Κανονικά τα δρομολόγια των πλοίων – Εληξε η απεργία της ΠΝΟ
Τη λήξη της απεργίας ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα αποφάσισε στη σημερινή συνεδρίαση το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΝΟ, με αποτέλεσμα την επανεκκίνηση των δρομολογίων από τις 14:00 αντί για τις 23:59.
Η αναστολή της απεργίας έρχεται μετά τη χθεσινή συμφωνία μεταξύ του συνδέσμου επιχειρήσεων επιβατηγού ναυτιλίας και της ΠΝΟ για αυξήσεις μισθών κατά 7% στη διετία. Νομοτελειακή θεωρείται πλέον η αύξηση των τιμών των εισιτηρίων από το 2025.
Αναλυτικά, η ανακοίνωση:
«Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, η οποία συνεδρίασε σήμερα για την εκτίμηση και αξιολόγηση της εν εξελίξει απεργίας, κατόπιν των απαντήσεων που είχε από το ΣΕΕΝ αλλά και από το Υπουργείο επί των αιτημάτων μας, σας ενημερώνει για τα ακόλουθα:
Η πρόταση που ήρθε εγγράφως από τον ΣΕΕΝ για τα ποσοστά αύξησης της ΣΣΕ των συναδέλφων μας στα Επιβατηγά Ακτοπλοϊκά πλοία και στα Μεσογειακά Τουριστικά πλοία (Ε/Γ-Ο/Γ Διεθνών πλόων και Κρουαζιερόπλοια), είναι 5% για το 2025 και 2% για το 2026.
Από πλευράς Υπουργείου, ύστερα από την σημερινή συνάντηση του Γενικού Γραμματέα και της Διοίκησης της ΠΝΟ με τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και υπηρεσιακούς παράγοντες, υπήρξε η δέσμευση για τα παρακάτω:
- Άμεση υλοποίηση της τροποποίησης των όρων και προϋποθέσεων για τους δικαιούχους του επιδόματος ανεργίας από το ΓΕΝΕ, αλλά και την αύξησή του από 350 ευρώ, στο επίπεδο που χορηγείται το επίδομα ανεργίας στη στεριά
- Αύξηση των προστίμων που επιβάλλονται για την παραβίαση των ωρών εργασίας και ανάπαυσης των Ναυτεργατών.
- Πιστή τήρηση και απαρέγκλιτη εφαρμογή της νομοθεσίας που διέπει την ναυτεργασία τόσο για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης όσο και για τα διπλά πληρώματα και ειδικά στα Ε/Γ-Ο/Γ ταχύπλοα.
- Συνάντηση έως 25 Νοεμβρίου για τα θέματα που διέπουν τις οργανικές συνθέσεις τον Ν. 4150/2013 και ειδικά τα Ε/Γ-Ο/Γ που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική.
- Κατόπιν αναλυτικής συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων, η πλειοψηφία της Διοίκησης της ΠΝΟ αποδέχτηκε τις παραπάνω προτάσεις και δεσμεύσεις, επισημαίνοντας ότι δεν απεμπολούμε την συνεχή προσπάθεια για την υλοποίηση και όλων των υπολοίπων αιτημάτων μας.
Ταυτόχρονα, έχοντας πλήρη επίγνωση του κοινωνικού γίγνεσθαι, αλλά συνεκτιμώντας και διάφορες άλλες παραμέτρους, η Διοίκηση της Ομοσπονδίας αποφάσισε την μη συνέχιση της απεργιακής μας κινητοποίησης η οποία θα λήξει σήμερα στις 14.00 αντί 23.59.
Η ΠΝΟ θεωρεί υποχρέωσή της να ευχαριστήσει τα πληρώματα των πλοίων και όλους τους Ναυτεργάτες, οι οποίοι μαζικά ύψωσαν το ανάστημα τους, συσπειρωμένοι γύρω από την Διοίκηση της Ομοσπονδίας για την επιτυχία της απεργιακής κινητοποίησης.
Τέλος, θα ήταν παράλειψη να μην απευθύνει η Ομοσπονδία μας τις ευχαριστίες της και στο επιβατικό κοινό, για την πλήρη κατανόησή του στο δίκαιο αγώνα μας.
Για την ΠΝΟ».
