Ο ρόλος της μουσικής στους χώρους παροχής τουριστικών υπηρεσιών
H επιλογή της μουσικής πρέπει να βασιστεί σε προσεκτική τμηματοποίηση της πελατειακής βάσης
Η μουσική αποτελεί το πιο μελετημένο χαρακτηριστικό του περιβάλλοντος των υπηρεσιών εστίασης και τουρισμού. Ωστόσο, τα ευρήματα από αυτόν τον μεγάλο αριθμό μελετών ποικίλλουν και πολλές φορές διαφέρουν μεταξύ τους τόσο ως προς το μέγεθος της επίδρασης όσο και ως προς την κατεύθυνση ή τη στατιστική σημαντικότητα αυτής.
Οι Μαριάντζελα Τρομπέτα, Καλυψώ Καραντινού, Χρήστος Κορίτος και Tammo H.A. Bijmolt, προέβησαν σε μια μετα-ανάλυση πενήντα έξι (56) μελετών και διακοσίων εννιά (209) επιδράσεων. Στόχος να καλύψει αυτό το ερευνητικό κενό συνθέτοντας ποσοτικά και με συστηματικό τρόπο όλες τις πρωτογενείς μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα για την επιρροή της μουσικής στους πελάτες υπηρεσιών εστίασης και τουρισμού. Εξετάσθηκε η επίδραση και η σχετική σημασία πέντε διαστάσεων της μουσικής: (1) της παρουσίας, (2) της έντασης, (3) του τέμπο, (4) της συνάφειας και (5) του βαθμού αρεσκείας στους πελάτες προκειμένου να δοθεί απάντηση σε δύο ερευνητικά ερωτήματα: (1) Έχει η μουσική σημαντική επίδραση στους πελάτες; (2) Εάν ναι, από ποιους παράγοντες επηρεάζεται αυτή η επίδραση;
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η μουσική επηρεάζει ένα μεγάλο εύρος γνωστικών, συναισθηματικών και συμπεριφορικών αποκρίσεων των πελατών υπηρεσιών εστίασης και τουρισμού. Ωστόσο, η κατεύθυνση και η σημαντικότητα αυτής της επίδρασης ποικίλλει ανάλογα με τη διάσταση της μουσικής, την απόκριση που εξετάζεται, τον βαθμό αρεσκείας για τη συγκεκριμένη μουσική επιλογή, καθώς και την συνάφεια της μουσικής με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος της παρεχόμενης υπηρεσίας, το είδος της παρεχόμενης υπηρεσίας, και την επιδιωκόμενη συμπεριφορά. Επιπλέον, ο βαθμός αρεσκείας και συνάφειας της μουσικής έχουν πολύ μεγαλύτερη και θετικότερη επίδραση από το τέμπο και την ένταση στις γνωστικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές αποκρίσεις των πελατών.
Τα στελέχη επενδύουν σημαντικούς πόρους προκειμένου να εντάξουν καταλλήλως την μουσική στον σχεδιασμό του περιβάλλοντος της παρεχόμενης υπηρεσίας. Παρέχοντας μια δομημένη και πλήρη ανασκόπηση των εμπειρικών ευρημάτων σχετικά με την επίδραση της μουσικής στους πελάτες υπηρεσιών εστίασης και τουρισμού, η μετα-ανάλυση βοηθάει τους υπεύθυνους να κατανοήσουν τις περιπτώσεις στις οποίες η μουσική έχει θετική, αρνητική, ή μηδενική επίδραση και να λάβουν καλύτερες αποφάσεις, να επιτύχουν τις επιθυμητές αποκρίσεις από τους πελάτες και να δημιουργήσουν καλύτερες καταναλωτικές εμπειρίες στις δομές εστίασης και τουρισμού. Δεδομένου ότι ο βαθμός αρεσκείας των πελατών για τη συγκεκριμένη μουσική επιλογή και συνάφειας της μουσικής με τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος και της παρεχόμενης υπηρεσίας έχουν την μεγαλύτερη και θετικότερη επίδραση, παρέχουν ως εκ τούτου την καταλληλότερη βάση για την επιλογή μουσικής. Επιπλέον, επειδή ο βαθμός αρεσκείας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, η επιλογή της μουσικής πρέπει να βασιστεί σε προσεκτική τμηματοποίηση της πελατειακής βάσης, στοχοποίηση στα κατάλληλα κοινά, καθώς και σε συνεχή έρευνα και ανάλυση των προτιμήσεων των πελατών.
Ολόκληρη η έρευνα βρίσκεται εδώ: https://authors.elsevier.com/a/1dlJrXj-jYFj8
*Η Μαριάντζελα Τρομπέτα (PhD) είναι Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια του Κέντρου Έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
*Η Καλυψώ Καραντινού (PhD) είναι Επίκουρη Καθηγήτρια Μάρκετινγκ του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
*Ο Χρήστος Κορίτος (PhD) είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Μάρκετινγκ του ALBA Graduate Business School του The American College of Greece.
*Ο Tammo H.A. Bijmolt (PhD) είναι Καθηγητής Έρευνας Μάρκετινγκ του University of Groningen (Ολλανδία).
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News