Business & Finance Πέμπτη 1/08/2024, 20:00
BUSINESS & FINANCE

Η ευρωπαϊκή «απόβαση» των Αμερικανών τουριστών και οι παρενέργειες

Η ευρωπαϊκή «απόβαση» των Αμερικανών τουριστών και οι παρενέργειες

Εάν ρωτήσετε οποιονδήποτε  Νεοϋορκέζο στους δρόμους του Μανχάταν, το πιθανότερο είναι ότι αυτές τις μέρες ετοιμάζει τις βαλίτσες για τις ευρωπαϊκές διακοπές του.

Είτε αναζητούν  την dolce vita στην Ιταλία, είτε ψάχνουν τις ρίζες των προγόνων τους στην Ιρλανδία, περισσότεροι Αμερικανοί, ειδικά οι πιο πλούσιοι, κατευθύνονται προς την Ευρώπη.

Δεν ισχύει, όμως, το αντίστροφο, καθώς λιγότεροι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το φαινόμενο, σημειώνει η El Pais,  οδηγεί το εμπορικό έλλειμμα που σχετίζεται με τον τουρισμό στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τουλάχιστον 20 χρόνων. Η κατάσταση αυτή φέρνει στο μικροσκόπιο τη δυναμική της αμερικανικής οικονομίας των ΗΠΑ, αλλά και ένα μακροπρόθεσμο τρωτό σημείο.

Για τους οικονομολόγους, όταν οι Αμερικανοί πολίτες πηγαίνουν στο εξωτερικό και ξοδεύουν χρήματα, αυτό μετράει στις εισαγωγές της χώρας που τους υποδέχθηκε. Έτσι, όταν ένας επισκέπτης από το Τέξας διανυκτερεύει στο Ritz του Παρισιού και γευματίζει στο γαλλικό εστιατόριο La Coupole, αυτό προσμετράται στις εμπορικές ροές μεταξύ των δύο χωρών, σαν ο τουρίστας να έφερε αυτές τις πολυτέλειες στο σπίτι μαζί του. Αλλά και αντίστροφα, όταν μια παρέα Βρετανών παρακολουθεί μια παράσταση στο Μπρόντγουεϊ ή επισκέπτεται την κορυφή του Empire State Building, αυτό μετράει ως εξαγωγή από την πλευρά των ΗΠΑ.

Για δεκαετίες, το ταξιδιωτικό εμπορικό ισοζύγιο ΗΠΑ-Ευρώπης δεν εμφάνιζε ιδιαίτερη ροπή προς τη  μία ή την άλλη κατεύθυνση. Το 1999, οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν πλεόνασμα 1,4 δισ. δολαρίων, πράγμα που σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι ξόδευαν περισσότερα όταν επισκέπτονταν τις ΗΠΑ, παρά το αντίστροφο.

Όμως το 2023, τα αμερικανικά στοιχεία έδειξαν ότι το έλλειμμα έφτασε στα 27,3 δισ. δολάρια, καθώς ήταν κατά 66% μεγαλύτερο σε σχέση με το 2022 αλλά και το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες.

Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνεται και από άλλα στοιχεία, όπως για παράδειγμα ότι στις 7 Ιουλίου πέρασαν από τα αμερικανικά αεροδρόμια πάνω από 3 εκατομμύρια ταξιδιώτες, οι περισσότεροι που έχουν καταγραφεί σε μία ημέρα από την ίδρυση της Transportation Security Administration, το 2001.

Ασφαλώς, οι διακοπές δεν είναι μόνο μια οικονομική απόφαση, αλλά και μια συναισθηματική απόφαση. Και οι Αμερικανοί βγήκαν από την πανδημία με μια συσσωρευμένη επιθυμία να δουν τον κόσμο. Όμως, υπάρχουν σαφείς οικονομικοί λόγοι που τους επιτρέπουν να το κάνουν. Το ισχυρό δολάριο και οι πεισματικά υψηλές τιμές για ορισμένα αγαθά και υπηρεσίες στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενθαρρύνουν όλο και περισσότερους Αμερικανούς να εκμεταλλευτούν αυτό που στα μάτια τους μοιάζει με ένα ελκυστικό αρμπιτράζ.

