Business & Finance Κυριακή 29/09/2024, 10:11
BUSINESS & FINANCE

EVs: Οι πωλήσεις τους βουλιάζουν σε ΗΠΑ και ΕΕ – Ποιοι είναι οι λόγοι

EVs: Οι πωλήσεις τους βουλιάζουν σε ΗΠΑ και ΕΕ – Ποιοι είναι οι λόγοι

Καθώς οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, είναι δύσκολο να δούμε πώς ο κόσμος θα επιτύχει τους καθαρούς μηδενικούς στόχους του για το κλίμα, εκτός και αν οι άνθρωποι εγκαταλείψουν τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητά τους.

Για πολλά χρόνια, οι κυβερνήσεις πρόσφεραν γενναιόδωρες επιδοτήσεις για να ενθαρρύνουν τους οδηγούς να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα. Καθώς οι τιμές μειώθηκαν και η τεχνολογία βελτιώθηκε, τα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων άρχισαν να αποτελούν την επικρατούσα τάση. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να ανακατασκευάζουν εργοστάσια και να προσφέρουν μια ευρύτερη επιλογή ηλεκτρικών οχημάτων για να καλύψουν τη ζήτηση. Οι τιμές έπεσαν πιο κοντά σε εκείνες των αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα και άρχισε να φαίνεται ότι η εποχή των κινητήρων εσωτερικής καύσης μπορεί να τελειώσει νωρίτερα από το αναμενόμενο.

Φέτος, η μετάβαση στα EV παρουσιάζει κλυδωνισμούς. Οι κυβερνήσεις μειώνουν τα οικονομικά κίνητρα για τους αγοραστές EV, η αύξηση των πωλήσεων παραμένει στάσιμη και η αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεύτερες σκέψεις σχετικά με ορισμένα από τα επενδυτικά σχέδια που βασίζονταν σε μια ταχεία στροφή προς την ηλεκτρική ενέργεια. Τι πήγε στραβά;

Europe’s Pullback in EV Sales Drags on Market

New-car registrations fell 16..5% in August

Source: European Automobile Manufacturers’ Association

Τι προκαλεί την επιβράδυνση;

Ο βασικός παράγοντας είναι το οικονομικό. Ήταν επίσης πιο πιθανό κάποιοι οδηγοί να είναι δύσπιστοι για την τεχνολογία και επιφυλακτικοί με την αγορά ενός EV όταν δεν ήταν σίγουροι ότι θα μπορούσαν να βρουν κάπου για να το επαναφορτίσουν καθ΄οδόν. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, όπου οι σταθμοί φόρτισης EV συγκεντρώνονται σε πόλεις και κατά μήκος των ανατολικών και δυτικών ακτών.

Στην Ευρώπη, η πτώση των πωλήσεων συνέπεσε με την κατάργηση των κρατικών επιδοτήσεων. Χωρίς αυτές, τα EV εξακολουθούν να αποδεικνύονται πολύ ακριβά σε σύγκριση με αυτοκίνητα ισοδύναμου καυσίμου. Κατά μέσο όρο, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι 30% και 27% ακριβότερα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αντίστοιχα. Υπάρχουν φθηνότερα EV εκεί έξω, συγκεκριμένα στην Κίνα. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ προστατεύουν τους εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτων τους με δασμούς και άλλα εμπόδια για να κρατήσουν μακριά τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όπως η BYD.

Τι σημαίνει η επιβράδυνση για τον κλάδο;

Αρκετοί κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των GM, Ford, Mercedes-Benz, Volvo και Toyota, έχουν πλέον αμβλύνει τις φιλοδοξίες τους για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Μαζί, οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες – αυτές με μακρά ιστορία στην κατασκευή οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης – στοχεύουν σε 23,7 εκατομμύρια πωλήσεις EV το 2030, σύμφωνα με το BloombergNEF, εν μέσω πολλών ερωτηματικών εάν μπορούν να πιάσουν το στόχο. 

Ακόμη και η Tesla, η κορυφαία εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων, σταμάτησε να αναφέρεται στον στόχο της να προσφέρει 20 εκατομμύρια μονάδες ετησίως έως το 2030.

Στις ΗΠΑ, η Ford καταργεί ένα πλήρως ηλεκτρικό SUV τριών σειρών και αναβάλλει ένα pickup επόμενης γενιάς, μειώνοντας τις δαπάνες της για EV στο 30% των ετήσιων κεφαλαιακών της δαπανών από περίπου 40% προηγουμένως.

Η Volkswagen μειώνει επίσης την παραγωγή. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται σε τεταμένες διαπραγματεύσεις με τα συνδικάτα για ένα πιθανό σχέδιο να κλείσει δύο εργοστάσια στη Γερμανία.

