Business & Finance Δευτέρα 12/08/2024, 14:00
BUSINESS & FINANCE

Κίνα: Οδηγοί ταξί vs ρομποταξί

Κίνα: Οδηγοί ταξί vs ρομποταξί

«Όλοι θα πεινάσουν». Με αυτή τη φράση περιγράφει οδηγός ταξί στη Γουχάν την κρίση στο επάγγελμα που έφεραν τα ταξί χωρίς οδηγό, τα λεγόμενα ρομποταξί.

Τα ρομποτάξι της Apollo Go, θυγατρικής του τεχνολογικού γίγαντα Baidu, κατακλύζουν τους δρόμους των κινεζικών πόλεων, με τους οδηγούς ταξί, να είναι οι πρώτοι εργαζόμενοι παγκοσμίως που αντιμετωπίζουν την απειλή απώλειας θέσεων εργασίας από Τεχνητή Νοημοσύνη.

Η τεχνολογία αυτοοδήγησης παραμένει πειραματική, αλλά η Κίνα έχει κινηθεί επιθετικά προκειμένου να δώσει το πράσινο φως σε δοκιμές σε σύγκριση με τις ΗΠΑ που ξεκινούν έρευνες και αναστέλλουν εγκρίσεις μετά από ατυχήματα.

Τουλάχιστον 19 κινεζικές πόλεις διεξάγουν δοκιμές ρομποτικών ταξί και ρομποτικών λεωφορείων. Επτά έχουν εγκρίνει δοκιμές χωρίς ανθρώπινο οδηγό-παρατηρητή από τουλάχιστον ηγέτες του κλάδου όπως οι, WeRide, AutoX και SAIC Motor.

Τι υποστηρίζει η Apollo Go

Η Apollo Go δήλωσε τον Μάιο ότι σχεδίαζε να αναπτύξει 1.000 ρομποταξί στη Γουχάν μέχρι το τέλος του έτους. Το 2022, είχε προβλέψει ότι θα λειτουργούσε σε 100 πόλεις μέχρι το 2030.

Σε δήλωση που εξέδωσε στις 12 Αυγούστου, η Apollo Go δήλωσε ότι αναμένει ότι η μετάβαση στις αυτόνομες μεταφορές στην Κίνα θα είναι «σταδιακή και καλά ρυθμισμένη».

«Ο στόλος των ρομποταξί μας επί του παρόντος συμπληρώνει και δεν αντικαθιστά τις υπάρχουσες επιλογές μεταφοράς», δήλωσε η εταιρεία.
Πρόσθεσε ότι η εξάπλωση των αυτόνομων ταξί θα δημιουργήσει επίσης θέσεις εργασίας στην Apollo Go για την παρακολούθηση και τις δοκιμές και για την ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται από τις τρέχουσες δοκιμές.

Οι άλλες εταιρείες ρομποταξί

Η Pony.ai, η οποία υποστηρίζεται από την ιαπωνική Toyota διαθέτει 300 ρομποταξί και σχεδιάζει άλλα 1.000 μέχρι το 2026. Ο αντιπρόεδρός της δήλωσε ότι μπορεί να χρειαστούν πέντε χρόνια για να γίνουν βιώσιμα κερδοφόρα, οπότε και και θα επεκταθούν.

Η WeRide είναι γνωστή για αυτόνομα ταξί, φορτηγά, λεωφορεία και οδοκαθαριστές. Η AutoX, η οποία υποστηρίζεται από τον ηγέτη του ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba, δραστηριοποιείται σε πόλεις όπως το Πεκίνο και η Σαγκάη. Η SAIC λειτουργεί ρομποτικά ταξί από τα τέλη του 2021.

«Έχουμε δει μια επιτάχυνση στην Κίνα. Σίγουρα υπάρχει πλέον ένας γρήγορος ρυθμός έκδοσης αδειών», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Boston Consulting Group Augustin Wegscheider. «Στις ΗΠΑ υπήρξε πολύ πιο σταδιακή εξέλιξη», πρόσθεσε.

Η GOOGL.O Waymo της Alphabet είναι η μόνη αμερικανική εταιρεία που λειτουργεί μη επανδρωμένα ρομποτάξι που εισπράττουν ναύλους. Η εταιρεία διαθέτει συνολικά περίπου 700 αυτοκίνητα που λειτουργούν στο Σαν Φρανσίσκο, το Λος Άντζελες, το Φοίνιξ και το Όστιν του Τέξας, αλλά δεν είναι όλα σε λειτουργία ανά πάσα στιγμή, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.

Η Cruise, η οποία υποστηρίζεται από τη General Motors, ξεκίνησε εκ νέου τις δοκιμές τον Απρίλιο, αφού ένα από τα οχήματά της χτύπησε πεζό πέρυσι. Η Cruise δήλωσε ότι δραστηριοποιείται σε τρεις πόλεις με την ασφάλεια να είναι η βασική της αποστολή.