Υψηλό το κόστος
Οι αυξήσεις των μισθών συμφωνήθηκαν ύστερα από τριήμερη απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας που επέφερε, σύμφωνα με τους ακτοπλόους, ματαίωση των ταξιδιών περισσοτέρων των 100.000 επιβατών, 9.000 φορτηγών και 15.000 Ι.Χ. Η απεργία ξεκίνησε αρχικά την Τρίτη και Τετάρτη και κατόπιν παρατάθηκε για την Πέμπτη και την Παρασκευή, αλλά τελικά αργά το απόγευμα της Πέμπτης ακτοπλόοι και σωματεία κατέληξαν σε συμφωνία επιτρέποντας την εκτέλεση των δρομολογίων κανονικά από σήμερα Παρασκευή.
Τα συνδικαλιστικά σωματεία των ναυτεργατών, που αρχικά απήργησαν αξιώνοντας αυξήσεις 12%, αποδέχτηκαν τελικά την πρόταση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, που προβλέπει για το 2025 αυξήσεις ίσες με τον πληθωρισμό συν 2 ποσοστιαίες μονάδες, με εγγυημένη αύξηση τουλάχιστον 5%, και για το 2026 αύξηση ίση με τον πληθωρισμό. Σημειώνεται ότι από το 2010 έως σήμερα οι μισθοί των ναυτεργατών (ΠΝΟ) εμφανίζονται αυξημένοι κατά 12%, έναντι 5% αυτών της συλλογικής σύμβασης της ΓΣΕΕ, σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοΐας.
Οπως ανέφερε νωρίτερα το MR, αναλυτές που παρακολουθούν τις επιχειρήσεις του κλάδου της ακτοπλοΐας αναφέρουν ότι το ετήσιο κόστος πληρωµάτων για το σύνολο της ελληνικής ακτοπλοΐας ανέρχεται περίπου σε 250 εκατ. και κάθε ποσοστιαία µονάδα αύξησης οδηγεί σε 2,5 εκατ. αύξηση των εξόδων. Εκτός όµως από την αύξηση των µισθών της συλλογικής σύµβασης των ναυτεργατών, από το επόµενο έτος θα αυξηθούν σηµαντικά τα λειτουργικά κόστη της ακτοπλοΐας και εξαιτίας αλλαγών στο ευρωπαϊκό ρυθµιστικό πλαίσιο για τα καύσιµα και τον περιορισµό των εκποµπών άνθρακα. Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε τον Σύνδεσµο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, από τον Ιανουάριο αυξάνεται η υποχρέωση αγοράς δικαιωµάτων ρύπων (ETS) από 40% το 2024 σε 70% το 2025 και 100% το 2026 για την Αδριατική και την Κρήτη. Από τον ερχόµενο Ιανουάριο ξεκινάει επίσης η εφαρµογή των κανόνων Fueleu για τη ναυτιλία, στο πλαίσιο της δέσµης µέτρων «Fit for 55» για την ενεργειακή µετάβαση της Ε.Ε., η οποία συνεπάγεται επιπλέον αύξηση κόστους καυσίµων λόγω της µερικής κατανάλωσης βιοκαυσίµων, ενώ βάσει ευρωπαϊκού κανονισµού θεσπίζεται στη Μεσόγειο και υποχρεωτική χρήση καυσίµων µε µέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO). Μόνο το τελευταίο µέτρο αναµένεται να αυξήσει το κόστος των καυσίµων για την ελληνική ακτοπλοΐα περίπου κατά 100 εκατ. µε βάση τις σηµερινές τιµές.
Το κόστος καυσίµων, λιπαντικών και δικαιωµάτων ρύπων το 2024 αντιπροσωπεύει το 46% του συνολικού κόστους εκµετάλλευσης, ενώ µε τις παραπάνω αυξήσεις αναµένεται να φτάσει το 52%, λένε οι ακτοπλόοι. Προκειµένου να αντισταθµιστεί το κόστος αυτό, θα απαιτηθεί αύξηση 10% των τιµών των εισιτηρίων. Και αυτό διότι ήδη τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων κινούνται σε χαµηλά µονοψήφια ποσοστά και είναι πρακτικά αδύνατον να απορροφηθούν οι αυξήσεις αυτές πλήρως από τις επιχειρήσεις, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
moneyreview.gr
Διαβάστε επίσης:
Συνάντηση Χρ. Στυλιανίδη με ΠΝΟ την Παρασκευή – Νέα πρόταση κατάθεσαν οι ακτοπλόοι
Στουρνάρας: H σημασία της ανάπτυξης της Γαλάζιας Οικονομίας για την Ελλάδα
Από τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων το 60% της μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News