κατηγορίας από τις πλέον ανερχόμενες σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο κ. Θεοδωρόπουλος στις αρχές της εβδομάδας βρέθηκε στο επίκεντρο δημοσιευμάτων και έντονων φημών για άλλη μία επιχειρηματική συμφωνία: ότι πρόκειται να εξαγοράσει τη σοκολατοβιομηχανία «ΙΟΝ». Ο ίδιος, πάντως, αλλά και η εταιρεία «ΙΟΝ» διέψευσαν ότι υπάρχει κάποια συζήτηση επ’ αυτού. Το βέβαιο είναι ότι ο κ. Θεοδωρόπουλος θα συνεχίσει είτε μόνος του είτε σε συνεργασία με άλλους επενδυτές να εξετάζει σειρά εταιρειών στον κλάδο των τροφίμων, καθώς ποτέ δεν έκρυψε τον στόχο του, που είναι η δημιουργία ενός μεγάλου ομίλου τροφίμων.
Νέες κινήσεις αναμένονται και από την πλευρά του επιχειρηματία Αλέξανδρου Κίκιζα, της γνωστής βιομηχανίας ζυμαρικών «Μέλισσα Κίκιζας», ο οποίος επίσης δημιουργεί σταδιακά μέσα από εξαγορές έναν σημαντικό όμιλο τροφίμων. Στα τέλη του 2021 εξαγόρασε την εταιρεία ελαιολάδου Terra Creta, προσθέτοντας ακόμη μία κατηγορία προϊόντων στο χαρτοφυλάκιό του.
Μια άλλη εταιρεία με ηγετική παρουσία στην κατηγορία της όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως, η «Παλίρροια – Σουλιώτης», στην οποία θέση με ποσοστό 36% έχουν ο Βασίλης και η Νέλλη Κάτσου (γνωστοί κυρίως από τη φαρμακοβιομηχανία Pharmathen) μέσω της VNK Capital, ετοιμάζεται να προβεί σε εξαγορές. Η εταιρεία πρόκειται να προχωρήσει –πιθανόν μεσα στον επόμενο μήνα– στην απόκτηση δύο εταιρειών του κλάδου τροφίμων.
Εξαγορές στον κλάδο των τροφίμων και δη στην κατηγορία του ρυζιού και των οσπρίων εξετάζει το fund SMERemediumCap (SMERC) με επικεφαλής τον πρώην πρόεδρο της Eurobank και νυν πρόεδρο της Grant Thornton, Νίκο Καραμούζη. Οι κινήσεις του fund, που ήδη διαθέτει από πέρυσι στο χαρτοφυλάκιό του μια εξαγωγική εταιρεία τροφίμων, αναμένονται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Η πρόσφατη αποεπένδυση του επενδυτικού κεφαλαίου Diorama Investments Sicar S.A., που λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα της DECA Investments ΑΕΔΟΕΕ (DECA) –συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλου και άλλων επενδυτών–, από την Atlas Tapes, θεωρείται από παράγοντες της αγοράς ότι θα έχει ως συνέχεια την επένδυση του fund σε εταιρείες τροφίμων, κλάδος στον οποίο έχει ήδη ισχυρή παρουσία.
Ανάλογες κινήσεις θα πρέπει να αναμένονται και από τα άλλα δύο funds που έχουν επιδείξει έντονη δραστηριότητα στις εξαγορές κυρίως μειοψηφικών ποσοστών σε εταιρείες τροφίμων, το EOS Capital Partners και το Elikonos. Πριν από λίγες ημέρες, εξάλλου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε ομόφωνα την εξαγορά από τη «ΔΕΛΤΑ Τρόφιμα» της εμπορικής και εισαγωγικής εταιρείας γαλακτοκομικών «Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός», με πολλούς να εκτιμούν ότι αυτή δεν θα είναι η τελευταία κίνηση του CVC (ιδιοκτήτη της «ΔΕΛΤΑ») στο πεδίο των εξαγορών του κλάδου των τροφίμων.
Το CVC πρωταγωνιστεί σταθερά και στις φήμες που το θέλουν να εξαγοράζει αλυσίδα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Οι εξελίξεις, πάντως, μέχρι στιγμής στον κλάδο των σούπερ μάρκετ είναι επίσης πλούσιες: η «Μασούτης» εξαγόρασε το 50% της κρητικής «ΣΥΝ.ΚΑ.», ενώ η γαλλική Carrefour υπέγραψε συμφωνία με τη Retail & More για την ανάπτυξη στην Ελλάδα καταστημάτων με το σήμα Carrefour.
