E. Musk: Το επόμενο έτος θα είναι διαθέσιμα τα ρομποταξί τηςTesla
Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk δήλωσε την Τετάρτη ότι η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων θα διαθέσει στο κοινό υπηρεσίες ρομποτικής μεταφοράς χωρίς οδηγό στην Καλιφόρνια και το Τέξας το επόμενο έτος, μια προσπάθεια που πιθανότατα θα αντιμετωπίσει σημαντικές ρυθμιστικές και τεχνικές προκλήσεις.
«Πιστεύουμε ότι θα είμαστε σε θέση να έχουμε Teslas χωρίς οδηγό που θα κάνουν επί πληρωμή διαδρομές το επόμενο έτος», δήλωσε ο Musk στην τηλεδιάσκεψη για τα οικονομικά αποτελέσματα της Tesla. Είπε ότι η Tesla προσφέρει επί του παρόντος μια υπηρεσία ride-hailing με βάση την εφαρμογή, με έναν οδηγό ασφαλείας, σε εργαζόμενους στην περιοχή του κόλπου του Σαν Φρανσίσκο.
Η δήλωσή του ενίσχυσε και επέκτεινε μια υπόσχεση που έδωσε κατά την παρουσίαση του ρομποτικού ταξί της Tesla πριν από δύο εβδομάδες, όπου είπε ότι αναμένει να ξεκινήσει η «μη εποπτευόμενη» αυτοοδήγηση σε ορισμένα οχήματα της Tesla το 2025. Η έλλειψη επιχειρηματικού σχεδίου γύρω από το ρομποταξί σε εκείνη την εκδήλωση οδήγησε τη μετοχή της σε βουτιά.
Μετά την έκθεση αποτελεσμάτων οι μετοχές της Tesla σημείωσαν άνοδο σχεδόν 19% την Πέμπτη μετά τις προβλέψεις για αύξηση των πωλήσεων κατά 20% έως 30% το επόμενο έτος.
Στην Καλιφόρνια, ειδικότερα, η εταιρεία θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει μια δύσκολη διαδικασία για να εξασφαλίσει τις απαιτούμενες άδειες ώστε να προσφέρει πλήρως αυτόνομες διαδρομές σε πελάτες που πληρώνουν.
Η Waymo της Alphabet, η οποία προσφέρει επί πληρωμή βόλτες με αυτόνομα οχήματα στην Bay Area και το Λος Άντζελες, καθώς και στο Φοίνιξ της Αριζόνα, πέρασε χρόνια καταγράφοντας εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών πριν λάβει την πρώτη της άδεια από την Επιτροπή Δημόσιων Υπηρεσιών της Καλιφόρνια (CPUC), η οποία ρυθμίζει τις υπηρεσίες μεταφοράς με αυτοκίνητο.
Το Τμήμα Μηχανοκίνητων Οχημάτων της Καλιφόρνια, το οποίο ρυθμίζει τις δοκιμές και την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων στην πολιτεία, δήλωσε στο Reuters ότι η Tesla ανέφερε ότι χρησιμοποίησε για τελευταία φορά την άδεια δοκιμής αυτόνομων οχημάτων το 2019. Αυτή η άδεια απαιτεί έναν οδηγό ασφαλείας.
Η εταιρεία δεν διαθέτει και δεν έχει υποβάλει αίτηση για άδεια δοκιμών χωρίς οδηγό, ανέφερε η υπηρεσία.
Η Tesla δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Όσον αφορά την υπηρεσία ride-hailing στην Bay Area για τους υπαλλήλους, η CPUC δήλωσε ότι η Tesla δεν χρειάζεται άδεια, επειδή οι υπάλληλοι δεν θεωρούνται επιβάτες.
Στην εκδήλωση της Tesla για τα ρομποτικά ταξί στις 10 Οκτωβρίου, ο Musk παρουσίασε ένα διθέσιο, δίθυρο «Cybercab» χωρίς τιμόνι και πεντάλ, το οποίο θα χρησιμοποιεί κάμερες και τεχνητή νοημοσύνη για να πλοηγείται στους δρόμους.
Την Τετάρτη, αναγνώρισε τις πιθανές δυσκολίες στην Καλιφόρνια, λέγοντας ότι «δεν είναι κάτι που ελέγχουμε απόλυτα», προσθέτοντας όμως ότι «θα σοκαριστώ αν δεν πάρουμε έγκριση το επόμενο έτος».
Ο Ross Gerber, μέτοχος της Tesla και διευθύνων σύμβουλος της Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, δήλωσε ότι «η ενασχόληση με τις ρυθμιστικές αρχές είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία» και ότι κανείς δεν πρέπει να τη θεωρεί «περίπατο στο πάρκο».
Το Τέξας έχει πολύ λιγότερες ρυθμιστικές απαιτήσεις για τα αυτόνομα οχήματα από ό,τι η Καλιφόρνια, αλλά οι εταιρείες συχνά δοκιμάζουν για μήνες ή χρόνια πριν αναπτύξουν υπηρεσίες επί πληρωμή.
Οι κανόνες γύρω από την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων αφήνονται σε μεγάλο βαθμό στις επιμέρους πολιτείες. Ο Musk στην τηλεδιάσκεψη δήλωσε ότι θα πρέπει να υπάρξει μια «εθνική διαδικασία έγκρισης για την αυτονομία».
Το προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού της Tesla, που ονομάζεται Full Self-Driving (FSD), το οποίο αποτελεί το θεμέλιο για τις φιλοδοξίες της Tesla για ρομποτάξι, έχει αντιμετωπίσει θέματα αμφισβήτησης από τις ρυθμιστικές αρχές.
Την περασμένη εβδομάδα, η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA) ξεκίνησε έρευνα για 2,4 εκατομμύρια οχήματα της Tesla που είναι εξοπλισμένα με FSD μετά από τέσσερις αναφερθείσες συγκρούσεις, συμπεριλαμβανομένης μιας θανατηφόρας σύγκρουσης του 2023.
Παρόλα αυτά, η ιδέα της Tesla να διαθέσει ένα στόλο ρομποτικών ταξί έστειλε τις μετοχές των εφαρμογών μεταφοράς Uber και Lyft με πτώση 2,3% στις μετα-χρηματιστηριακές συναλλαγές.
Moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News