Vivartia: Επιστροφή στα κέρδη έπειτα από μια πενταετία
Κάτι λιγότερο από 100 εκατ. ευρώ χωρίζουν τη Vivartia από την επίτευξη τζίρου 1 δισ. ευρώ, καθώς το 2023 αυτός έφτασε τα 902,6 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων πλέον και των πωλήσεων της «Δωδώνης». Πάντως, καθοριστικό ρόλο στην αύξηση του τζίρου διαδραμάτισε η μέχρι πρόσφατα «αχίλλειος πτέρνα» του ομίλου, ο κλάδος της εστίασης, ευνοημένος από την αύξηση της τουριστικής κίνησης. Το πιο σημαντικό ίσως είναι ότι ο όμιλος επέστρεψε στην κερδοφορία για πρώτη φορά από το 2019 και με μειωμένο δανεισμό σε σύγκριση με το 2022, αποτέλεσμα των κινήσεων εξορθολογισμού που γίνονται τα τελευταία χρόνια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την οικονομική κατάσταση που δημοσίευσε χθες ο όμιλος Vivartia στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) οι πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν το 2023 σε 902,6 εκατ. ευρώ έναντι 827,7 εκατ. ευρώ το 2022, αύξηση δηλαδή κατά 9%.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 91,9 εκατ. ευρώ έναντι 53,4 εκατ. ευρώ το 2022, αύξηση που οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση των εξαγωγών και στην υψηλή εγχώρια τουριστική κίνηση. Η αύξηση των πωλήσεων σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους ενέργειας και τον περιορισμό του παραγωγικού κόστους οδήγησαν σε κέρδη προ φόρων 10,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 18,5 εκατ. ευρώ το 2022. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ήταν 3 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 21,7 εκατ. ευρώ το 2022.
Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου στο τέλος του 2023 είχε διαμορφωθεί σε 645,4 εκατ. ευρώ από 679,2 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, μειωμένος κατά 33,8 εκατ. ευρώ. Η μείωση αυτή προήλθε κυρίως από την αποπληρωμή ποσού 55 εκατ. ευρώ, το οποίο προήλθε από την πώληση της θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ στη Βουλγαρία (United Milk Company) στην TYRBUL, θυγατρική της «Ελληνικά Γαλακτοκομεία» (ΟΛΥΜΠΟΣ) στη Βουλγαρία, συναλλαγή που ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 2023. Το τίμημα ανήλθε σε 69,05 εκατ. ευρώ με το κέρδος για την εταιρεία (ως καθαρό έσοδο) να ανέρχεται σε 31,48 εκατ. ευρώ.
Οι πωλήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών αυξήθηκαν κατά 4,4% και διαμορφώθηκαν σε 274,6 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να κερδίζει ηγετικό μερίδιο και στην κατηγορία της πουτίγκας πρωτεΐνης.
Αύξηση πωλήσεων 8,7% σημείωσε ο κλάδος κατεψυγμένων και ζυμών, στα 223,3 εκατ. ευρώ, με τον κλάδο να πλήττεται το πρώτο πεντάμηνο του 2023 από τη μείωση της κατανάλωσης. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 18,2% και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του εν λόγω κλάδου.
Ο κλάδος εστίασης επηρεασμένος από τη θεαματική αύξηση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και σε πλοία, όσο και του εισαγόμενου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αεροδρόμια, παρουσίασε ανάκαμψη στον κύκλο εργασιών του κατά 12,9% το 2023 και διαμορφώθηκε σε 240,7 εκατ. ευρώ.
Ο κλάδος τυροκομικών που περιλαμβάνει πλέον κυρίως τη «ΔΩΔΩΝΗ» εμφάνισε ανάπτυξη 12,1% με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται σε 170,2 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενη στο 2024 η διοίκηση της Vivartia κάνει λόγο για «αβέβαιο και ευμετάβλητο περιβάλλον το οποίο εντείνει τις πιέσεις στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού και κατ’ επέκταση στην κατανάλωση». Υπό αυτές τις συνθήκες, οι στόχοι που τίθενται για την τρέχουσα χρήση είναι οι εξής:
– Η προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας προς τους καταναλωτές σε προσιτές όμως τιμές, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες οικονομικές δυσκολίες των νοικοκυριών.
– Διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των κλάδων στην Ελλάδα, μέσω της ανάπτυξης και ενδυνάμωσης των δικτύων τους και μέσω νέων προϊοντικών πρωτοβουλιών και καινοτομιών.
– Συνεχής αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού και αύξηση των επιπέδων προτίμησης και πιστότητας τους (loyalty schemes), μέσω εργαλείων και υπηρεσιών που απαντούν στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες, η οποία θα οδηγήσει στην περαιτέρω διείσδυση στα κοινά όλων των ηλικιών.\ Δ)
-Εξορθολογισμός και βελτιστοποίηση του λειτουργικού μοντέλου και κατά συνέπεια ισχυροποίηση της χρηματοοικονομικής θέσης, μέσα από στοχευμένες επενδυτικές κινήσεις και αποτελεσματικότερη διαχείριση του λειτουργικού κόστους.
– Περαιτέρω επέκταση της παρουσίας των κλάδων του ομίλου σε ευρύτερες γεωγραφικές ζώνες ενδιαφέροντος και ενίσχυση των εξαγωγών σε νέες αγορές και ηπείρους, μέσω της σύναψης συνεργασιών με στρατηγικούς εταίρους.
– Περαιτέρω ανάπτυξη και ενδυνάμωση του Ομίλου μέσα από στοχευμένες στρατηγικές κινήσεις που θα οδηγήσουν στην δημιουργία προστιθέμενης αξίας για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Διαβάστε επίσης:
Προ των πυλών νέος κύκλος εξαγορών στον κλάδο τροφίμων
ΦΑΓΕ: Τριπλασιασμός κερδών λόγω αύξησης τιμών – Αλλά έχασε τον «θρόνο» στην ελληνική αγορά
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News