BUSINESS & FINANCE

Ξεκινά η «μάχη» του υδρογόνου στην Ελλάδα

«Λευκός Δράκος», Motor Oil, ΔΕΗ, Energean, Advent μεταξύ όσων ανταποκρίθηκαν

Ξεκινά η «μάχη» του υδρογόνου στην Ελλάδα

«Θέσεις μάχης» παίρνουν οι εγχώριοι ενεργειακοί όμιλοι για την ανάπτυξη έργων υδρογόνου, καθώς θεωρείται τεχνολογία κρίσιμη για την μετάβαση σε καθαρές πηγές ενέργειας και έχει προτεραιοποιηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία «βλέπει» επενδύσεις 400 δισ. ευρώ στον κλάδο αυτό έως το 2030.

Στο πλαίσιο αυτό, δεν προξενεί έκπληξη το ισχυρό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε στην πρόσκληση των Υπουργείων Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για υποβολή προτάσεων έργων που μπορούν να συνθέσουν την ελληνική συμμετοχή στο Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) «Υδρογόνο». 

Η προθεσμία έληξε στις 5 Μάϊου και σύμφωνα με πληροφορίες του MR κατατέθηκαν περί τις 23 προτάσεις για έργα -διαφορετικού βαθμού ωριμότητας- που καλύπτουν όλη την γκάμα της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου. 

Όπως είναι ήδη γνωστό, ένας από τους φακέλους που κατατέθηκαν αφορά στο  White Dragon,  mega-project προϋπολογισμού άνω των 2 δις. ευρώ, το οποίο συντονίζει η ΔΕΠΑ και στο οποίο συμμετέχουν μεγάλοι ελληνικοί αλλά και ξένοι ενεργειακοί όμιλοι (ΔΕΣΦΑ, MOTOR OIL, Mytilineos, TERNA, ΕΛΠΕ, Solaris, TAP).  Στον πυρήνα του έργου βρίσκεται η χρήση ηλιακής ενέργειας για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία μέσω του οποίου θα αποθηκεύεται η ανανεώσιμη ενέργεια και η περίσσεια θα μεταφέρεται μέσω αγωγών ή ειδικών φορτηγών για πολλαπλές χρήσεις.

Επιπροσθέτως, μέσω της χρήσης ειδικών κυψελών καυσίμου θα μπορεί να παράγεται θερμότητα ως παραπροϊόν, ικανού να καλύψει μέρος των αναγκών των τηλεθερμάνσεων της Δυτικής Μακεδονίας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, πρόταση για ανάπτυξη εφαρμογής υδρογόνου -με επίκεντρο τις μεταφορές- έχει καταθέσει η Motor Oil.  Ένας άλλος από τους φακέλους «ανήκει» στον όμιλο της ΔΕΗ (που δεν έχει κρύψει την φιλοδοξία της να είναι παρούσα σε όλες τις τεχνολογίες ΑΠΕ, εδραιωμένες και νέες).

Το παρών φέρεται να έχει δώσει και η Energean, που είχε τον Φεβρουάριο δημοσιοποιήσει τα σχέδιά της για κατασκευή μικρής κλίμακας μονάδας μπλε υδρογόνου (που προκύπτει από τη μετατροπή φυσικού αερίου σε υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα) στις εγκαταστάσεις που διατηρεί στη Καβάλα, κοντά στον Πρίνο. Πρόταση έχει κατεβάσει και η εκ Πάτρας ορμώμενη Advent Technologies που δραστηριοποιείται στην παραγωγή κυψελίδων καυσίμων (fuel cells) επόμενης γενιάς, τα οποία μετατρέπουν το υδρογόνο και άλλα ανανεώσιμα καύσιμα σε «πράσινη» ηλεκτρική ενέργεια, με μηδενικούς ρύπους.  

Υπενθυμίζεται ότι η Advent τον περασμένο Φεβρουάριο άντλησε 130 εκατ. δολάρια μέσω της εισαγωγής της στην αγορά NASDAQ του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης για να χρηματοδοτήσει την περαιτέρω ανάπτυξή της στα fuel cells.

