Εταιρείες delivery: Μετά την έκρηξη και τα deals, η νέα ευκαιρία του 1 τρισ.
Το 2021 ήταν μια χρονιά γεμάτη αναταράξεις και αλλαγές στον κλάδο του delivery. Οι καταναλωτές εξοικειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές αγορές και παραγγελίες ακόμα και στα πιο απλά είδη οικιακής χρήσης, αντικαθιστώντας κατά έναν μεγάλο βαθμό τις επισκέψεις στα παραδοσιακά σουπερμάρκετ.
Πλέον, οι Delivery-as-a-Service εταιρείες και startups πρέπει να επικαιροποιήσουν τις υπηρεσίες τους περαιτέρω, μειώνοντας και άλλο τους χρόνους παράδοσης, επιβιώνοντας έτσι με αυτό τον τρόπο στην ανταγωνιστική αγορά του delivery.
Στρατηγικές κινήσεις και εξαγορές
Στο τέλος του 2021, παρατηρήθηκε αρκετή κινητικότητα από τις delivery εταιρείες και startups οι οποίες προχώρησαν σε στρατηγικές εξαγορές, θέλοντας να διαφοροποιηθούν σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους. Συγκεκριμένα, η αμερικανική DoorDash εξαγόρασε τη φιλανδική Wolt ενώ η ισπανική Glovo εξαγόρασε 3 startup εταιρείες.
Πιο πρόσφατη από όλες τις εξαγορές είναι, ωστόσο, αυτή της Glovo από την Delivery Hero. Συγκεκριμένα, η δεύτερη προχώρησε σε εξαγορά περίπου του 39,4% της Glovo, συναλλαγή που θα την αποτιμήσει στα 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι δύο εταιρείες μαζί θα εξυπηρετούν έναν πληθυσμό της τάξης των 2,2 δισεκατομμυρίων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Delivery Hero αποτελεί μία εταιρεία με έντονη παρουσία και στην ελληνική αγορά, καθώς το 2015 εξαγόρασε το e-food, ενώ, πέντε χρόνια αργότερα, το 2020, απέκτησε και την ελληνική Instashop. Τέλος, λίγους μήνες πριν, προχώρησε και σε εξαγορά του delivery.gr και του e-kiosky’s.
Dark Stores και Ghost Kitchens
Τα λεγόμενα dark stores ή αλλιώς pick up points αποτελούν ένα μοντέλο που δημιουργήθηκε μέσα από τις νέες ανάγκες της πανδημίας και πλέον έχει καθιερωθεί. Πρόκειται για «καταστήματα» που δεν εξυπηρετούν κοινό, με μόνο σκοπό την προετοιμασία και αποστολή των παραγγελιών στους καταναλωτές. Ουσιαστικά, πρόκειται για αποθήκες προϊόντων, χωρίς την αλληλεπίδραση του καταναλωτή με τον εργαζόμενο, πράγμα το οποίο προσφέρει στην εταιρεία χαμηλότερα λειτουργικά κόστη και στους καταναλωτές μεγαλύτερη ευκολία και ταχύτητα στην παράδοση.
Το μοντέλο των ghost kitchens ωστόσο, είναι κάτι καινούριο το οποίο αναμένεται να ισχυροποιηθεί μέσα στο ερχόμενο έτος. Πρόκειται για κουζίνες εκτός των εγκαταστάσεων των καταστημάτων και εστιατορίων που έχουν τη δυνατότητα delivery φαγητού χωρίς την δέσμευση αχρείαστου χώρου για την εξυπηρέτηση κοινού. Καθώς παρατηρούμε ότι οι επιλογές delivery γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς, θεωρείται ότι η ανάπτυξη θα είναι αντίστοιχη και για το μοντέλο των ghost kitchens για τα εστιατόρια. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του Euromonitor, θα αντιπροσωπεύουν μία επιχειρηματική ευκαιρία 1 τρισ. δολαρίων έως το 2030.
Καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να εξελίσσεται, αρκετές είναι οι τάσεις που αναδύονται στον χώρο του delivery, ιδιαιτέρως του last-mile. Οι εταιρείες και οι startups που δραστηριοποιούνται στην αγορά αυτή πρέπει συνεχώς να αξιολογούν τις υπηρεσίες τους, να εξυπηρετούν και να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία για τους καταναλωτές τους ώστε να διαφοροποιηθούν περαιτέρω – γεγονός που θα φέρει ακόμα περισσότερες αλλαγές στους ήδη υπάρχοντες παίκτες του ελληνικού οικοσυστήματος.
Το Found.ation γράφει για το MoneyReview
Διαβάστε επίσης:
Delivery Hero: Εξαγοράζει Kiosky’s, delivery.gr και e-table
Ε-delivery: Η είσοδος της Pop και το ενδιαφέρον της Jokr
Wolt: Την εξαγόρασε η αμερικανική DoorDash αντί 7 δισ. ευρώ
Glovo: Απόκτησε τις δραστηριότητες της Delivery Hero στα Βαλκάνια
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News