Γιατί οι μικρές ελληνικές αεροπορικές προσγειώνονται απότομα
Βραχύς αποδεικνύεται ο βίος των μικρών ελληνικών αεροπορικών εταιρειών, με τη συντριπτική πλειονότητα αυτών να αναγκάζεται σε απότομη προσγείωση σε σύντομο χρονικό διάστημα από την ίδρυσή τους. Παρά τις σοβαρές επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η πανδημία, οι κλυδωνισμοί ή και τα λουκέτα της τελευταίας διετίας σχετίζονται, κατά βάση, με προβλήματα που προϋπήρχαν της Covid-19. Οι αερομεταφορές είναι μία δύσκολη δραστηριότητα με οξύτατο ανταγωνισμό και σειρά αστάθμητων, ως ένα βαθμό, παραγόντων, όπως η αύξηση της τιμής του πετρελαίου. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2015 έως σήμερα πέντε διαφορετικές ελληνικές αεροπορικές εταιρείες έχουν αναγκαστεί να αναστείλουν τη δραστηριότητά τους. Ορισμένες από αυτές είχαν βασίσει, έστω μερικώς, το business plan τους στις επιδοτήσεις για τις άγονες αεροπορικές γραμμές.
Τελευταία προσθήκη στην λίστα των αεροπορικών που προσγειώθηκαν απότομα είναι η Orange2fly, που εκτελούσε ναυλωμένες πτήσεις (charter) και κατέθεσε, πρόσφατα, αίτηση πτώχευσης. Η αεροπορική εμφάνιζε από το 2019 αρνητική καθαρή θέση ύψους 4 εκατ. ευρώ, η οποία αυξήθηκε σε 7,8 εκατ. ευρώ το 2020. Παρόλ’ αυτά, η αεροπορική είχε ζητήσει δάνειο από την Εθνική Τράπεζα, ενώ πέρυσι σε κοινή επιστολή της, με άλλους αερομεταφορείς, ζητούσε τη στήριξη του κλάδου από την πολιτεία.
Η Orange2fly το 2015 –δεν είχε ακόμη δραστηριότητα–εμφάνισε ζημίες της τάξεως των 30.000 ευρώ, το 2016 κατέγραψε τζίρο 2,4 εκατ. ευρώ και ζημίες 1,6 εκατ. ευρώ, ενώ την επόμενη χρήση είχε έσοδα της τάξεως των 11 εκατ. ευρώ και αρνητικά αποτελέσματα 2,3 εκατ. ευρώ. Το 2018 εμφάνισε κερδοφορία της τάξεως των 100.000 ευρώ και κύκλο εργασιών 37,8 εκατ. ευρώ. Την αμέσως επόμενη χρονιά, παρότι ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε σε 55,8 εκατ. ευρώ, διευρύνθηκαν και οι ζημίες στα 5,8 εκατ. ευρώ. Το 2020 τα έσοδα περιορίστηκαν σε 11,5 εκατ. ευρώ, με τα αρνητικά αποτελέσματα να είναι ύψους 3,8 εκατ. ευρώ. Εμφανίζει συσσωρευμένες ζημίες 9,5 εκατ. ευρώ, συνολικές υποχρεώσεις 11,6 εκατ. ευρώ, αλλά μηδενικό τραπεζικό δανεισμό.
Διαβάστε ακόμη: Οι αεροπορικές φθηνού κόστους οι κερδισμένοι της πανδημίας
Η Astra Airlines, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, έχει πάψει να πετάει από το χειμώνα του 2019, όταν, δηλαδή, ο κορωνοϊός αποτελούσε άγνωστο όρο. Η αεροπορική το 2017, μία χρονιά κατά την οποία, ο ελληνικός τουρισμός θριάμβευε, εμφάνιζε ίδια κεφάλαια που είχαν καταστεί κατώτερα του ½ του μετοχικού κεφαλαίου της. Η αεροπορική, που πραγματοποίησε την πρώτη της εμπορική πτήση (charter) τον Ιούλιο του 2008, εκτελούσε σημαντικό αριθμό πτήσεων σε τακτικές αεροπορικές γραμμές παροχής δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές).
