Τα «μυστικά» της νέας γενιάς έργων στα περιφερειακά αεροδρόμια
Οι παρεμβάσεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στα 13 από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρόκειται να επηρεάσουν την λειτουργία των αερολιμένων, ενώ θα είναι «αθέατες» από τους επιβάτες, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές. Ο λόγος για τα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 132 εκατ. ευρώ, τα οποία ανήκουν στο πεδίο ευθύνης του Δημοσίου, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και αποσκοπούν στη συμμόρφωση των περιφερειακών αεροδρομίων με τις προδιαγραφές πιστοποίησης του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA). Πώς όμως, προέκυψε η συγκεκριμένη υποχρέωση;
Το 2017, οπότε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια παραχωρήθηκαν στη Fraport Greece, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) προχώρησε στην πιστοποίησή τους, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας (safety) Ε.Κ. 139 της EASA, οι οποίες αφορούν όλα τα επιχειρησιακά δεδομένα των υποδομών (διάδρομοι κ.ά), τις διαδικασίες λειτουργίας (πυρασφάλειας κ.ά.), αλλά και τη μορφή οργάνωσης ενός σύγχρονου αερολιμένα.
Διαβάστε επίσης: Το 50% των προ πανδημίας εσόδων ανέκτησε στο 8μηνο ο τουρισμός
Αρκετά όμως, χρόνια νωρίτερα, το 2013 οπότε ξεκίνησε η διαδικασία για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, το Δημόσιο είχε κληθεί να αποφασίσει εάν οι όροι του διαγωνισμού θα προβλέπουν ότι ο προτιμητέος επενδυτής θα υλοποιήσει και τις παρεμβάσεις που πρόκειται, σήμερα, να χρηματοδοτήσει το Ταμείο Ανάκαμψης. Εάν ο διαγωνισμός προέβλεπε το συγκεκριμένο όρο, τότε, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, το Δημόσιο θα εισέπραττε χαμηλότερο τίμημα καθώς ο παραχωρησιούχος θα έπρεπε να επωμιστεί το κόστος των εν λόγω έργων που δεν επηρεάζουν την λειτουργία των αεροδρομίων, αλλά βελτιστοποιούν ορισμένες από τις προδιαγραφές ασφάλειάς τους. Ως αποτέλεσμα, αποφασίστηκε, τότε, τα συγκεκριμένα έργα να πραγματοποιηθούν στο μέλλον.
Αυτό είναι το ιστορικό που συνοδεύει τα συγκεκριμένα έργα που περιλαμβάνουν παρεμβάσεις κατά βάσει στους αεροδιαδρόμους (π.χ. διαπλάτυνση, φωτισμό κτλ.). Σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα, ανάδοχος ενδέχεται να υπάρξει μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Διαβάστε επίσης: Moody’s: Η Ελλάδα «άντεξε» το σοκ της πανδημίας στον τουρισμό
Σημειώνεται ότι κατά τη φετινή χρονιά η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια θα διαμορφωθεί στα επίπεδα του 55% του 2019, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 17 εκατομμύρια επιβάτες έναντι 30,2 εκατ. το 2019.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα αεροδρόμια, από την αρχή του έτους μέχρι και τις 18 Οκτωβρίου, έχουν απολέσει 1,26 δισ. επιβάτες, μέγεθος που είναι μειωμένο κατά 62% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με το ACI Europe. Κατά τις προβλέψεις του ACI Europe, ο ρυθμός ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης ενισχύεται τους ερχόμενους μήνες και το 2022 λόγω του «ανοίγματος» των διατλαντικών αγορών στους Ευρωπαίους ταξιδιώτες, αλλά και της σταδιακής χαλάρωσης των ταξιδιωτικών περιορισμών σε μακρινούς προορισμούς, όπως η Ασία. Ως εκ τούτου, ο φορέας εκτιμά ότι η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα ανακάμψει πλήρως το 2025, ενώ το 2022 θα είναι χαμηλότερη κατά 32% σε σχέση με το 2019.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News