Καύσιμα: Μειωμένες οι πωλήσεις το 8μηνο, -41% το πετρέλαιο θέρμανσης
Πτωτικά κινείται η εσωτερική αγορά καυσίμων, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, εμφανίζοντας μείωση πωλήσεων 7% στο 8μηνο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη σημερινή εκδήλωση του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος με θέμα: «Οι προκλήσεις και οι προοπτικές για τον Κλάδο Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, σήμερα».
Ειδικότερα, το 2020, οι πωλήσεις της εσωτερικής αγοράς υποχώρησαν κατά 8% σε σχέση με το 2019, με τη βενζίνη να υποχωρεί κατά 17% και το πετρέλαιο κίνησης κατά 9%. Οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης σημείωσαν υψηλές επιδόσεις, εξαιτίας της χαμηλής τιμής του, καταγράφοντας αύξηση κατά 15%.
Το 2021 η εσωτερική αγορά κινήθηκε αντιστρόφως ανάλογα με το 2020, με τις πωλήσεις καυσίμων κίνησης να ανακάμπτουν και τις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης να σημειώνουν ελεύθερη πτώση.
Τους πρώτους 8 μήνες του 2021, οι πωλήσεις βενζίνης κινούνται αυξητικά κατά 2% και οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης αυξάνονται κατά 6%.
Η ακριβή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και η μεγάλη αποθεματοποίησή του, έφερε μείωση στις πωλήσεις που αγγίζει το 41% το πρώτο 8μηνο του 2021.
Έτσι, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η εσωτερική αγορά καυσίμων κινείται πτωτικά, στο -7% (8μηνο 2021). Οι πωλήσεις της διεθνούς αγοράς σημείωσαν μείωση 43% το 2020 και αύξηση 18% το 2021 (8μηνο).
Στο σύνολο του κλάδου (εσωτερική και διεθνής αγορά) το 2020 σημειώθηκε μείωση 22% στις πωλήσεις, ενώ το 2021 (8μηνο) παρουσιάζεται μηδενική μεταβολή.
Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, το πλέον κρίσιμο ζήτημα τόσο για τη λειτουργία του κλάδου, όσο για την προστασία του καταναλωτή και την θωράκιση των δημόσιων εσόδων είναι η παραβατικότητα.
Το δεύτερο ζήτημα που αφορά στο μέλλον του Κλάδου, είναι η ενεργειακή του μετεξέλιξη, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ενεργειακές ανάγκες του καταναλωτή, αλλά και στις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κλιματική αλλαγή και τη μηδενική εκπομπή ρύπων έως το 2050.
Τόσο για την καταπολέμηση της παραβατικότητας, όσο για την ενεργειακή μετεξέλιξη του Κλάδου απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις. Καθοριστικής σημασίας είναι και η αλλαγή της εμπορικής στρατηγικής, ώστε ο κλάδος να στραφεί από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα στα «πράσινα» καύσιμα και τα καύσιμα νέας γενιάς.
Ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει ότι το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί και τα μεγάλα πρόστιμα απειλούν την βιωσιμότητα κάποιων εταιρειών του Κλάδου, καθώς αδυνατούν να υλοποιήσουν ορισμένα από τα μέτρα που τους επιβάλλονται.
Επιπλέον, ζητήματα που εκκρεμούν είναι η μείωση των ρύπων των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στα καύσιμα μεταφορών, και η υποχρέωση των εταιρειών να τηρούν το απαιτούμενο ποσοστό βιοκαυσίμων στα καύσιμα. Οι Εταιρείες Πετρελαιοειδών καλούνται να επιλέξουν βιοκαύσιμα υψηλής αειφορίας, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό λόγω του Καθεστώτος Κατανομής που ισχύει εδώ και χρόνια, επισημαίνεται.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News