Τουρισμός: Τι πρέπει να κάνουμε για να «πιάσουμε» τους στόχους
Πώς θα πετύχουμε την άφιξη 15 εκατ. τουριστών το 2021
«Κορύφωση» της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο γ’ τρίμηνο του 2021 αναμένει το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), όπως αναφέρεται στο νέο τεύχος για την πορεία του εγχώριου ΑΕΠ.
«Εαν όλα πάνε καλά, θα υπάρξει δυνατότητα κορύφωσης της ανάπτυξης στο τρίτο (σ.σ. τουριστικό) τρίμηνο του 2021, το οποίο πιθανότατα θα εξουδετερώσει τις όποιες αρνητικές εξελίξεις του πρώτου τριμήνου» σημειώνει, μεταξύ άλλων, το Κέντρο.
Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει να πληρούνται ορισμένες βασικές προϋποθέσεις, όπως ο εμβολιασμός ενός μεγάλου ποσοστού του πληθυσμού έως τον Ιούνιο όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όσες χώρες «τροφοδοτούν» τον ελληνικό τουρισμό.
«Μόνο έτσι θα αρχίσει να δημιουργείται κάποια ανοσία στον κορωνοϊό. Το κλίμα θα βελτιωθεί αισθητά και οι μετακινήσεις θα ομαλοποιηθούν. Τότε λοιπόν, θα περιμένουμε στην Ελλάδα την επιστροφή των επισκεπτών μας» υποστηρίζει το ΚΕΠΕ.
Φυσικά, όπως διευκρινίζει, οι τουριστικές αφίξεις δεν πρόκειται να φθάσουν τις αντίστοιχες του 2019, όταν η Ελλάδα είχε δεχθεί 31,4 εκατ. τουρίστες, οι οποίοι δαπάνησαν 18 δισ. ευρώ. «Όμως θα έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τη δυναμική αύξηση των τουριστικών αφίξεων».
Υπενθυμίζεται ότι οι τουριστικές εισπράξεις της Ελλάδας ανήλθαν το προηγούμενο έτος σε μόλις 4,2 δισ. ευρώ, ενώ οι τουριστικές αφίξεις δεν ξεπέρασαν τα 7,3 εκατ. Και οι δύο επιδόσεις είναι μειωμένες κατά 76,5% σε σχέση με το 2019. Για το 2021 δε, το αρμόδιο υπουργείο έχει θέσει ως στόχο την προσέλκυση του 50% των αφίξεων του 2019, δηλαδή περίπου 15 εκατ. άτομα.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, το ΚΕΠΕ καλεί την ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει στη διόρθωση ορισμένων χρόνιων στρεβλώσεων, προκειμένου να διεκδικήσει ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο από την τουριστική πίτα.
- Να εμπλουτίσουμε το τουριστικό προϊόν, πέρα από τον ήλιο και τη θάλασσα (σ.σ. είναι και θα παραμείνουν συγκριτικά πλεονεκτήματα) με την ιστορία, τις παραδόσεις, την κουλτούρα, τη φύση και τις τοπικές μας συνήθειες.
- Να δώσουμε στον τουρίστα τη δυνατότητα να ζήσει με ασφάλεια και υγεία μοναδικές εμπειρίες, τις οποίες θα τις μεταφέρει στον τόπο του και για τις οποίες θα γίνει ο καλύτερος «πρεσβευτής» της χώρας.
«Ο τουρίστας του καλοκαιριού 2021 δεν θα είναι ίδιος με τον τουρίστα του καλοκαιριού 2019. Η κυβέρνηση οφείλει, μέσω του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης, να φροντίσει για τις βασικές και ψηφιακές υποδομές, αλλά και για τις υποδομές υγείας και ασφάλειας και να δώσει κίνητρα για την προσφορά μοναδικών εμπειριών» σπεύδει να προσθέσει το Κέντρο.
Εάν το κάνει αυτό, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα καταφέρει να αναστρέψει στρεβλώσεις δεκαετιών όπου, για παράδειγμα, οι διανυκτερεύσεις των τουριστών και τα τουριστικά έσοδα είχαν μια συγκέντρωση πάνω από 80% σε πέντε μόνο περιφέρειες της χώρας (σ.σ. Νότιο Αιγαίο, Κρήτη, Κεντρική Μακεδονία, Αττική και Ιόνια νησιά) και αφορούσαν τέσσερις μόνο μήνες, από Ιούνιο μέχρι Σεπτέμβριο.
«Είναι ευκαιρία, στη μετά κορωνοϊό εποχή να διαμορφώσουμε μια νέα στρατηγική που θα βασίζεται στην ανθεκτικότητα, στη μακροχρόνια βιωσιμότητα, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στις συνέργειες με τις τοπικές κοινωνίες, έτσι ώστε να ενισχυθεί η τοπική εφοδιαστική αλυσίδα του τουρισμού» καταλήγει το ΚΕΠΕ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη μελέτη του Κέντρου, η ύφεση της ελληνικής οικονομίας το 2020 θα φθάσει το 9,9% του ΑΕΠ, ενώ στο α’ τρίμηνο του 2021 θα αγγίξει το 10,4% του ΑΕΠ. Επιστροφή στην ανάκαμψη αναμένεται από το β’ τρίμηνο, όταν και εκτιμάται αύξηση του ΑΕΠ κατά 3%.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News