BUSINESS & FINANCE

Σε τροχιά ανάκαμψης η ελληνική γαλακτοβιομηχανία

Σε τροχιά ανάκαμψης η ελληνική γαλακτοβιομηχανία

 Ανακάμπτουν οι πωλήσεις γαλακτοκοµικών στην Ελλάδα, καθώς µετά τη ραγδαία αύξηση της τιµής της βασικής πρώτης ύλης που χρησιµοποιεί –εν προκειµένω του γάλακτος–, που µε τη σειρά της προκάλεσε ανατιµήσεις στη λιανική αλλά και µείωση της κατανάλωσης, πλέον η κατάσταση στην εν λόγω αγορά φαίνεται να έχει οµαλοποιηθεί.

Η αποκλιµάκωση της τιµής παραγωγού στο γάλα επέτρεψε στις γαλακτοβιοµηχανίες να προχωρήσουν σε µειώσεις τιµών σχεδόν µόνιµου χαρακτήρα µέσω της συµµετοχής τους σε µέτρα όπως το «καλάθι του νοικοκυριού» ή στην πρωτοβουλία «µόνιµη µείωση τιµής», που δεν ισχύει πλέον, επανακτώντας µερίδια που είχαν χάσει κυρίως προς όφελος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Η µείωση της τιµής παραγωγού οδήγησε εξάλλου σε µείωση του κόστους παραγωγής, ενισχύοντας µε αυτόν τον τρόπο την κερδοφορία των επιχειρήσεων του κλάδου.

Σε τροχιά ανάκαμψης η ελληνική γαλακτοβιομηχανία-1

Τούτο αποτυπώνεται στα οικονοµικά αποτελέσµατα σχεδόν όλων των µεγάλων γαλακτοβιοµηχανιών της χώρας, οι οποίες βγαίνοντας σταδιακά –όσες βεβαίως είχαν τέτοια ζητήµατα– και από έναν κύκλο συσσωρευµένων χρεών της προηγούµενης δεκαετίας, βρίσκονται σε επενδυτικό οίστρο µε στόχο τόσο την εγχώρια όσο κυρίως την εξωτερική αγορά.

Η πορεία των τιμών

Αξίζει να σηµειωθεί ότι το 2023 η µέση τιµή παραγωγού στο αγελαδινό γάλα ξεκίνησε µεν από τα υψηλά επίπεδα των 0,58 ευρώ/ κιλό, αλλά υποχώρησε στη συνέχεια, φτάνοντας στη διάρκεια του περυσινού έτους ακόµη και κάτω από τα 0,50 ευρώ/κιλό, σύµφωνα µε τα στοιχεία του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισµού «ΔΗΜΗΤΡΑ» (ΕΛΓΟ ∆ΗΜΗΤΡΑ). Το 2022 ενώ οι τιµές είχαν ξεκινήσει από τα 0,44 ευρώ/κιλό, έφτασαν τα 0,60 ευρώ/κιλό λόγω κυρίως της εκτόξευσης των τιµών στις ζωοτροφές, µετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς. Αν και οι τιµές δεν έχουν επανέλθει στα προ του Φεβρουαρίου 2022, κινούνται φέτος στη ζώνη των 0,50-0,52 ευρώ/κιλό, αρκετά κάτω δηλαδή από τα 0,60 ευρώ/κιλό.

Οι τιµές λιανικής των γαλακτοκοµικών αυξήθηκαν το 2022 κατά 11,9%, γεγονός που προκάλεσε µείωση του όγκου πωλήσεων συνολικά κατά 2,3%, ενώ σε ορισµένες υποκατηγορίες (π.χ. γραβιέρα) η µείωση του όγκου πωλήσεων ήταν 11,4%. Σε πολύ πιο βασικές, όπως το λευκό γάλα, ο όγκος πωλήσεων είχε υποχωρήσει κατά 6,4%.

Το 2023 ο όγκος πωλήσεων ανέκαµψε κατά 3,4%, µε τις τιµές να αυξάνονται µε χαµηλότερο ρυθµό, αλλά και εταιρείες του κλάδου να ανακοινώνουν µειώσεις, έστω και σε λιγότερο δηµοφιλείς κατηγορίες, ενώ πλέον φέτος καταγράφεται πολύ µεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων στα γαλακτοκοµικά, 6,6% στο α΄ εξάµηνο του 2024, µε τις τιµές στην κατηγορία να έχουν υποχωρήσει κατά 3,2% (στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana).

