Αττική Οδός: Έως και 2 δισ. ευρώ το τίμημα για την 25ετή παραχώρηση
Πώς διαμορφώνονται ο κοινοπραξίες
Ισχυρές συµµαχίες αναμένεται να δημιουργηθούν για τη διεκδίκηση της παραχώρησης εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια, με δεδομένο ότι οι οικονομικές προσφορές εκτιμάται ότι θα κινηθούν πέριξ των 2 δισ. ευρώ, ενδεχομένως και ακόμα υψηλότερα. Θα πρόκειται δηλαδή για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβαση παραχώρησης οδικού άξονα διαχρονικά, ξεπερνώντας ακόμα και το 1,5 δισ. ευρώ της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, πριν από μερικούς μήνες.
Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες του Νίκου Ρουσάνογλου στην «Κ», το υφιστάμενο σχήμα της «Ακτωρ Παραχωρήσεις» του ομίλου Ελλάκτωρ και της «Αβαξ» πρόκειται να προχωρήσει στη δημιουργία κοινοπραξίας, στην οποία θα συμμετάσχει και τουλάχιστον ένας ακόμα σύμμαχος ισχυρής οικονομικής επιφάνειας, είτε από την εγχώρια αγορά είτε από το εξωτερικό (π.χ. κάποιος ξένος κατασκευαστικός όμιλος ή κάποιο ξένο επενδυτικό fund).
Με βάση τους όρους της προκήρυξης του ΤΑΙΠΕΔ, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να διαθέτουν ενοποιημένα ίδια κεφάλαια αποδιδόμενα στους μετόχους της μητρικής ύψους 400 εκατ. ευρώ κατά μέσον όρο κατά τη λήξη των τριών τελευταίων ελεγμένων οικονομικών χρήσεων πριν από την ημερομηνία υποβολής της εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Αντίστοιχα, για επενδυτικά κεφάλαια ο πήχυς έχει τεθεί στα 2 δισ. ευρώ αναφορικά με τη συνολική αξία τού υπό διαχείριση ενεργητικού ή των διαθέσιμων προς επένδυση κεφαλαίων.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι όμιλοι όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και «Μυτιληναίος» έχουν την οικονομική δυνατότητα να κινηθούν με μεγαλύτερη άνεση ως προς την αναζήτηση συμμάχων και ασφαλώς να αποκτήσουν μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στην εταιρεία παραχώρησης που θα συσταθεί για την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει ίδια κεφάλαια (αποδιδόμενα στους μετόχους της μητρικής) ύψους 486 εκατ. ευρώ κατά τη χρήση του 2018, 496 εκατ. ευρώ σε εκείνη του 2019 και 512,2 εκατ. ευρώ το 2020.
Αντίστοιχα, ο όμιλος Μυτιληναίου διαθέτει ίδια κεφάλαια ύψους 1,56 δισ. ευρώ με το πέρας της χρήσης του 2018, 1,63 δισ. ευρώ κατά τη χρήση του 2019 και 1,57 δισ. ευρώ κατά τη χρήση του 2020. Ωστόσο, δεν διαθέτει την απαιτούμενη τεχνική εμπειρία, καθώς τουλάχιστον ένα μέλος της κοινοπραξίας θα πρέπει να έχει διαχειριστεί αυτοκινητόδρομο μήκους τουλάχιστον 70 χλμ. για ελάχιστη περίοδο δύο εκ των πέντε τελευταίων ετών.
Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσε π.χ. να συμμαχήσει με την κοινοπραξία των «Ακτωρ» – «Αβαξ» συνεισφέροντας την οικονομική «ρώμη» που απαιτείται ή να δημιουργήσει ένα έτερο σχήμα, με τη συμμετοχή κάποιου ξένου ομίλου με τη δέουσα εμπειρία. Τη συμμετοχή της σε κάποιο από τα υπό διαμόρφωση σχήματα θα αναζητήσει ασφαλώς και η Intrakat.
Σημειωτέον ότι στην αγορά ακούγονται και τα ονόματα αρκετών επενδυτικών funds που είναι πιθανό να συμμετάσχουν, αλλά μετά την πρόσφατη εμπειρία της Εγνατίας Οδού, που εντέλει δεν υπήρξε ούτε μία συμμετοχή, οι περισσότεροι «κρατούν μικρό καλάθι». Σε κάθε περίπτωση, μεταξύ των ενδιαφερομένων φέρονται funds όπως η αυστραλιανή Macquarie Asset Management, που απέκτησε πρόσφατα το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, η CVC Capital, η Abertis Group και η Entrea Capital, συμφερόντων του ομίλου Rothschild. Από πλευράς ξένων κατασκευαστικών ομίλων είναι πιθανή η συμμετοχή εταιρειών όπως η Egis Projects, που έχει αναλάβει την Εγνατία Οδό, σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Vinci.
Η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2024. Η υποβολή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη νέα σύμβαση αναμένεται για τις 20 Απριλίου.
Διαβάστε επίσης:
Oι τρεις άξονες που θα αλλάξουν την Αττική
Στο ταμείο Ανάκαμψης το βόρειο τμήμα του Ε65
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News