Business & Finance Πέμπτη 27/06/2024, 21:03
BUSINESS & FINANCE

Ρωσία: Μετά το πετρέλαιο, φτιάχνει «σκιώδη» στόλο και για το LNG

Ρωσία: Μετά το πετρέλαιο, φτιάχνει «σκιώδη» στόλο και για το LNG

Τους μήνες που ακολούθησαν την εισβολή της στην Ουκρανία και τις κυρώσεις της Δύσης που επιβλήθηκαν ως απάντηση, η Ρωσία συγκέντρωσε έναν σκιώδη στόλο για να μεταφέρει το πετρέλαιό της σε όλο τον κόσμο. Τώρα υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι η Μόσχα έχει αρχίσει να κάνει το ίδιο για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). 

Το φυσικό αέριο είναι το κλειδί για τα σχέδια του Κρεμλίνου να ενισχύσει τις εξαγωγές, να αναπληρώσει τα κρατικά ταμεία και να χρηματοδοτήσει την πολεμική του μηχανή – αλλά αυτό απαιτεί μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς LNG, τώρα που το άλλοτε επικερδές εμπόριο μέσω των αγωγών έχει σχεδόν διακοπεί. Μέχρι σήμερα, τα σχέδια επέκτασης έχουν παρεμποδιστεί από τις αμερικανικές κυρώσεις που κράτησαν μακριά ξένες εταιρείες και σταμάτησαν την παράδοση των ειδικών για τον πάγο πλοίων που είναι ζωτικής σημασίας για την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις της Αρκτικής.

Οι νέες κυρώσεις της Ευρώπης που τίθενται σε ισχύ το επόμενο έτος, περιορίζοντας την πρόσβαση στα λιμάνια, θα εμποδίσουν ακόμη περισσότερο την τρέχουσα αλυσίδα εφοδιασμού.

Τους τελευταίους τρεις μήνες, η κυριότητα τουλάχιστον οκτώ πλοίων έχει μεταβιβαστεί σε ελάχιστα γνωστές εταιρείες στο Ντουμπάι, σύμφωνα με την Equasis, μια παγκόσμια βάση δεδομένων ναυτιλίας. 

Ενώ το Bloomberg δεν μπόρεσε να συνδέσει απευθείας τα πλοία με μεγάλες ρωσικές οντότητες, οι λεπτομέρειες είναι εντυπωσιακά παρόμοιες με τις παρασκηνιακές κινήσεις που έγιναν για τη δημιουργία του σκιώδη πετρελαϊκού στόλου της χώρας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης αδιαφανών εταιρειών και πλοίων τόσο γηρασμένων που υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν ήδη παροπλισμένα.

Στην αρκετά περιορισμένη αγορά LNG, αρκετές φορές μικρότερη από την αγορά πετρελαίου, είναι πολύ ασυνήθιστο για ένα άγνωστο όνομα να προμηθεύει εξειδικευμένους μεταφορείς που μπορεί να κοστίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια. Τουλάχιστον τρία από τα δεξαμενόπλοια έχουν επίσης τους ασφαλιστές τους καταχωρισμένους ως «άγνωστους» στη βάση δεδομένων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού – ένα άλλο χαρακτηριστικό των πλοίων του λεγόμενου σκιώδους στόλου.

«Υπάρχουν αρκετές ενδείξεις που δείχνουν τις προσπάθειες της Ρωσίας να δημιουργήσει έναν σκοτεινό στόλο για το LNG», δήλωσε ο Malte Humpert, ιδρυτής του Arctic Institute, think tank με έδρα την Ουάσινγκτον. Η αγορά παλαιότερων πλοίων, η μεταφορά πλοίων κατηγορίας παγοθραυστικών σε μια οντότητα του Ντουμπάι και ένας αριθμός ρεκόρ αδειών για τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή δείχνουν ότι τα κομμάτια του «παζλ του σκιώδους στόλου μπαίνουν στη θέση τους».

