BUSINESS & FINANCE

Υψηλή η βαθμολογία των ξένων τουριστών για την Ελλάδα

Υψηλή η βαθμολογία των ξένων τουριστών για την Ελλάδα

Επιδόσεις πολύ υψηλότερες από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στον δείκτη ικανοποίησης των τουριστών καταγράφει η Ελλάδα, με αιχμή του δόρατος τον πολιτισμό, τη θάλασσα, τη γαστρονομία αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό της. Η χώρα παρουσιάζει αυξημένα επίπεδα ικανοποίησης των ξένων επισκεπτών της και θετικό καθαρό ισοζύγιο στις συζητήσεις στα κοινωνικά δίκτυα και στο ∆ιαδίκτυο, σύμφωνα με την πορεία του δείκτη NSI που παρακολουθεί την online φήμη της Ελλάδας: η Ελλάδα (30) μαζί με την Ισπανία (30) κατατάσσονται στην τέταρτη θέση μετά την Πορτογαλία (66), την Ιταλία (55) και την Κροατία (55) . Αυτά προκύπτουν από σχετική έρευνα του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) που βασίστηκε σε στοιχεία του α΄ εξαμήνου του έτους, ενώ και οι πρώτες ενδείξεις για τους κυρίως καλοκαιρινούς μήνες που ακολούθησαν παραπέμπουν σε θετικές επιδόσεις, με τις πυρκαγιές του Αυγούστου στην Αττική όμως να αναμένεται να έχουν λειτουργήσει αρνητικά.

O Απρίλιος, περίοδος κατά την οποία έγινε μεγάλο μέρος των κρατήσεων για φέτος, υπήρξε ο πιο ισχυρός μήνας μέχρι στιγμής για τη θετική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας στο ∆ιαδίκτυο.

Με βάση το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων, η φήμη της Ελλάδας συνεχίζει να συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο όγκο θετικών συζητήσεων σε θέματα πολιτισμού και γαστρονομίας, σημειώνει η σχετική έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ. Στις θετικές αναφορές περιλαμβάνονται σχόλια για τον καιρό και την ποιότητα της εμπειρίας στη θάλασσα, αλλά και για εναλλακτικούς προορισμούς όπως τα Μετέωρα. Οι εμπειρίες που σχετίζονται με τη γαστρονομία περιελάμβαναν αναφορές τόσο σε μαθήματα μαγειρικής όσο και στο φαγητό σε μοναδικά περιβάλλοντα. Αλλες θετικές αναφορές σχετίζονται με τα νέα απευθείας δρομολόγια πτήσεων μεγάλων αποστάσεων, όπως οι απευθείας πτήσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες, και την ελκυστικότητα της χώρας ως κορυφαίου προορισμού για γυναίκες που ταξιδεύουν μόνες τους. Καταγράφεται όμως και αύξηση των συζητήσεων γύρω από τις υψηλές θερμοκρασίες (στοιχεία για τον Ιούνιο), ένα συνηθισμένο πρόβλημα στους μεσογειακούς προορισμούς, καθώς αφενός συνδέονται με πυρκαγιές και αφετέρου οδηγούν στο κλείσιμο σημαντικών αρχαιολογικών χώρων. Καθίσταται έτσι σαφές πως η κλιματική αλλαγή ενδέχεται να αρχίσει να επηρεάζει ολοένα και περισσότερο τις τάσεις και τις εποχικές διακυμάνσεις του τουρισμού.

Παρότι το θέμα της φιλοξενίας αυτό καθαυτό παρήγαγε συγκριτικά λιγότερες συζητήσεις, κατέλαβε την τρίτη θέση στους παράγοντες που δημιουργούν θετική φήμη. Με βάση τις αξιολογήσεις σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κ.ά.), τα κύρια σημεία έχουν ως εξής: το επίπεδο ικανοποίησης παρέμεινε πολύ υψηλό (Ελλάδα: 9,2 και Αθήνα: 9,1) και σημαντικά υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,9).

