Business & Finance Τετάρτη 24/07/2024, 12:10
ΙΕΛΚΑ

Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο το γερμανικό καλάθι από το ελληνικό – Η διαφορά σε βασικά προϊόντα

Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο το γερμανικό καλάθι από το ελληνικό – Η διαφορά σε βασικά προϊόντα

Αρκετά ακριβότερο είναι το καλάθι του σούπερ μάρκετ στη Γερμανία από την Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το οποίο εξέτασε τις τιμές με ΦΠΑ και χωρίς ΦΠΑ. 

Για την ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων: Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα πάνω από 1.400 τιμών προϊόντων και 9 διαφορετικές αλυσίδες σουπερμάρκετ στις δύο χώρες συνολικά για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές, με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και Γερμανία, αλλά και από αλυσίδες σουπερμάρκετ. Τα στοιχεία περιλαμβάνουν όλες τις τιμές επωνύμων προϊόντων, αλλά και όλων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα (εξαιρουμένων μόνο ειδικών προϊόντων όπως π.χ. βιολογικά προϊόντα). Οι τιμές είναι οι τελικές τιμές συμπεριλαμβανομένων των προσφορών και εκπτώσεων που παρέχουν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ σε κάθε χώρα. Διευκρινίζεται ότι οι τιμές αφορούν μόνο αλυσίδες σουπερμάρκετ και όχι άλλα σημεία πώλησης. Τα στοιχεία προέρχονται από τις παρακάτω αλυσίδες σουπερμάρκετ:

  • Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, Market In
  • Γερμανία: Rewe, Kaufland, Netto, Tukwila

Η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι η Γερμανία έχει ακριβότερο καλάθι κατά 26% Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές τις πραγματικές τιμές των προϊόντων σουπερμάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση η Γερμανία έχει ακριβότερο καλάθι κατά 33%. Αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13% ενώ στην Γερμανία (7%).

Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο το γερμανικό καλάθι από το ελληνικό – Η διαφορά σε βασικά προϊόντα-1

Παρακάτω και η σύγκριση μέσων τιμών καλαθιού προϊόντων σουπερμάρκετ Ελλάδας, Γαλλίας, Ηνωμένου Βασιλείου, Ισπανίας, Πορτογαλία, Ιταλίας, Γερμανία, Ρουμανίας

Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο το γερμανικό καλάθι από το ελληνικό – Η διαφορά σε βασικά προϊόντα-2

Σε αντίστοιχα συμπεράσματα καταλήγει και η ανάλυση στοιχείων του Numbeo (το numbeo είναι crowd-sourced global database για τιμές καταναλωτή παγκοσμίως, με στοιχεία από το 2009), τον Ιούνιο 2024, με βάση στοιχεία των τελευταίων 12 μηνών, τα οποία αφορούν όλα τα σημεία πώλησης και αφορούν το ελάχιστο ποσό χρημάτων που πρέπει να δαπανήσει κάποιος στις δύο χώρες προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες θερμίδων, και σε αυτή την περίπτωση η Γερμανία είναι ακριβότερη κατά 26% σε σχέση με την Ελλάδα με 333 ευρώ έναντι 264 ευρώ στην Ελλάδα.

Σύγκριση τιμών Ελλάδα-Γερμανίας (Πηγή: Numbeo)

Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο το γερμανικό καλάθι από το ελληνικό – Η διαφορά σε βασικά προϊόντα-3

Σημειώνεται ότι πέρα από τον ΦΠΑ παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα
  • Το κόστος ενέργειας
  • Το κόστος καυσίμων και γενικά μεταφορών
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
  • Το μέγεθος της αγοράς, η αγοραστική δύναμη-δυνατότητα και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες σε κάθε χώρα (π.χ. η τάση για συσκευασμένα ή μη προϊόντα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κλπ)

Ακολουθεί πίνακας με τα στοιχεία ανά προϊόν με ΦΠΑ και χωρίς ΦΠΑ:

Σύγκριση Μέσων Τιμών του Τυπικού Καλαθιού Προϊόντων Σουπερ Μάρκετ

Σούπερ μάρκετ: Ακριβότερο το γερμανικό καλάθι από το ελληνικό – Η διαφορά σε βασικά προϊόντα-4

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τζίρου 7% στις online αγορές το εξάμηνο

Σούπερ μάρκετ: 10% ακριβότερα από την Ευρωζώνη τα τυποποιημένα – Πώς θα πέσουν οι τιμές

Σούπερ μάρκετ: Μείωση τιμών και τον Ιούνιο – Σε ποια είδη υποχώρησαν περισσότερο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News