Ανησυχίες για την ασφάλεια

Τα ρομποταξί προκαλούν ανησυχίες για την ασφάλεια και στην Κίνα, αλλά οι στόλοι πολλαπλασιάζονται καθώς οι αρχές εγκρίνουν τις δοκιμές για την υποστήριξη των οικονομικών στόχων. Πέρυσι, ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ κάλεσε για «νέες παραγωγικές δυνάμεις», πυροδοτώντας τον περιφερειακό ανταγωνισμό.

Το Πεκίνο ανακοίνωσε δοκιμές σε περιορισμένες περιοχές τον Ιούνιο και η Γκουανγκζού δήλωσε αυτόν τον μήνα ότι θα ανοίξει τους δρόμους σε όλη την πόλη για δοκιμές αυτοοδήγησης.

Ορισμένες κινεζικές εταιρείες έχουν επιδιώξει να δοκιμάσουν αυτόνομα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, αλλά ο Λευκός Οίκος πρόκειται να απαγορεύσει οχήματα με συστήματα που έχουν αναπτυχθεί στην Κίνα.

Ο Wegscheider της Boston Consulting συνέκρινε την ώθηση της Κίνας για την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων με την υποστήριξή της στα ηλεκτρικά οχήματα.

«Ηλίθια ραπανάκια» 

Η Κίνα έχει 7 εκατομμύρια εγγεγραμμένους οδηγούς ride-hailing έναντι 4,4 εκατομμυρίων πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Με την υπηρεσία ride-hailing να παρέχει θέσεις εργασίας τελευταίας ευκαιρίας κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής επιβράδυνσης, οι παρενέργειες των ρομποταξί θα μπορούσαν να ωθήσουν την κυβέρνηση να πατήσει φρένο, δήλωσαν οικονομολόγοι.

Τον Ιούλιο, η συζήτηση για τις απώλειες θέσεων εργασίας από τα ρομποτικά ταξί εκτοξεύτηκε στην κορυφή των αναζητήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με hashtags όπως: «Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό κλέβουν τα προς το ζην των οδηγών ταξί;».

Στη Wuhan, ο Liu και άλλοι οδηγοί διαδρομών με ταξί αποκαλούν τα οχήματα Apollo Go «ηλίθια ραπανάκια», ένα λογοπαίγνιο με το όνομα της μάρκας στην τοπική διάλεκτο, λέγοντας ότι προκαλούν κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Ο Liu ανησυχεί, επίσης, για την επικείμενη εισαγωγή του συστήματος «Full Self-Driving» της Tesla – το οποίο εξακολουθεί να απαιτεί οδηγούς – και τις φιλοδοξίες της αυτοκινητοβιομηχανίας για ρομποτάξι.

«Φοβάμαι ότι αφού έρθουν τα ραπανάκια», είπε, «θα έρθει και η Tesla».

Ο οδηγός της Wuhan Wang Guoqiang, 63 ετών, βλέπει μια απειλή για τους εργαζόμενους.

«Το Ride-hailing είναι δουλειά για την κατώτερη τάξη», είπε, καθώς παρακολουθούσε ένα όχημα Apollo Go να παρκάρει μπροστά από το ταξί του. «Αν σκοτώσετε αυτόν τον κλάδο, τι μένει να κάνουν;».

Η Baidu αρνήθηκε να σχολιάσει τις ανησυχίες των οδηγών. Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την κερδοφορία της υπηρεσίας, η Baidu παρέπεμψε το Reuters σε σχόλια του Chen Zhuo, γενικού διευθυντή της Apollo Go, τον Μάιο. Ο Chen δήλωσε ότι η εταιρεία θα γίνει η πρώτη εμπορικά κερδοφόρα πλατφόρμα αυτόνομης οδήγησης στον κόσμο.

Η Apollo Go χάνει σχεδόν 11.000 δολάρια ανά αυτοκίνητο ετησίως στη Γουχάν, εκτιμά η Haitong International Securities. Ένα μοντέλο με χαμηλότερο κόστος θα μπορούσε να επιτρέψει ετήσιο κέρδος ανά όχημα σχεδόν 16.000 δολάρια, δήλωσε η εταιρεία κινητών αξιών. Αντίθετα, ένα αυτοκίνητο ride-hailing κερδίζει συνολικά περίπου 15.000 δολάρια για τον οδηγό και την πλατφόρμα.

Οι οικονομολόγοι πάντως υποστηρίζουν ότι  αυτοματοποίηση των θέσεων εργασίας θα μπορούσε να ωφελήσει την Κίνα μακροπρόθεσμα, δεδομένου ότι ο πληθυσμός της συρρικνώνεται.

moneyreview.gr με πληροφορίες από το Reuters

Διαβάστε επίσης:

Η τεχνητή νοημοσύνη καθορίζει την ισχύ των κρατών

ΕΕ: Υπέρ των δασμών στα κινεζικά EV, εν μέσω ανησυχιών

Πλήγμα για την Apple – Δεν είναι πια στο top-5 των πωλητών κινητών στην Κίνα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News