Τα επόμενα βήματα 

Επόμενo βήμα μετά την υποβολή των προτάσεων είναι η αξιολόγησή τους από Διυπουργική Επιτροπή στην οποία θα συμμετέχουν στελέχη από τις Γενικές Γραμματείες Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Έρευνας και Καινοτομίας, Βιομηχανίας, Ναυτιλίας και Μεταφορών. Θα εξεταστούν –μεταξύ άλλων- ο καινοτομικός χαρακτήρας, η προτεινόμενη βιομηχανική αξιοποίηση, η δυνατότητα ανάληψης και επιτυχούς υλοποίησης του έργου από τον ενδιαφερόμενο, η εφικτότητα (feasibility) των προτεινόμενων έργων, η πληρότητα των business plan και ο προσδιορισμός του χρηματοδοτικού κενού που θα πρέπει να καλυφθεί από εθνικές και ευρωπαϊκές ενισχύσεις.

Υπενθυμίζεται ότι στόχος είναι η δημιουργία βιομηχανικής κλίμακας μονάδων παραγωγής, επεξεργασίας, αποθήκευσης και μεταφοράς υδρογόνου, τόσο για εσωτερική κατανάλωση, όσο και για εξαγωγές, καθώς και η δημιουργία μιας εγχώριας οικονομίας υδρογόνου. Τέλος, τα προτεινόμενα projects θα πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένα τόσο με την Στρατηγική της ΕΕ για το Υδρογόνο, όσο και με τη Εθνική Στρατηγική που τελεί υπό εκπόνηση από High Level Επιτροπή με επικεφαλής τον καθηγητή του ΕΜΠ Παντελή Κάπρο.

Ζητούμενο είναι μέσα από την αξιολόγηση των προτάσεων αυτών να «χτιστεί» η ελληνική πρόταση για το  IPCEI “Υδρογόνο”, η οποία να μπορεί να συνδυαστεί με προτάσεις άλλων χωρών της ΕΕ, ώστε να  δημιουργηθούν projects μεγάλης κλίμακας, μέσω των οποίων να μπορεί να προωθηθεί αυτή η –ακριβή- ακόμα νέα τεχνολογία, ιδιαίτερα όσον αφορά στο «πράσινο» υδρογόνο που παράγεται από ΑΠΕ, με ανταγωνιστικούς όρους. Αντίστοιχη πρωτοβουλία –με συμμετοχή ελληνικών ομίλων- έχει αναληφθεί και για τον κλάδο των μπαταριών.

Τα έργα που θα κριθούν  από τη Διυπουργική Επιτροπή ως επαρκώς ώριμα και χρηματοοικονομικά βιώσιμα θα προκοινοποιηθούν –ως ελληνική πρόταση- στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ και θα επιδιωχθεί να «κουμπώσουν» με άλλα ευρωπαϊκά projects,  μέσω μιας διαδικασίας «προξενιού»  (match-making process). 

Oπως τονίζεται στη πρόσκληση, μόνο έργα σημαντικού εθνικού και ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος θα ληφθούν υπόψη για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του IPCEI. H δε εθνική χρηματοδότηση θα αφορά μόνο στα επιμέρους έργα που θα αξιολογηθούν θετικά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σημειώνεται τέλος ότι η στρατηγική της ΕΕ για ουδέτερο ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 προκρίνει την παραγωγή υδρογόνου ως μία από τις κύριες τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στην ταχεία απαλλαγή από τις εκπομπές CO2. Στόχος είναι η παραγωγή υδρογόνου από ΑΠΕ και στο πλαίσιο αυτό προτείνεται να τεθεί ως στόχος η εγκατάσταση ηλεκτρολυτικών κυψελών ανανεώσιμου υδρογόνου ισχύος τουλάχιστον 6 GW στην ΕΕ έως το 2024 και 40 GW έως το 2030.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News