ΑΓΟΡΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Χρονιά μεγάλων επενδύσεων σε logistics το 2022

Δύο επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά

Χρονιά μεγάλων επενδύσεων σε logistics το 2022

Έτος μεγάλων επενδύσεων για τη δημιουργία ενιαίων χώρων αποθήκευσης και διανομής, που είναι δυσεύρετοι στην ελληνική αγορά, θα μπορούσε να αποτελέσει το 2022. Εάν δεν υπάρξουν γραφειοκρατικά ή άλλου είδους προσκόμματα, την επόμενη χρονιά θα μπορούσαν να ξεκινήσουν να υλοποιούνται δύο μεγάλες επενδύσεις, ενισχύοντας σημαντικά το απόθεμα χώρων logistics. Μέχρι το 2023 υπολογίζεται ότι θα έχουν ξεκινήσει επενδύσεις ύψους 150 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων logistics υψηλών προδιαγραφών στη χώρα.

Το logistics center Θριασίου

Σε αυτές ανήκουν το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, που αποτελεί επένδυση συνολικού ύψους 160 εκατ. ευρώ. Θα υλοποιηθεί από την κοινοπραξία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Α.Ε. που ελέγχει η Goldair κατά 40%, με το υπόλοιπο ποσοστό να ανήκει στην ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ.

Σε δύο διαφορετικές φάσεις θα κατασκευαστούν, 210.000 τετραγωνικά μέτρα στεγασμένων αποθηκών, 250.000 παλετοθέσεις, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά. Απαραίτητη όμως, προϋπόθεση για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών είναι το Ελεγκτικό Συνέδριο να πραγματοποιήσει -τοποθετείται για το 2022-τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της τροποποιημένης (βάσει υποδείξεων της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε.) σύμβασης παραχώρησης του έργου. Στη συνέχεια αυτή θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή.

To έργο της ΠΑΕΓΑΕ

Η δεύτερη μεγαλύτερη επένδυση στα logistics είναι ύψους 120 εκατ. ευρώ και βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης της αναθεωρημένης στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ). Το έργο σχεδιάζει η κατά 100% θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας, Προνομιούχος Ανώνυμη Εταιρεία Γενικών Αποθηκών Ελλάδος Α.Ε.» (ΠΑΕΓΑΕ). Η εταιρεία διαθέτει σε έκταση 1.100 στρεμμάτων στην Μαγούλα 105 χιλ. τ.μ. στεγασμένους αποθηκευτικούς χώρους και 600 χιλ. τ.μ. υπαίθριους χώρους αποθήκευσης, που αποτελούν την μεγαλύτερη ενιαία ιδιωτική έκταση στην εφοδιαστική αλυσίδα στην Ελλάδα.

Η ΠΑΕΓΑΕ επιδιώκει να δημιουργήσει νέους στεγασμένους και υπαίθριους αποθηκευτικούς χώρους, με την ΣΜΠΕ του έργου να βρίσκεται σε διαβούλευση.

Τα σχέδια προβλέπουν τη δημιουργία τριών αποθηκών 120 χιλ. τ.μ. που θα ανεγερθούν στο δυτικό τμήμα του ακινήτου και δύο αποθηκών 31 χιλ. τ.μ. στο ανατολικό τμήμα του ακινήτου. Στο δυτικό τμήμα του ακινήτου αναπτύσσονται εκτάσεις αποθήκευσης αυτοκινήτων με χωρητικότητα 10.302 αυτοκίνητα, ενώ στο ανατολικό τμήμα αναπτύσσονται εκτάσεις αποθήκευσης αυτοκινήτων με χωρητικότητα 2.665 αυτοκίνητα. Μένει να φανεί εάν η ΠΑΕΓΑΕ καταφέρει να κερδίσει την μάχη με το χρόνο, ξεκινώντας την υλοποίηση του έργου μέχρι το τέλος του 2022.

Σύμφωνα με την ΠΑΕΓΑΕ, το μοντέλο εφοδιαστικής αλυσίδας που έχει αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία 30 χρόνια στη χώρα μας είναι η παροχή υπηρεσιών Logistics σε τρίτους (Third-Party Logistics,3PL), στο οποίο μια επιχείρηση αναθέτει σε εξωτερικούς συνεργάτες τις υπηρεσίες Logistics, αλλά διατηρεί η ίδια την εποπτεία της διαχείρισής τους.

Το 46% των υπηρεσιών 3PL στην Ελλάδα αφορούν στον κλάδο των τροφίμων, ποτών και καπνού, το 18% στον κλάδο των ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών, το 11% φαρμακευτικά και ιατρικά προϊόντα, το 8% βιομηχανικά προϊόντα και το 17% άλλα προϊόντα, όπως οχήματα και ανταλλακτικά, είδη ένδυσης και υπόδησης και έπιπλα-οικιακό εξοπλισμό.

Σήμερα, κάθε νέος χώρος logistics επιφανείας πάνω από 20.000 τ.μ. μπορεί να μισθωθεί άμεσα καθώς υπάρχει συσσωρευμένη ζήτηση και ανύπαρκτη προσφορά. Η ανισορροπία της αγοράς οδηγεί σε αυξήσεις στις αξίες και μείωση των συντελεστών απόδοσης για καλά ποιοτικά ακίνητα, ανάλογα την θέση και τα χαρακτηριστικά κατασκευής. Οι αποδόσεις στην Ελλάδα σήμερα μεταξύ 8 – 8,5% είναι από τις πιο ανταγωνιστικές σε Ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς μια τυπική απόδοση στην Μεγάλη Βρετανία ή στην Γερμανία για προνομιούχα ακίνητα, κυμαίνεται στο 4%-4,5%.

Διαβάστε επίσης: 

Logistics: Ευοίωνο το μέλλον του κλάδου – «Αγκάθι» η έλλειψη κατάλληλων χώρων

Θα την πληρώσει ο καταναλωτής; Πώς οι διεθνείς ανατιμήσεις επηρεάζουν τα logistics στην Ελλάδα

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News