Το κόστος ενός «διαζυγίου»
Προς εκτροχιασμό οδεύουν οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις μεταξύ Ε.Ε. και Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με τη διμερή εμπορική συμφωνία, η οποία θα αντικαταστήσει το σημερινό μεταβατικό status quo.
Τα σημεία τριβής εξακολουθούν να είναι «ανοιχτά», ενώ η προοπτική συγκλίσεων φαίνεται ότι αρχίζει να ξεθωριάζει, παρότι δεν αποκλείεται η «έκπληξη» της τελευταίας στιγμής. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ο χρόνος ήδη πιέζει.
Εάν δεν υπάρξει συμφωνία έως τις 31 Δεκεμβρίου, τότε από την 1η Ιανουαρίου όλα θα είναι διαφορετικά, καθώς οι εμπορικές συναλλαγές θα επιβαρύνονται πλέον από δασμούς και έκτακτες χρεώσεις.
Φυσικά, μια τέτοια εξέλιξη θα σηματοδοτήσει το τέλος πολλών δεκαετιών ελεύθερης διακίνησης αγαθών, υπηρεσιών, ανθρώπινου κεφαλαίου και χρημάτων, καθώς το Λονδίνο θα πάρει οριστικό «διαζύγιο» από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση της Ευρώπης.
Οι εταιρείες, ως εκ τούτου, θα κληθούν να πληρώνουν δασμούς για να εισαγάγουν προϊόντα και υπηρεσίες. Θα επικρατήσει χάος στα σύνορα. Οι χρηματοπιστωτικές εταιρείες στο Σίτι θα χάσουν το «διαβατήριο» πρόσβασης στην αγορά της Ε.Ε. Και οι πολίτες θα δουν το δικαίωμα μετακίνησης από τη μία πλευρά στην άλλη πλευρά της Θάλασσας της Μάγχης να «κουρελιάζεται».
Ας δούμε πιο αναλυτικά τι σημαίνει ένα εμπορικό «διαζύγιο»:
Οικονομικό πλήγμα
Χωρίς μια νέα εμπορική συμφωνία, η βρετανική οικονομία θα υποστεί ένα βραχυπρόθεσμο σοκ, το οποίο θα πλήξει το ΑΕΠ κατά 1,5%, όπως υπολογίζει το Bloomberg Economics. Μάλιστα, το Γραφείο Προϋπολογισμού του Ην. Βασιλείου ανεβάζει το κόστος στο 2% του ΑΕΠ. Μικρότερου εύρους επιπτώσεις αναμένονται και στην οικονομία της Ε.Ε.
Δασμοί
Οι βρετανικές εταιρείας θα πρέπει να συνδιαλλέγονται εμπορικά με τις χώρες της Ε.Ε. στη βάση των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ). Αυτό σημαίνει ότι προϊόντα και υπηρεσίες θα υπόκεινται σε δασμούς. Ο μέσος ευρωπαϊκός δασμός εκτιμάται σε 3%, ενώ για ορισμένα προϊόντα το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο.
Για παράδειγμα, οι βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα κληθούν να καταβάλλουν φόρο 10% για να αποκτήσουν πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ οι Βρετανοί παραγωγοί γαλακτομικών προϊόντων θα χρειαστεί να πληρώνουν φόρο 35,4%. Μόνο η βιομηχανία των αυτοκινήτων αναμένεται να υποστεί ζημιά 55 δισ. στερλινών, σε μια τέτοια περίπτωση.
Οι δασμοί, ωστόσο, θα επιφέρουν ραγδαία επιβάρυνση και στους καταναλωτές. Στα σούπερ μάρκετ, το κόστος του Brexit θα κυμανθεί σε 3,1 δισ. στερλίνες ετησίως, όπως προειδοποιεί η Βρετανική Ομοσπονδία Λιανεμπορίου. Κι αυτό, διότι το 85% των τροφίμων που εισάγται από την Ε.Ε., θα χρεωθεί με πρόσθετο φόρο ύψους τουλάχιστον 5%.
Σίτι του Λονδίνου
Οι χρηματοπιστωτικές εταιρείες, οι οποίες εδρεύουν στο Σίτι του Λονδίνου, θα χάσουν τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών σ’ όλη την Ε.Ε., μία αγορά 400 εκατ. ανθρώπων. Ως αποτέλεσμα, θα αναγκαστούν να μεταφέρουν προσωπικό ή να ιδρύσουν νέα παραρτήματα στις χώρες της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Κι αυτές είναι μόνο μερικές από τις επιπτώσεις ενός εμπορικού «διαζυγίου» μεταξύ των πάλαι ποτέ μελών της ίδιας «οικογένειας». Κι ας ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο πάντα το ατίθασο παιδί.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News