Για παράδειγμα, στην περιοδεία Eras της Taylor Swift, το μέσο εισιτήριο στις ΗΠΑ κόστιζε 2.200 δολάρια, με βάση τις τιμές μεταπώλησης που κατέγραψε η TicketIQ. Όμως, στη σουηδική πρωτεύουσα, τα εισιτήρια στις φθηνές θέσεις κόστιζαν περίπου 300 δολάρια. Το κόστος του ξενοδοχείου και του φαγητού εκεί είναι επίσης φθηνότερο σε σχέση με τις αμερικανικές πόλεις που επισκέφθηκε η τραγουδίστρια στην περιοδεία της.

Το δολάριο είναι μόνο ένα μέρος της ιστορίας. Με ένα ισχυρό νόμισμα στην τσέπη τους, οι Αμερικανοί έχουν έναν επιπλέον λόγο να επιβιβαστούν στα αεροπλάνα για την Ευρώπη. Αλλά το δολάριο ήταν ισχυρό και σε άλλες περιόδους, όπου δεν καταγράφηκε μια τέτοια αύξηση των ταξιδιών.

Αυτό που διαφέρει σήμερα είναι ότι η αμερικανική οικονομία είναι εύρωστη και τα πλουσιότερα νοικοκυριά μπορούν να αντέξουν το υψηλό κόστος ζωής.

Δεν είναι μόνο ότι περισσότεροι τουρίστες από τις ΗΠΑ κατευθύνονται προς την Ευρώπη απ’ ό,τι αντίστροφα  (πέρυσι, το χάσμα ήταν 7 εκατομμύρια, το μεγαλύτερο από το 2012). Έχουν επίσης περισσότερα χρήματα: Το μέσο νοικοκυριό που ταξίδεψε πέρυσι είχε συνολικό εισόδημα 154.000 δολαρίων, έναντι 139.000 δολαρίων το 2019.

Πώς νιώθει η Ευρώπη για αυτό; Είναι περίπλοκο. Ενώ οι ροές των επισκεπτών συμβάλλουν στην ενίσχυση των τοπικών οικονομιών, οδηγούν επίσης και σε αύξηση των τιμών. Η μέση τιμή διανυκτέρευσης για ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στην Ιταλία, για παράδειγμα, αυξήθηκε κατά 42% από το 2019 έως τον Μάιο του φετινού έτους, στα 210 δολάρια.

Οι ιδιοκτήτες που επιλέγουν να νοικιάζουν τα ακίνητά τους μέσω Airbnb προκαλούν στρέβλωση στις αγορές κατοικιών στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Στη Βαρκελώνη, διαδηλωτές ψέκασαν πρόσφατα τους επισκέπτες με νεροπίστολα, φωνάζοντας «τουρίστες πηγαίνετε σπίτια». Η ομάδα που διοργάνωσε τη διαμαρτυρία θέλει να μπει  ανώτατο όριο στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, να αυξηθούν οι φόροι και να μειωθούν οι κρουαζιέρες.

Αντίστοιχα, το να ταξιδέψουν περισσότεροι Ευρωπαίοι προς τις ΗΠΑ είναι πιο δύσκολο. Όπως σημειώνει η El Pais, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατατάσσονται στην 17η θέση ανάμεσα στις 18 κορυφαίες ταξιδιωτικές αγορές σε ό,τι αφορά την ανταγωνιστικότητα σε κατηγορίες όπως η ενασχόληση της κυβέρνησης, η ασφάλεια, η ευκολία μετακίνησης με βίζα και το ποσοστό ανάκαμψης μετά την πανδημία, σύμφωνα με το Euromonitor. Οι αδύναμες τουριστικές επιδόσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας τους, αντανακλούν την έλλειψη μιας κεντρικής εθνικής στρατηγικής αλλά και τη γραφειοκρατία, που σχετίζεται με τις διαδικασίες της βίζας.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Τουρισμός: 800 δισ. θα φέρει φέτος στην Ευρώπη – Τα νέα μοτίβα, πάντα «hot» η Ελλάδα

Οι δύο πλευρές του τουρισμού – Το μπουμ και οι παρενέργειες

Οι Αμερικανοί είναι παντού και φέρνουν μαζί το ισχυρό δολάριό τους

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News