Πώς το «έφραγμα» στο Σουέζ θέτει σε κίνδυνο τον καφέ arabica
Για ακόμη ένα 24ωρο παραμένει κλειστή η Διώρυγα του Σουέζ, «φράζοντας» τη διέλευση σε αγαθά, αξίας 9,4 δισ. δολαρίων ημερησίως και προκαλώντας «έμφραγμα» στο παγκόσμιο εμπόριο
Το πλοίο EverGreen, το οποίο έχει κολλήσει στις όχθες του στενού θαλάσσιου περάσματος, δεν αναμένεται να αποκολληθεί πριν την προσεχή Τετάρτη, γεγονός το οποίο πυροδοτεί φόβους για ισχυρούς τριγμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα κάθε οικονομικού κλάδου.
Ανάμεσα σ’ αυτούς συγκαταλέγεται και μια αγαπημένη πρωινή -και όχι μόνο- συνήθεια εκατομμυρίων ανθρώπων στο βόρειο ημισφαίριο. Η κατανάλωση καφέ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή των συμβολαίων Μαΐου για την ποικιλία robusta/arabica καταγράφει σημαντική άνοδο, την υψηλότερη των τελευταίων δύο εβδομάδων.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες εισάγουν τους κόκκους καφέ, κατά κύριο λόγο, από τις χώρες της Ανατολικής Αφρικής και της Ασίας, με το Βιετνάμ να αποτελεί αυτή την στιγμή τον «No. 1» πελάτη της Γηραιάς Ηπείρου.
Επομένως, το «μπλόκο» στις μεταφορές προϊόντων ήδη επηρεάζει τις παραδόσεις φορτίων καφέ, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στις διεθνείς τιμές εμπορευμάτων του Χρηματιστηρίου του Λονδίνου.
Η τιμή των συμβολαίων robusta/arabica, ενδεικτικά, αυξήθηκε σήμερα κατά 1,9%, ενώ σήμερα βρίσκεται στο +2,8%, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη άνοδο από τις 9 Μαρτίου, με αποτέλεσμα να κυμαίνεται στα επίπεδα των 1.391 δολαρίων ανά τόνο.
Κι αυτό, μάλιστα, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές αντανακλούν περισσότερο τη διαθεσιμότητα των βραζιλιάνικης προέλευσης κόκκων καφέ και λιγότερο των αφρικανικών ή ασιατικών.
«Εάν το πρόβλημα διαρκέσει περισσότερο, θα δούμε μια μείωση στα αποθέματα, με την αγορά να “σκαρφαλώνει” σε υψηλότερα επίπεδα» εκτιμά η Rabobank, σε πρόσφατη ανάλυσή της. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, όπως προσθέτει, «υποθέτουμε ότι το πρόβλημα θα λυθεί πολύ πριν τη σύναψη των συμβολαίων Μαΐου».
Σε κάθε περίπτωση, οι αναταράξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα του καφέ, ως απόρροια του ατυχήματος στο Σουέζ, έρχονται να προστεθούν στο ευρύτερο πρόβλημα των χαμηλών αποθεμάτων, με τις προοπτικές παραγωγής robusta/arabica στην Βραζιλά -τη μεγαλύτερη παραγωγό χώρα- να προκαλούν ανησυχίες.
Κι όλα αυτά, έρχονται να πλαισιώσουν το -εδώ και μήνες- πρόβλημα της έλλειψης διαθέσιμων κοντέινερ, με αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς των προϊόντων να βρίσκεται σταθερά σε ανοδική τροχιά.
moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News