BUSINESS & FINANCE

Το comeback της ελληνικής βιομηχανίας: Πώς έκανε την κρίση ευκαιρία

Το comeback της ελληνικής βιομηχανίας: Πώς έκανε την κρίση ευκαιρία

Τη σχεδόν ταυτόχρονη παγκοσμίως επανεκκίνηση της οικονομίας φαίνεται ότι αξιοποίησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ο κλάδος της ελληνικής μεταποίησης, με αποτέλεσμα το 2021 να καταγράφει τζίρο υψηλότερο όχι μόνο από αυτόν του 2020, αλλά και σε σχέση με το 2019, πριν δηλαδή από την πανδημία. Το γεγονός, εξάλλου, ότι το 2020 ο κλάδος της μεταποίησης, ακόμη και αν κατηγορίες αυτού δέχθηκαν πλήγμα από τη μείωση της ζήτησης, δεν έκλεισε τις μηχανές, έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε αυτό το δυναμικό «comeback». Κάποιες, μάλιστα, βιομηχανικές επιχειρήσεις προσαρμόστηκαν γρήγορα στα δεδομένα αλλάζοντας το μείγμα των προϊόντων τους έτσι ώστε αυτά να ταιριάζουν καλύτερα στις νέες συνθήκες και κυρίως στις νέες ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία, ενώ άλλες κέρδισαν και νέες αγορές στη διεθνή σκηνή.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο κύκλος εργασιών του κλάδου της μεταποίησης διαμορφώθηκε το 2021 σε 71,66 δισ. ευρώ έναντι 56,51 δισ. ευρώ το 2020 και 63,70 δισ. ευρώ το 2019. Ο δείκτης βιομηχανικής παραγωγής έκλεισε τον Δεκέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020 με αύξηση 8,1%, με τον μέσο ετήσιο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2021 να ενισχύεται κατά 9,9% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2020, ενώ σημαντική είναι η αύξηση, 7,74%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2019.

Η αύξηση της ζήτησης και των παραγγελιών οδήγησε σε σημαντική αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο της βιομηχανίας. Το γ΄ τρίμηνο του 2021 οι απασχολούμενοι στη βιομηχανία αυξήθηκαν 8,1% ή κατά 31,2 χιλιάδες άτομα συγκριτικά με το γ΄ τρίμηνο του 2020 (στους 415,6 χιλιάδες από τους 384,4 χιλιάδες). Πρόκειται για αύξηση πολύ μεγαλύτερη από αυτή στο σύνολο της οικονομίας. Συγκεκριμένα, το γ΄ τρίμηνο του 2021 η απασχόληση στο σύνολο της οικονομίας αυξήθηκε κατά 4,9% ή κατά 191,5 χιλιάδες άτομα (στα 4,118 εκατ. από 3,926 εκατ. άτομα).

Το comeback της ελληνικής βιομηχανίας: Πώς έκανε την κρίση ευκαιρία-1

Στην κορυφή των εξαγόμενων βιομηχανικών προϊόντων βρέθηκαν τα φαρμακευτικά σκευάσματα, με την αξία των εξαγωγών να διαμορφώνεται στην εν λόγω κατηγορία μέχρι και το γ΄ τρίμηνο του 2021 σε 707 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 1,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εξαγωγές αλουμινίου, στα 545 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 50,2% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, ενώ σε υψηλές θέσεις βρέθηκαν για μια ακόμη φορά οι εξαγωγές τροφίμων (διατηρημένων φρούτων και λαχανικών, γαλακτοκομικών, ελαίων κ.ά.).Το γεγονός ότι οι ελληνικές μεταποιητικές επιχειρήσεις δεν έχασαν αγορές, αλλά εισήλθαν και σε νέες εν μέσω πανδημίας, φαίνεται και από τα στοιχεία για τις εξαγωγές. Οι εξαγωγές των βιομηχανικών προϊόντων διαμορφώθηκαν τον Νοέμβριο του 2021 σε 2,3 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 27,5% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, ενώ το μερίδιο των βιομηχανικών προϊόντων άγγιξε το 82% του συνόλου των εξαγωγών αγαθών.

Οπως επισημαίνει η Eurobank, η προσδοκώμενη εξομάλυνση της πανδημίας αναμένεται να εξαλείψει τους προσωρινούς παράγοντες που ευθύνονται σε έναν βαθμό για τον υψηλό ρυθμό αύξησης της παραγωγής στη μεταποίηση. Ο βασικός κίνδυνος που διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή πηγάζει από την ενεργειακή κρίση και τη συνεπακόλουθη αύξηση του κόστους παραγωγής. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, το κόστος παραγωγής στη βιομηχανία αυξήθηκε συνολικά το 2021 κατά 13,21%. Σε ό,τι αφορά, πάντως, τις πρώτες ύλες, μεγάλο μέρος των βιομηχανικών επιχειρήσεων της χώρας προχώρησε σε αποθεματοποίηση τους τελευταίους μήνες του 2021, κάτι στο οποίο αποδίδεται έως ένα βαθμό και η μεγάλη αύξηση του εμπορικού ελλείμματος.

Διαβάστε επίσης: 

Βιομηχανία: Τι πουλήσαμε περισσότερο και πού – Άλμα 27% στις εξαγωγές

Eurobank: Ποιοι κλάδοι έχουν ανακάμψει μετά την πανδημία 

Βιομηχανία: Αύξηση κατά 22% στον τζίρο – Ποιοι κλάδοι εμφάνισαν τριψήφια άνοδο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News