Μία ακόμη βορειοελλαδίτικη εταιρεία η Ellinair, παρότι βρέθηκε αντιμέτωπη με απώλεια εσόδων της τάξεως του 95% λόγω της πανδημίας, εμφανίζει αναιμικά οικονομικά μεγέθη πριν εκδηλωθεί η πανδημία. Η εταιρεία με ανακοίνωσή της, τον περασμένο Ιούλιο, διέψευσε ότι βρίσκεται σε καθεστώς αναστολής πτήσεων, σημειώνοντας ότι «δεν έχει ενισχυθεί οικονομικά ενώ άλλες παρεμφερείς εταιρείες του αεροπορικού κλάδου έχουν λάβει σοβαρή οικονομική στήριξη». Ωστόσο, η εταιρεία εμφανίζει αρνητικά ίδια κεφάλαια, ήδη, από το 2018, τελευταία χρονιά για την οποία έχει δημοσιεύσει οικονομικές καταστάσεις. Τη συγκεκριμένη χρονιά, η καθαρή θέση της αεροπορικής είναι 3,8 εκατ. ευρώ, ενώ οι συσσωρευμένες ζημίες ανέρχονται σε 19,5 εκατ. ευρώ.
Τα λουκέτα πριν από την πανδημία
Αρκετά χρόνια πριν το «μαύρο σύννεφο» της πανδημίας, σκεπάσει τις αερομεταφορές, σημαντικός αριθμός εγχειρημάτων στο συγκεκριμένα κλάδο αποδείχθηκαν βραχύβια. Χαρακτηριστικές περιπτώσεις αποτελούν η SkyGreece των πιστωτών της αεροπορικής εταιρείας SkyGreece, που φιλοδοξούσε να συνδέσει την Αθήνα με την Νέα Υόρκη, αλλά τέθηκε σε πτώχευση τον Αύγουστο του 2017 βάσει της απόφασης 659 του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών. Ιδρύθηκε το 2012, έλαβε άδεια πραγματοποίησης πτήσεων το 2014 και τον Απρίλιο του 2015 σε συνέντευξη Τύπου οι επικεφαλής της παρουσίασαν το πρόγραμμα των υπερατλαντικών πτήσεων. Ωστόσο, τέσσερις μήνες αργότερα, στις 27 Αυγούστου 2015, η SkyGreece τέθηκε σε καθεστώς παύσης πληρωμών.
Αρκετά πριν από το 2015, στις αεροπορικές που υποχρεώθηκαν σε απότομη προσγείωση ανήκουν η Hellenic Imperial Airways που ιδρύθηκε το 2006 ως εταιρεία με ναυλωμένες πτήσεις από Αθήνα προς Νέα Υόρκη και Γιοχάνεσμπουργκ, αλλά έκλεισε μετά από τέσσερα χρόνια.
Η Hellas Airlines που σχεδίαζε, από τον Νοέμβριο του 2013, πτήσεις από το αεροδρόμιο της Αγχιάλου και προγραμμάτιζε για τη διετία 2014-2015 πτήσεις προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ιωάννινα, Ρόδο, Σκιάθο και Ρώμη, Μαδρίτη, Λονδίνο, Μόσχα, Παρίσι, Φρανκφούρτη και Τελ Αβίβ…
Άδοξο τέλος είχε και η Hellas Jet του Πέτρου Στάθη που παρότι περιοριζόταν σε δρομολόγια από την Αθήνα προς ευρωπαϊκούς περιορισμούς, όπως το Παρίσι, το Λονδίνο και οι Βρυξέλλες, αναγκάστηκε το 2010 να διακόψει την λειτουργία της λόγω οικονομικών προβλημάτων.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News