Ο µεγαλύτερος ελληνικός όµιλος στον κλάδο των γαλακτοκοµικών, η «Ελληνικά Γαλακτοκοµεία», σηµείωσε τζίρο περί τα 600 εκατ. ευρώ το 2023 (εξ αυτών τα 224 εκατ. ευρώ πρόκειται για πωλήσεις εντός Ελλάδας), καταγράφοντας αύξηση 20% και αύξηση των λειτουργικών κερδών του στα 90 εκατ. ευρώ από 65 εκατ. ευρώ το 2022. Ο όµιλος πραγµατοποίησε σηµαντικές επενδύσεις το 2023, µεταξύ αυτών και η εξαγορά της θυγατρικής της ∆ΕΛΤΑ στη Βουλγαρία, ενώ στις 10 Οκτωβρίου έχουν προγραµµατιστεί τα επίσηµα εγκαίνια του εργοστασίου παραγωγής χαλουµιού στη Λευκωσία, επένδυση ύψους άνω των 50 εκατ. ευρώ. Μετά τη Ρουµανία και τη Βουλγαρία, η Κύπρος γίνεται η τρίτη χώρα που η «Ελληνικά Γαλακτοκοµεία» αποκτά παραγωγική µονάδα.

Το 2023 χαρακτηρίστηκε για τη ∆ΕΛΤΑ από επιστροφή στην κερδοφορία, µετά τη ζηµιογόνο χρήση του 2022, εξέλιξη που σχετίζεται βεβαίως µε την προαναφερθείσα πώληση της θυγατρικής στη Βουλγαρία, αλλά σε µεγάλο βαθµό και µε τη βελτίωση του κόστους παραγωγής. Οι πωλήσεις της εταιρείας κατέγραψαν αύξηση 4,4%, στα 274 εκατ. ευρώ έναντι 263 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ανήλθαν σε 13 εκατ. ευρώ έναντι ζηµίας 2,3 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022. Μέσα στο 2023 η ∆ΕΛΤΑ προχώρησε σε δύο εξαγορές, αυτή του 70% της «Κουρέλλας Γαλακτοκοµικά» και του 100% της εταιρείας παγωτού Cold Sin, εταιρείες στις οποίες θα γίνουν σηµαντικές επενδύσεις από φέτος και τα επόµενα χρόνια. Για τη µεν «Κουρέλλας» δροµολογείται ανάπτυξη εξαγωγών, επαναλανσάρισµα της µάρκας στην ελληνική αγορά και επένδυση στην επεξεργασία και µεταποίηση ορού γάλακτος στην εγκατάσταση Γρεβενών. Για την Cold Sin προβλέπεται βελτίωση στη διακίνηση και αποθήκευση, επέκταση της γκάµας παγωτών σε νέες γεύσεις και µάρκες, η σηµαντικότερη εκ των οποίων είναι το Milko παγωτό. Κι αυτό διότι το Milko αποτελεί ένα από τα πλέον δηµοφιλή σήµατα της ∆ΕΛΤΑ στην κατηγορία του σοκολατούχου γάλακτος.

Στη µείωση του ενεργειακού κόστους και της τιµής του γάλακτος απέδωσε η Κρι Κρι τα σχεδόν δεκαπλάσια σε σύγκριση µε το 2022 κέρδη της για τη χρήση του 2023. Τα καθαρά κέρδη µετά από φόρους διαµορφώθηκαν το 2023 σε 32,26 εκατ. ευρώ έναν 3,17 εκατ. ευρώ το 2022. Τούτο επιτρέπει τη συνέχιση των επενδύσεων ύψους 30 εκατ. ευρώ τη διετία 2024-2025, επενδύσεις απαραίτητες για την κάλυψη της ζήτησης κυρίως από το εξωτερικό, καθώς πλέον στο «κάδρο» έχει µπει και η αγορά των ΗΠΑ.

Διπλάσια ανάπτυξη από αυτή της συνολικής αγοράς γαλακτοκοµικών πέτυχε η ΜΕΒΓΑΛ το 2023, κερδίζοντας µερίδια στην εγχώρια αγορά και αυξάνοντας σηµαντικά τις εξαγωγές της. Λόγω δε της µείωσης του κόστους, η εταιρεία πέτυχε και αύξηση των κερδών της. Ο κύκλος εργασιών της ΜΕΒΓΑΛ αυξήθηκε κατά 18,42% στα 182,19 εκατ. ευρώ, τα EBITDA υπερδιπλασιάστηκαν, φτάνοντας τα 15,54 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη µετά από φόρους έφτασαν τα 8,38 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία πρόσφατα ολοκλήρωσε την επέκταση του τυροκοµείου της, επένδυση κρίσιµη για την αύξηση των εξαγωγών της ΜΕΒΓΑΛ, οι οποίες πέρυσι ενισχύθηκαν κατά 23% σε αξία και κατά 4% σε όγκο.

Διαβάστε επίσης:

Πληθωρισμός: «Ετρεξε» με 2,7% τον Ιούλιο – Οι κλάδοι με τις μεγαλύτερες αυξήσεις

Ο πόλεμος για το ελληνικό γιαούρτι: Κερδίσαμε το όνομα, χάνουμε τις αγορές

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News