Ελληνικές γεύσεις στα ράφια των αμερικανικών σούπερ μάρκετ
Την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με 50 αγοραστές από την αμερικανική αγορά, τη σημαντικότερη εκτός Ευρώπης για τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά, θα έχουν 17 ελληνικές εταιρείες του κλάδου τροφίμων, οι οποίες θα συμμετάσχουν στην εκδήλωση Mediterranean Diet Roundtable Connect (MDR), που θα πραγματοποιηθεί στις 24 και 25 Φεβρουαρίου στη Νέα Υόρκη. Κάποιες από τις εταιρείες που συμμετέχουν βρέθηκαν σε ανάλογη εκδήλωση τον Ιούνιο του 2021 και ήδη ζουν το… αμερικανικό όνειρο, καταφέρνοντας να κλείσουν συμβόλαια για την τοποθέτηση των προϊόντων τους στα ράφια της Whole Foods και άλλων γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ.
Κύριος στόχος του MDR Connect είναι η διάδοση και καθιέρωση της μεσογειακής διατροφής στην αγορά της Αμερικής. Ειδικότερα με τη συνεργασία καταξιωμένων επιστημόνων, ειδικών του κλάδου τροφίμων, παραγωγών, MME, σεφ και διαιτολόγων υλοποιούνται δράσεις με στόχο την ενημέρωση, την έμπνευση και την προώθηση των ξεχωριστών ιδιοτήτων και των σημαντικών οφελών στην υγεία και την ποιότητα ζωής της μεσογειακής διατροφής στην αγορά της Αμερικής. Η δράση διοργανώνεται από την εταιρεία Accent Public Relations, που εδρεύει στην Ουάσιγκτον, σε συνεργασία με την καταξιωμένη Ελληνίδα σεφ Μαρία Λόη. Την πρωτοβουλία στηρίζει από την πλευρά της πολιτείας η Enterprise Greece, η οποία αναλαμβάνει τη διοργάνωση της ελληνικής αποστολής. «Η δημιουργία προστιθέμενης αξίας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας του κλάδου Τροφίμων και Ποτών χρειάζεται στοχευμένη προβολή μέσα από δυναμικές δράσεις όπως είναι το MDR Connect, που αναδεικνύει σωστά και στο κατάλληλο κοινό την ποιότητα και τη διαφοροποίηση της ελληνικής μεσογειακής κουζίνας. Αναγνωρίζοντας πώς οι ΗΠΑ είναι ο 1ος προορισμός εξαγωγών ελληνικών προϊόντων τροφίμων εκτός Ευρώπης και ο 4ος συνολικά, τότε καταλαβαίνουμε πως η αγορά της Αμερικής έχει τεράστια δυναμική για τις ελληνικές εταιρείες μεσογειακής διατροφής. Η διοργάνωση της ελληνικής αποστολής από την Enterprise Greece στην MDR Connect είναι μια δράση που συνάδει απόλυτα με τους στόχους του Εθνικού μας Στρατηγικού Σχεδίου Εξωστρέφειας», δήλωσε στην «Κ» η κυρία Μπέτυ Αλεξανδροπούλου, εντεταλμένη σύμβουλος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Enterprise Greece.
«Το MDR ήταν από τις πιο επιτυχημένες δράσεις του κλάδου, κυρίως επειδή οι εταιρείες που συμμετείχαν, είχαν εξαιρετικά προϊόντα και δεν αντιμετώπισαν ιδιαίτερα προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς. Κατάφεραν έτσι να ανταποκριθούν επιτυχώς στις απαιτήσεις των αγοραστών και να αποκτήσουν φήμη στην πολύ απαιτητική διατροφική αγορά των ΗΠΑ», δήλωσε η κυρία Μαρία Λόη, ενώ αναφερόμενη στα οφέλη που αποκομίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις επισήμανε τα εξής: «Τα μεγαλύτερα οφέλη για τις ελληνικές εταιρείες από τη συμμετοχή τους στο MDR αντικατοπτρίζονται στην αύξηση των πωλήσεων, στην τεράστια εμπειρία που αποκτούν με την είσοδό τους σε μια μεγάλη και δύσκολη αγορά, και φυσικά στην τεχνογνωσία που κερδίζουν σε θέματα διεθνοποίησής τους. Οφείλω πάντως να κάνω ιδιαίτερη μνεία στη σημαντική βοήθεια που παρείχαν η Enterprise Greece αλλά και το ελληνικό προξενείο στη Νέα Υόρκη και ο επικεφαλής, γενικός κ. Κωνσταντίνος Κούτρας».