Οι Κινέζοι παραγωγοί έχουν κερδίσει το πάνω χέρι στην τεχνολογία EV και ξεπερνούν τις ευρωπαϊκές μάρκες στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά EV στον κόσμο. Έχουν κάνει επίσης επέλαση στην Ευρώπη, όπου, μέχρι σχετικά πρόσφατα, είχαν μικρή παρουσία.

Τι διακυβεύεται;

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα είναι ένας βασικός πυλώνας των παγκόσμιων φιλοδοξιών για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Είναι επίσης μια σημαντική πρόκληση για μια αυτοκινητοβιομηχανία που είναι κρίσιμη για πολλές οικονομίες.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων απασχολούν εκατοντάδες χιλιάδες άτομα, όπως και οι προμηθευτές και οι κατασκευαστές μπαταριών που πλήττονται από την επιβράδυνση. Η Northvolt AB, ο πιο πολλά υποσχόμενος παραγωγός μπαταριών στην Ευρώπη, περικόπτει το 20% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της και έχει παύσει τα σχέδια επέκτασης λόγω της επιβράδυνσης της ζήτησης.

Και βέβαια όλα αυτά σημαίνουν μία σημαντική ανταγωνιστική απειλή από την Κίνα, η οποία πρωτοστάτησε στην τεχνολογία EV.

Οι δυτικές κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν τώρα ένα δίλημμα: Το άνοιγμα της πόρτας σε περισσότερες εισαγωγές και την κατασκευή κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων και ανταλλακτικών EV θα βοηθούσε στη διατήρηση της πτώσης των τιμών στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και θα τόνωνε τη ζήτηση. Αλλά θα μπορούσε επίσης να υπονομεύσει τους τοπικούς κατασκευαστές και να εδραιώσει περαιτέρω την κυριαρχία της Κίνας στις καθαρές βιομηχανίες του μέλλοντος.

Προς το παρόν, οι κυβερνήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού επιβάλλουν πρόσθετους φραγμούς στις εισαγωγές για να προστατεύσουν τις αναδυόμενες βιομηχανίες καθαρής τεχνολογίας από τον κινεζικό ανταγωνισμό.

Το πλεονέκτημα τιμολόγησης της Κίνας είναι εντυπωσιακό: Το κόστος των μπαταριών εκεί έχει πέσει στα 126 δολάρια ανά κιλοβατώρα σε σταθμισμένη μέση βάση, ενώ οι τιμές των συσκευασιών είναι 11% υψηλότερες στις ΗΠΑ και 20% υψηλότερες στην Ευρώπη, σύμφωνα με το BloombergNEF. Εν τω μεταξύ, οι Κινέζοι κατασκευαστές αποκαλύπτουν ήδη μια νέα γενιά μπαταριών που βασίζονται στο νάτριο, το οποίο είναι πιο άφθονο από το λίθιο που χρησιμοποιείται τώρα στις μπαταρίες EV και λιγότερο επιρρεπές στο να πιάσει φωτιά.

Υπάρχει φως στον ορίζοντα;

Ισως. Ορισμένες κυβερνήσεις που ανησυχούν από την πρόσφατη ύφεση της ζήτησης EV εξετάζουν εάν θα αποκαταστήσουν τα οικονομικά τους κίνητρα για τους αγοραστές.

Και όλη η δουλειά που έχουν κάνει οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναδιαρθρώνοντας τα εργοστάσιά τους για να κατασκευάζουν EV σημαίνει ότι πλησιάζουν όλο και περισσότερο στην προσφορά μιας ευρύτερης επιλογής πιο προσιτών μοντέλων για να προσελκύσουν τους διστακτικούς αγοραστές. Στην Ευρώπη, επτά νέα ηλεκτρικά μοντέλα που κοστίζουν λιγότερο από 25.000 ευρώ θα μπορούσαν να βγουν στην αγορά φέτος και τον επόμενο χρόνο.

Σε αυτό το αισιόδοξο σενάριο, τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να κερδίσουν έως και το 24% της ευρωπαϊκής αγοράς το επόμενο έτος, σύμφωνα με την T&E, η οποία υποστηρίζει καθαρές μεταφορές και ενέργεια. Αυτό θα ήταν ένα μεγάλο άλμα από το μερίδιο αγοράς 12,5% των ηλεκτρικών οχημάτων στις χώρες της ΕΕ κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2024, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

ΕΕ: Στις 4 Οκτωβρίου η ψήφος για τους δασμούς στα EVs από Κίνα

Ηλεκτροκίνηση: Πυροβολεί η Ευρώπη τα πόδια της;

Mercedes: Νέο πλήγμα για την αυτοκινητοβιομηχανία – Το outlook και η υπόσχεση

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News