Από τον Φεβρουάριο του 2024 ο αριθμός των αξιολογήσεων για την Ελλάδα αυξάνεται σταθερά. Η Αθήνα ακολούθησε αυτή την τάση μέχρι τον Μάιο, σημειώνοντας μικρή μείωση τον Ιούνιο. Αυτό δείχνει, εκτιμούν στο ΙΝΣΕΤΕ, ότι ενώ η συνολική επισκεψιμότητα έχει αυξηθεί λόγω της περιόδου αιχμής, οι επισκέπτες προτιμούν όλο και περισσότερο να ταξιδεύουν σε περιοχές εκτός των κύριων πόλεων, όπως αποδεικνύεται από τον ταχύτερο ρυθμό αύξησης των αξιολογήσεων για την Ελλάδα συνολικά. Ολες οι περιφέρειες είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη του 9, με τη Θεσσαλία και τη ∆υτική Μακεδονία να φθάνουν στο 9,5 και το 9,4 αντίστοιχα, επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και τη χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας.

Εν κατακλείδι καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με τα χρήματα (value for money), αποδίδοντας βαθμολογία στη χώρα 9,1, «ένα πολύ θετικό επίτευγμα ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής», σχολιάζουν οι αναλυτές του ΙΝΣΕΤΕ.

Αμερικανοί, Βρετανοί και Γερμανοί δίνουν τις υψηλότερες αξιολογήσεις

Οι πέντε διεθνείς αγορές με τον υψηλότερο όγκο αξιολογήσεων στην Ελλάδα είναι κατά σειρά το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία, ενώ οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο δίνουν τις υψηλότερες συνολικές βαθμολογίες, ακολουθούμενοι από εκείνους από τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.

Σε εθνικό επίπεδο, οι αξιολογήσεις για τα επιμέρους συστατικά του τουριστικού προϊόντος (πολιτισμός 9,3, γαστρονομία 9,1, εμπειρία στη θάλασσα 9,0) έχουν βαθμολογία μεγαλύτερη ή ίση του 9, ενώ η γαστρονομία ξεπέρασε την εμπειρία στη θάλασσα.

Από την ανάλυση προκύπτει επίσης ότι οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα εκτιμούν πολύ το ανθρώπινο δυναμικό, δίνοντας εξαιρετική βαθμολογία, περίπου 9,5, στο σύνολο της χώρας.

Ωστόσο στους επιμέρους δείκτες, που αφορούν θέματα βιωσιμότητας, η χώρα επιτυγχάνει χαμηλότερες βαθμολογίες, με το βιώσιμο ταξίδι στο 8,4 και την υγιεινή στο 8,3. Επιδόσεις πάντως που χαρακτηρίζονται σχετικά ικανοποιητικές αξιολογήσεις συγκριτικά με τον ανταγωνισμό.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η γεωγραφική διασπορά του δείκτη ικανοποίησης: η Θεσσαλία έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία όσον αφορά τον πολιτισμό, ακολουθούμενη από την Κεντρική Μακεδονία, την Πελοπόννησο και τη ∆υτική Ελλάδα. Η Κρήτη προηγείται όσον αφορά τη γαστρονομία, με τα Ιόνια Νησιά και τη ∆υτική Μακεδονία να ακολουθούν με μικρή διαφορά. Εν τω μεταξύ, η Ηπειρος απέσπασε τις θετικότερες αξιολογήσεις για την εμπειρία στη θάλασσα σε ακόμη μία ένδειξη της ραγδαία ανερχόμενης δημοφιλίας της περιφέρειας.

Οσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, η Στερεά Ελλάδα, η Ηπειρος και τα Ιόνια Νησιά αποσπούν την υψηλότερη βαθμολογία. Η Στερεά Ελλάδα προηγείται στις αξιολογήσεις ως προς τη σχέση ποιότητας – τιμής, ακολουθούμενη με μικρή απόκλιση από τη ∆υτική Ελλάδα. Οι βιώσιμες δράσεις επαινέθηκαν περισσότερο στην Κεντρική Μακεδονία, η οποία είναι επίσης η περιοχή που έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία για την υγιεινή.

Διαβάστε επίσης: 

Έσοδα 7 δισ. από τον τουρισμό: Ήρθαν 15,5% περισσότεροι αλλά ξόδεψαν 3,1% λιγότερα ο καθένας

Αύξηση αεροπορικών αφίξεων κατά 9,5% στο διάστημα Ιουνίου – Σεπτεμβρίου

Τουρισμός: Άλμα 12,2% στις εισπράξεις το εξάμηνο – Φρέναρε η αύξηση τον Ιούνιο 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News