Μία από τις εταιρείες που συμμετείχε στην περυσινή εκδήλωση και θα δώσει και φέτος το «παρών» είναι η βιομηχανία ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ. Μέχρι σήμερα τα ζυμαρικά της ΗΛΙΟΣ έχουν τοποθετηθεί στη βορειοανατολική πλευρά των ΗΠΑ σε 170 σημεία πώλησης, όπως τα Whole Foods, FreshDirect, Stop & Shop, ShopRite, καθώς και σε μια σειρά από μικρότερα παντοπωλεία και specialty stores. Οι συγκεκριμένες συνεργασίες έχουν αναπτυχθεί ταχύτατα και με βάση τα μέχρι στιγμής μηνύματα που προκύπτουν από τους προμηθευτές στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι θα επεκταθούν και σε επιπλέον σημεία πώλησης.
Συμβόλαιο με τη Whole Foods και τοποθέτηση των προϊόντων της σε 450 σημεία πώλησης στις ΗΠΑ έκλεισε η Sparta Gourmet, η οποία επίσης συμμετείχε στο περυσινό MDR και θα συμμετάσχει ξανά και φέτος.
Αν και τα προϊόντα της υπεραιωνόβιας βιομηχανίας ΚΥΚΝΟΣ βρίσκονται εδώ και χρόνια στην αμερικανική αγορά, απευθύνονταν έως τώρα κυρίως στις κοινότητες της Ομογένειας. Πλέον η εταιρεία θέλει να επεκταθεί δυναμικά στην αγορά των ΗΠΑ και γι’ αυτό συμμετείχε και πέρυσι στο MDR Connect, ενώ θα έχει παρουσία και φέτος. «Η εταιρεία ΚΥΚΝΟΣ μετράει 107 χρόνια ιστορίας προσφέροντας εξαιρετικής ποιότητας, νόστιμα, φυτικά προϊόντα στους Ελληνες καταναλωτές. Στο πλαίσιο της ηθικής και βιώσιμης ανάπτυξης που στοχεύει η ΚΥΚΝΟΣ, πραγματοποιεί βήματα για διεθνή επέκταση σε επιλεγμένες αγορές του εξωτερικού. Μια σημαντική αλλά και συνάμα ιδιαίτερης δυσκολίας αγορά είναι οι ΗΠΑ. Η εταιρεία διατηρεί μια μικρή παρουσία στην ελληνική κοινότητα. Το επόμενο βήμα είναι η επέκτασή της σε περισσότερα κανάλια διανομής. Γι’ αυτόν τον λόγο ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας με τη σεφ Μαρία Λόη και την ομάδα της, που προβάλλει με μεγάλη επιτυχία την ελληνική και μεσογειακή διατροφή στην Αμερική», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΚΥΚΝΟΣ, κ. Αχιλλέας Αγγελόπουλος.
Οι εταιρείες που θα συμμετάσχουν φέτος από την Ελλάδα είναι οι ακόλουθες: Ε.Ι. Παπαδόπουλος (τα γνωστά μπισκότα), Ελληνικά Εκλεκτά Ελαια (Hellenic Fine Oils), Ροδούλα (κατεψυγμένα προϊόντα ζύμης και γλυκισμάτων), Ιωνική Σφολιάτα, Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Ολυμπος, Τυράς), Παλίρροια (η Νο1 παραγωγός στον κόσμο στα ντολμαδάκια), Ωμέγα (όσπρια), Gea Bakery (προϊόντα άρτου χωρίς γλουτένη υψηλής διατροφικής αξίας), Barilla Hellas, Sparta Gourmet, ΚΥΚΝΟΣ, ΗΛΙΟΣ, Mediterranean Brands, Δωδώνη, Βιολάντα, Αφοί Κομπατσιάρη, Σιούρας (τυποποίηση ελιών, ελαιολάδου και επεξεργασμένων λαχανικών).
Το 2020 οι εξαγωγές της Ελλάδας στις ΗΠΑ ανήλθαν συνολικά σε αξία σε 1,32 δισ. δολ., εκ των οποίων το 33,15% ήταν τρόφιμα και ποτά αξίας 435,03 εκατ. δολ. (στοιχεία της U.S. International Trade Commission). Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 το αντίστοιχο μερίδιο ήταν 28%.
Διαβάστε επίσης:
Τα χρυσά deals στον κλάδο των τροφίμων
Σπ. Θεοδωρόπουλος: Αποκτά τις εταιρείες Έδεσμα και Αμβροσία
Θεοδωρόπουλος – Ταμβακάκης αγοράζουν τους «Ελληνικούς Χυμούς»
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News