Τι θα γίνει με τους εργαζομένους της gig οικονομίας; Ίσως η Βρετανία έδειξε τον δρόμο
H απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Βρετανίας σύμφωνα με την οποία οι οδηγοί της Uber είναι κανονικοί υπάλληλοι με πλήρη εργασιακά δικαιώματα (κατώτατο μισθό, άδειες ασθενείας, επίδομα αδείας κτλ) σε πρώτη ανάγνωση αφορά μόνο όσους είχαν προσφύγει κατά της εταιρείας. Ωστόσο δημιουργεί ένα προηγούμενο που θα μπορούσε να έχει ισχυρότατο αντίκτυπο στην λεγόμενη «gig οικονομία» του Ηνωμένου Βασιλείου, αλλά και πιθανότατα πέραν των βρετανικών συνόρων, αφού έρχεται σε μία περίοδο κατά την οποία δίνεται παγκοσμίως μία μάχη για τα δικαιώματα των εργαζομένων σε εταιρείες εφαρμογών, από την εκμίσθωση αυτοκινήτου μέσω κινητού έως τις online παραγγελίες και παραδόσεις φαγητού.
Επί χρόνια επιχειρήσεις όπως η Uber στηρίχθηκαν και αναπτύχθηκαν σε ένα εργασιακό μοντέλο στη βάση του οποίου έχουν ελάχιστους υπαλλήλους (για τα κεντρικά γραφεία και τις διοικητικές υπηρεσίες) και χιλιάδες εργαζομένους ως «εργολάβους» ή αλλιώς συνεργάτες αυτοαπασχολούμενους. Αυτό σημαίνει ότι δεν απολάμβαναν πολλά από τα εργασιακά δικαιώματα που έχουν όσοι απασχολούνται με συμβάσεις εργασίας και όχι έργου. Πλέον θα είναι δύσκολο να πειστούν οι εργαζόμενοι σε ψηφιακές πλατφόρμες να δηλώνουν ότι είναι αυτοαπασχολούμενοι, σχολιάζει στο Bloomberg ο Μάικλ Πάουνερ, δικηγόρος της Charles Russell Speechlys στο Λονδίνο.
Η σημερινή απόφαση βάζει τους τίτλους τέλους σε μία πενταετή διαμάχη που κρατούσε εδώ και πέντε χρόνια και είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι έρχεται στην μεγαλύτερη για την Uber αγορά της Ευρώπης. Πέρυσι η Uber κλήθηκε να δώσει μία άλλη μάχη για να διατηρήσει την άδεια λειτουργίας της στο Λονδίνο, αφόρου η ρυθμιστική αρχή μεταφορικών υπηρεσιών εξέφρασε ανησυχίες για την ασφάλεια. Η ίδια η εταιρεία δηλώνει ότι θα επιδιώξει να έχει τις απόψεις όλων των οδηγών της για να τη βοηθήσουν να διαμορφώσει «ένα καλύτερο μέλλον ευέλικτης εργασίας». Σπεύδει δε να ξεκαθαρίσει πως η απόφαση δεν τροποποιεί αυτομάτως το καθεστώς εργασίας όλων των οδηγών της ούτε επηρέαζει προς το παρόν τον μισθό, επιδόματα και άλλα δικαιώματα των υπαλλήλων της στην μονάδα διανομής φαγηγού Eats.
Ο ακριβής αντίκτυπος για την gig oικονομία και τους εργαζομένους της θα διαφανεί μέσα και από άλλες παρόμοιες υποθέσεις, που θα πάρουν τώρα τον δρόμο της Δικαιοσύνης, όπως αναφέρει και η Wall Street Journal. Στην Ευρώπη τα πράγματα πιθανότατα θα είναι πιο δύσκολα για την εταιρεία σε σχέση με τι ΗΠΑ, όπου το περασμένο φθινόπωρο πέτυχε μία μεγάλη νίκη, όταν οι ψηφοφόροι ενέκριναν ένα μέτρο, που διατηρούσε ουσιαστικά το καθεστώς εργολαβίας για τους οδηγούς της. Το μέτρο δεν αφορά μόνο την Uber, αλλά και αντίστοιχες εταιρείες, όπως η Lyft ή Instacart και τους δίνει την ευκαιρία να μην συμμορφωθούν με ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα είχε αλλάξει άρδην τον τρόπο λειτουργίας τους στην πολυπληθέστερη αμερικανική πολιτεία.
Πρόσφατα η εταιρεία είχε παρουσιάσει ένα πακέτο προτάσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη ρύθμιση της gig οικονομίας, το οποίο η Ε.Ε. θα εξετάσει μαζί με άλλες προτάσεις μέσα στο έτος. Μεταξύ άλλων η Uber προτείνει να καθιερωθούν συγκεκριμένα επιδόματα και μηχανισμοί που θα διασφαλίζουν ένα ελάχιστο εισόδημα για τους οδηγούς, αλλά να εξακολουθούν να θεωρούνται ανεξάρτητοι εργαζόμενοι με συμβάσεις έργου. Η Ε.Ε. καλείται τώρα να απαντήσει εάν αυτό είναι αρκετό ή θα ακολουθήσει και εκείνη το δρόμο του Ανώτατου Δικαστηρίου της Βρετανίας, που έκρινε ότι δεν μπορεί να μην θεωρούνται οι εργαζόμενοι αυτοί υπάλληλοι με πλήρη δικαιώματα από την στιγμή που η Uber αποφασίζει πόσο θα πληρωθούν, ελέγχει τον τρόπο εργασίας τους χρησιμοποιώντας ένα σύστημα αξιολόγησης πελατών και τους επιβάλλει συγκεκριμένους όρους.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News