Πόλεμος για τις ειδήσεις: Σηκώνει ανάστημα στο Facebook η Axel Springer
Χωρίς την Axel Springer, τον εκδοτικό γίγαντα πίσω από την πρώτη σε κυκλοφορία εφημερίδα της Γερμανίας, θα εγκαινιάσει το Facebook την υπηρεσία ειδήσεών του, στη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης. Την ώρα που η συζήτηση για το εάν και πόσο θα έπρεπε να πληρώνουν οι τεχνολογικές πλατφόρμες (Facebook, Google κτλ) για τις ειδήσεις που εμφανίζουν, η Axel Springer γυρίζει την πλάτη στο Facebook News, λόγω της «ακατάλληλα χαμηλής αμοιβής» που προσφέρει η αμερικανική εταιρεία για το δημοσιογραφικό περιεχόμενο.
Η πλατφόρμα των social media ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι θα εγκαινιάσει το Facebook News στη Γερμανία το Μάιο. Το προϊόν, το οποίο περιγράφεται από το Facebook σαν «ένας χώρος αφιερωμένος στη δημοσιογραφία», ξεκίνησε από την αμερικανική αγορά και τον Ιανουάριο επεκτάθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η εξέλιξη έρχεται αφότου το Facebook μπλόκαρε όλες τις ειδήσεις στην πλατφόρμα του στην Αυστραλία τον περασμένο μήνα, ως απάντηση στον αυστραλιανό νόμο που καλεί τις εταιρείες τεχνολογίας να πληρώνουν τους εκδότες για τις ειδήσεις.
Καθώς το Facebook News επεκτείνεται στη Γερμανία, οι εβδομαδιαίες εφημερίδες Der Spiegel και Die Zeit καθώς και οι ημερήσιες Handelsblatt και Frankfurter Allgemeine Zeitung συμμετέχουν στο προϊόν.
Όμως η Axel Springer, η εκδοτική εταιρεία πίσω από την Die Welt, το πρώτο σε κυκλοφορία ταμπλόιντ Bild αλλά και σάιτς όπως το Business Insider, απέρριψε τους οικονομικούς όρους της συμφωνίας. Σημειώνεται ότι η Axel Springer ανήκει κατά ένα μέρος στην εταιρεία private equity KKR.
«Θεωρούμε προβληματικές τις προσπάθειες που κάνουν αρκετές πλατφόρμες να γίνουν brands ειδήσεων από μόνες τους, ενώ την ίδια στιγμή αποζημιώνουν κάποιους εκδότες με ακατάλληλα χαμηλές αμοιβές για το περιεχόμενό τους», είπε εκπρόσωπος της Axel Springer.
Όπως ανακοίνωσε η Axel Springer, σκοπεύει να στηριχθεί στη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία περί copyright, η οποία απαιτεί από τις μηχανές αναζήτησης και τις πλατφόρμες social media να μοιράζονται τα έσοδά τους με τους εκδότες, εάν δείχνουν δικό τους περιεχόμενο.
«Εναποθέτουμε την πίστη μας στην υλοποίηση του ευρωπαϊκού copyright, στο πλαίσιο του οποίου όλοι οι εκδότες μπορούν να συμμετάσχουν με διαφάνεια και να λάβουν λογική αμοιβή», είπε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
Παγκόσμια η μάχη
Ο νόμος τον οποίο πέρασε η Αυστραλία θεωρείται προάγγελος των όσων θα δούμε στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Με το «News Media Bargaining Code», οι μεγάλες πλατφόρμες τεχνολογίας είναι αναγκασμένες πλέον να πληρώνουν τους εκδότες για το περιεχόμενό τους.
Ο πρώτος νόμος αυτού του είδους προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, με το Facebook και το Google να αντιτίθενται στην αρχική εκδοχή του νομοσχεδίου, η οποία επέτρεπε στα μέσα ενημέρωσης να διαπραγματεύονται είτε μεμονωμένα είτε συλλογικά μαζί τους και να μπαίνουν σε υποχρεωτική διαιτησία εάν τα εμπλεκόμενα μέρη δεν μπορούσαν να φτάσουν σε συμφωνία.
Η ψήφιση του νόμου θεωρείται ένα σημείο καμπής για τη βιομηχανία των ειδήσεων αλλά και της τεχνολογίας. Ο Ροντ Σιμς, ο οποίος συνέταξε το νόμο, μίλησε για μία κίνηση που «θα αντιμετωπίσει τη δύναμη που προφανώς έχουν οι Google και Facebook επί της αγοράς».
Γιατί έχει σημασία και πέραν της Αυστραλίας
Οι εκδότες διαμαρτύρονται εδώ και χρόνια ότι οι δύο γίγαντες της τεχνολογίας τους «τρώνε» τα διαφημιστικά έσοδα που χρειάζονται για να επιβιώσουν. Οι εταιρείες τεχνολογίας, από την πλευρά τους, απαντούν ότι παρέχουν κάτι που αξίζει –το γεγονός ότι συνδέουν τον κόσμο.
Έτσι, κυβερνήσεις και αρχές σε όλο τον κόσμο αναζητούν διαφορετικά μοντέλα προκειμένου να κάνουν εταιρείες όπως η Facebook και η Google να πληρώσουν το μερίδιό τους προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η αναγκαία για τη δημοκρατία συλλογή ειδήσεων.
Ποιος θα ωφεληθεί από τα deals
Ένας από τους βασικούς υπέρμαχους του αυστραλιανού νόμου ήταν η News Corp του Ρούπερτ Μέρντοχ, η οποία έκανε λόμπινγκ για να υπάρξει κάποια πολιτική δράση απέναντι στις εταιρείες του Big Tech εδώ και χρόνια. Προ ημερών, η News Corp ήρθε σε συμφωνία με την Google.
Και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης της Αυστραλίας θα λάβουν χρήματα από το Facebook για τις ειδήσεις τους. Τι γίνεται, όμως, με τις μικρότερες εταιρείες;
«Τα περιφερειακά και τοπικά μέσα ενημέρωσης ίσως να μείνουν απ’ έξω», εκτίμησε το Australian Broadcasting Corporation. Κάποιοι βουλευτές της Αυστραλίας εξέφρασαν παρόμοιες ανησυχίες για τα χρήματα που θα κατευθυνθούν στον Μέρντοχ, αλλά όχι σε μία ευρύτερη γκάμα μέσων ενημέρωσης.
Τι θα κάνουν οι άλλες χώρες και πότε
Αξιωματούχοι της κυβέρνησης του Καναδά αλλά και άλλων χωρών έχουν δηλώσει ότι θέλουν να εφαρμόσουν τη δική τους εκδοχή του αυστραλιανού νόμου. Όμως, τα όποια χρονοδιαγράμματα είναι αβέβαια.
Ο Νικ Κλεγκ του Facebook έγραψε σε blog ότι η εταιρεία «είναι παραπάνω από πρόθυμη να συνεργαστεί με τους εκδότες». Και περιέγραψε το σχέδιο του Facebook να πληρώσει «τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια περισσότερα» στη βιομηχανία των ειδήσεων τα επόμενα τρία χρόνια, κάτι που ευθυγραμμίζεται με τις αντίστοιχες δεσμεύσεις της Google.
moneyreview.gr με πληροφορίες από CNN
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News