Business & Finance Τετάρτη 17/02/2021, 07:35
BUSINESS & FINANCE

Αερομεταφορές: Τα σενάρια για την επιστροφή στους αιθέρες

Το Διαβατήριο Υγείας και η πρόκληση του ασφαλούς ανοίγματος των συνόρων

Αερομεταφορές: Τα σενάρια για την επιστροφή στους αιθέρες

Αεροδρόμια που σφύζουν από ζωή, με εκατομμύρια επιβάτες από όλον τον κόσμο να ετοιμάζονται να ταξιδέψουν αεροπορικώς σε διάφορες γωνιές της Γης. Καφετέριες, εστιατόρια και καταστήματα duty-free γεμάτα επισκέπτες, λίγες ώρες πριν από την επιβίβαση στο αεροσκάφος.

Εικόνες της προ Covid-19 εποχής, με το σκηνικό να αλλάζει άρδην εξαιτίας της πανδημίας. Οι αεροπορικές έχουν καθηλώσει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου αεροσκαφών, καθώς η αεροπορική κίνηση και η ταξιδιωτική δραστηριότητα έχει μειωθεί δραματικά. Αεροπορικές και εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων εναποθέτουν τις ελπίδες τους στο εμβόλιο για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού και σε ένα Διαβατήριο Υγείας, που θα επιτρέψει την επιστροφή των επιβατών στα αεροπλάνα και την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής δραστηριότητας. «Κλειδί» για την επιστροφή στους αιθέρες και οι προοπτικές του παγκόσμιου τουρισμού, δεδομένου ότι περισσότεροι από το ήμισυ των τουριστών διεθνώς ταξιδεύουν αεροπορικώς για να φθάσουν στον προορισμό των διακοπών τους.

Το 2020 ήταν μια εφιαλτική χρονιά για τις αερομεταφορές, με τη διεθνή αεροπορική κίνηση να κάνει «βουτιά» 60%, επιστρέφοντας στα επίπεδα του 2003. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας(ICAO), η πανδημία του κορωνοϊού προκάλεσε ζημίες 370 δισ. δολαρίων στις αεροπορικές εταιρείες. Σε αυτό το ποσό έρχονται να προστεθούν και ζημίες 115 δισ. δολαρίων για τα αεροδρόμια συν 13 δισ. δολάρια για τους παρόχους υπηρεσιών αεροπλοΐας, με το σύνολο να προσεγγίζει το μισό τρισ. δολάρια.

Αερομεταφορές: Τα σενάρια για την επιστροφή στους αιθέρες-1

Τα περιοριστικά μέτρα για την ανάσχεση της πανδημίας, το κλείσιμο των συνόρων και οι περιορισμοί στις ταξιδιωτικές μετακινήσεις ανά τον κόσμο είχαν ως αποτέλεσμα την «ακινησία» της αεροπορικής δραστηριότητας. Στη διάρκεια του 2020 ταξίδεψαν αεροπορικώς μόλις 1,8 δισ. επιβάτες, αριθμός μειωμένος κατά 60% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019, όπου είχαν ταξιδέψει 4,5 δισ. επιβάτες. Η δραστηριότητα στις πτήσεις εσωτερικού ήταν μειωμένη κατά 50%, ενώ στα δρομολόγια εξωτερικού κατά 74% ή 1,4 δισεκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες.

Η επόμενη ημέρα για τις αερομεταφορές και το Διαβατήριο Υγείας

Με τους εμβολιασμούς του παγκόσμιου πληθυσμού να προχωρούν με αργούς ρυθμούς και αρκετές χώρες να κρατούν κλειστά τα σύνορά τους ή να εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα καραντίνας στις διεθνείς αφίξεις εξαιτίας του νέου, μεταλλαγμένου στελέχους κορωνοϊού, οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές προδιαγράφονται δυσοίωνες. Ήδη το πρώτο τρίμηνο φαίνεται πως πάει χαμένο, με τον ICAO να αναμένει φως στην άκρη του τούνελ από το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Με βάση το αισιόδοξο σενάριο, η αεροπορική κίνηση θα έχει επανέλθει το καλοκαίρι στο 71% των επιπέδων του 2019, ενώ στο πιο απαισιόδοξο μόλις στο 59%.

Το «εισιτήριο» για ένα ασφαλές άνοιγμα των συνόρων και επαναφορά των ταξιδιωτικών μεταφορών έρχεται με τη μορφή ενός ψηφιακού πιστοποιητικού υγείας.

Όπως αναφέρουν οι «ΝΥΤ» σε πρόσφατο δημοσίευμα, ορισμένες από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων oι United, JetBlue και Lufthansa, σχεδιάζουν μια εφαρμογή διαβατηρίου υγείας που θα ονομάζεται CommonPass, το οποίο θα επιβεβαιώνει τα αποτελέσματα του επιβάτη στα τεστ ανίχνευσης κορωνοϊού και εμβολιασμό. Η εφαρμογή θα εκδίδει κωδικούς επιβεβαίωσης, δίνοντας τη δυνατότητα στους επιβάτες να επιβιβάζονται σε συγκεκριμένες διεθνείς πτήσεις. Σύμφωνα με τους «ΝΥΤ», αυτό αποτελεί μόνο την αρχή στην ευρύτερη στροφή προς τα ψηφιακά Covid-19 πιστοποιητικά που πολύ σύντομα θα υιοθετηθούν όχι μόνο από τους αερομεταφορείς, αλλά και από εργοδότες, σχολεία, κατασκηνώσεις και χώρους ψυχαγωγίας.

«Την ώρα που η ανθρωπότητα προσπαθεί να ξεπεράσει την πανδημία, όλες οι χώρες βρίσκονται αντιμέτωπες με την πρόκληση του πώς να ανοίξουν και πάλι τα σύνορα, προστατεύοντας παράλληλα την υγεία του πληθυσμού», εξηγεί ο γενικός διευθυντής του Airport Council International(ACI), που εκπροσωπεί σχεδόν 2.000 αεροδρόμια παγκοσμίως. Προσφάτως, το ACI ανακοίνωσε ότι συμμετέχει στην πρωτοβουλία CommonTrust Network, που αναπτύσσει την εφαρμογή CommonPass.

Oι τρεις μεγαλύτερες αεροπορικές συμμαχίες -oneworld, SkyTeam και Star Alliance- έχουν απευθύνει έκκληση για μια ενιαία προσέγγιση ελέγχων ανίχνευσης κορωνοϊού και εμβολιασμού των επιβατών πριν από κάθε πτήση.

Η πανδημία γύρισε το ρολόι 17 χρόνια πίσω στον κόσμο των αερομεταφορών. Στο καλύτερο σενάριο, θα πρέπει να περιμένουν τουλάχιστον έως το 2023 για να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος και να ανοίξουν και πάλι τα φτερά τους.

Αγγελική Κοτσοβού 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News