Φέτα: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές, οι πωλήσεις και οι προτιμήσεις των καταναλωτών
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού χαρτογράφησε τις συνθήκες ανταγωνισμού στο τυρί φέτα, σημειώνοντας ότι το συγκεκριμένο προϊόν αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 μεγάλων σούπερ μάρκετ.
Οι στόχοι της χαρτογράφησης είναι η εξέλιξη των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ, η εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων προϊόντων) στις πωλήσεις τους, η επίδραση του μηχανισμού του Καλαθιού του Νοικοκυριού στις τιμές επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών.
Η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία είναι μεταξύ 1/2/2023 και 30/6/2024.
Τα κυριότερα συμπεράσματα
Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το Α΄ εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
Στο σύνολο των δεδομένων υπάρχουν περίπου150 προμηθευτές φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, συνολικά, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση με το CR3 στο 39% και τον δείκτη ΗΗΙ στο 652.
Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός Καλαθιού του Νοικοκυριού). Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας σε αξία, ενώ στη Φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων φέτας των 11 σούπερ μάρκετ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του Καλαθιού.
Οι χαμηλότερες τιμές στη φέτα, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός Καλαθιού, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός Καλαθιού, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Προτιμήσεις των καταναλωτών
Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
Το Καλάθι του Νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.
Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός Καλαθιού, το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη ως προς την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News