Αυξήθηκαν οριακά οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2021
Με αύξηση, έστω και οριακή, έκλεισε το 2021 σε ό,τι αφορά τον τζίρο των σούπερ μάρκετ, πορεία πάντως που είναι αμφίβολο εάν θα διατηρηθεί και το 2022. Ηδη από τον Νοέμβριο του 2021 καταγράφεται ισχυρή μείωση της ζήτησης, την ίδια ώρα που παρατηρείται αύξηση των τιμών στα είδη σούπερ μάρκετ και μάλιστα σε όλες τις μεγάλες ομάδες, ήτοι τρόφιμα, είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και καθαριστικά – απορρυπαντικά. Πέρα από την αύξηση των τιμών ανά μονάδα, τα στοιχεία δείχνουν και περαιτέρω μείωση των προωθητικών ενεργειών, στρατηγική που εφαρμόζουν ολοένα και περισσότερο το τελευταίο διάστημα προμηθευτές και λιανέμποροι για να περιορίσουν τις απώλειες σε περιθώρια κέρδους που προκαλούνται από την αύξηση του κόστους παραγωγής και λειτουργίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το 2021 (σε ό,τι αφορά τα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά, τα προϊόντα δηλαδή με τη μεγαλύτερη κατανάλωση και ζήτηση) διαμορφώθηκαν σε 7,95 δισ. ευρώ έναντι 7,90 δισ. ευρώ το 2020 και 7,29 δισ. ευρώ το 2019. Πρόκειται δηλαδή για αύξηση της τάξης του 0,6% έναντι αύξησης 8,3% που καταγράφηκε το 2020 σε σύγκριση με το 2019 και η οποία βεβαίως οφειλόταν στη μαζική αποθεματοποίηση προϊόντων στην οποία προχώρησαν οι καταναλωτές λίγο πριν και κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown την άνοιξη του 2020.
Η οριακή αύξηση που καταγράφηκε το 2021 οφείλεται στα τυποποιημένα προϊόντα, οι πωλήσεις των οποίων ενισχύθηκαν κατά 0,8%. Αντιθέτως, οι πωλήσεις των χύμα προϊόντων υποχώρησαν κατά 0,2% και αποτελούν το 23,7% του συνολικού τζίρου στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Τον Νοέμβριο του 2021 καταγράφηκε ισχυρή πτώση των πωλήσεων, της τάξης του 9% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2020, πτώση η οποία εν μέρει μόνο οφείλεται στο γεγονός ότι τον Νοέμβριο του 2020 καταγράφηκε ισχυρή ζήτηση, καθώς η χώρα εισήλθε τότε σε lockdown. Αλλωστε και τον Δεκέμβριο του 2021, χωρίς να υπάρχουν απαγορεύσεις κυκλοφορίας και άλλοι περιορισμοί αυτού του τύπου, η αξία των πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,9% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020. Ακόμη πιο καθαρή εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά δίνουν τα στοιχεία για τις μηνιαίες μεταβολές. Τον Νοέμβριο του 2021 οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 8,7% και τον Δεκέμβριο κατά 2,2%. Η μοναδική κατηγορία προϊόντων στην οποία καταγράφηκε αύξηση αξίας πωλήσεων το 2021 σε σύγκριση με το 2020 είναι αυτή των τροφίμων, της τάξης του 1,6%. Οι πωλήσεις των προϊόντων ατομικής υγιεινής και ομορφιάς υποχώρησαν πέρυσι σε σύγκριση με το 2020 κατά 2,3%, ενώ οι πωλήσεις των καθαριστικών – απορρυπαντικών μειώθηκαν κατά 3%. Η εξέλιξη αυτή σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με το γεγονός ότι το 2020 είχαν αυξηθεί λόγω πανδημίας οι πωλήσεις αντισηπτικών και προϊόντων απολύμανσης.
Σε όρους όγκου πωλήσεων, πάντως, παρατηρείται μείωση σε όλες τις κατηγορίες το 2021 σε σύγκριση με το 2020: 0,6% στα τρόφιμα, 6,9% στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και 3,9% στα καθαριστικά – απορρυπαντικά.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν εξάλλου τις πληθωριστικές πιέσεις. Η αύξηση των τιμών μεσοσταθμικά είναι 1,9%, με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις να καταγράφονται στα προϊόντα ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (5%). Στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις ήταν μεσοσταθμικά το 2021 2,1% και στα καθαριστικά – απορρυπαντικά 1%.
Λιγότερες προσφορές
Οι καταναλωτές βρίσκουν πλέον λιγότερες προσφορές στα σούπερ μάρκετ. Μέσω προωθητικών ενεργειών έγινε το 2021 το 26,2% των πωλήσεων σε καθαριστικά έναντι 27,7% το 2020 και 29,2% το 2019 και στα προϊόντα ατομικής υγιεινής και ομορφιάς τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 33,9% το 2021, 35,2% το 2020 και 37,3% το 2019. Στα τρόφιμα καταγράφεται μια μικρή αύξηση των προωθητικών ενεργειών το 2021, στο 24,8% των πωλήσεων, ποσοστό υψηλότερο μεν από το 2020 (23,5%), αλλά χαμηλότερο από το 2019 (25,2%).
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News