Η ρωσική κυβέρνηση και το υπουργείο Ενέργειας απέφυγαν κάθε σχόλιο. 

Europe Will Ban Re-Export of Russian LNG

That could curb Moscow’s plans to send LNG to Asia via Southern Sea Route

Source: Bloomberg

Το Asya Energy είναι ένα από τα πλοία που έχουν υψώσει κόκκινες σημαίες στον κλάδο. Τον Ιούνιο, καθώς οι μαχητές των Χούθι κλιμάκωσαν τις επιθέσεις τους σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, έπλευσε βόρεια μέσω της πλωτής οδού αλώβητο – έγινε το πρώτο πλοίο μεταφοράς LNG που διέσχισε αυτή τη διαδρομή από τον Ιανουάριο.

Ένα πλοίο με μία ιστορία 22 ετών που πλέει υπό τη σημαία του Παλάου, το Asya Energy έλαβε το σημερινό του όνομα το Μάιο και, σύμφωνα με το Equasis, τελεί υπό τη διαχείριση της Nur Global Shipping, εταιρείας άγνωστης στον κλάδο που βρίσκεται υπό τη λειτουργία του πολυτελούς ξενοδοχείου Meydan, σε μια ζώνη ελεύθερου εμπορίου των ΗΑΕ που έχει επικριθεί από αξιωματούχους για την έλλειψη διαφάνειας. Δεν έχει γνωστό ασφαλιστή.

Η Nur, η οποία σύμφωνα με τον ιστότοπό της εισήλθε στον ενεργειακό τομέα το 2022, διαχειρίζεται τρεις άλλες εταιρείες μεταφοράς LNG από τον Απρίλιο – την Pioneer, τη New Energy και τη Mulan – σύμφωνα με το Equasis. Όλα ανήκουν σε εταιρείες που εδρεύουν στη διεύθυνση του Nur. Δύο από τους ασφαλιστές αυτών των δεξαμενόπλοιων αναφέρονται ως άγνωστοι, σύμφωνα με τον ΙΜΟ.

Τελευταίες κυρώσεις

Δεν θα είναι διαθέσιμα όλα τα στοιχεία του ρωσικού σκοτεινού στόλου πετρελαίου σε μια εναλλακτική λύση LNG. Το υπερψυκτικό καύσιμο απαιτεί πληρέστερα τεχνικά καταρτισμένα πληρώματα και πιο περίπλοκη τεχνολογία, επομένως υπάρχουν λιγότερα σκάφη – τα οποία μπορούν να εντοπιστούν πιο εύκολα με δορυφορικά δεδομένα. Ενώ υπάρχουν 7.500 πετρελαιοφόρα διαφόρων μεγεθών που ταξιδεύουν στα διεθνή ύδατα, ο στόλος LNG είναι λιγότερο από το ένα δέκατο αυτού.

Η μεταφόρτωση – ή η μετακίνηση καυσίμου από το ένα σκάφος στο άλλο – μπορεί να γίνει σε διεθνή ύδατα για πετρέλαιο και είναι ένα κοινό μέσο κάλυψης της προέλευσής του. Αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο για το LNG, επομένως η Ρωσία μέχρι τώρα χρησιμοποιούσε ευρωπαϊκά λιμάνια για τις κινήσεις αυτές, αν και οι αυστηρότεροι ευρωπαϊκοί περιορισμοί σημαίνουν ότι αυτό θα είναι αδύνατο από τον Μάρτιο του επόμενου έτους.

Η Ρωσία, επί του παρόντος ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγός LNG, έχει κάθε λόγο να προχωρήσει στην προσπάθειά της να βρει εναλλακτικές διαδρομές στην αγορά. Οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει ξεχωριστές κυρώσεις για να αποτρέψουν την έναρξη εξαγωγών από το Arctic LNG 2, μια νέα εγκατάσταση που αναπτύχθηκε από τη Novatek, τον μεγαλύτερο εξαγωγό LNG της Ρωσίας.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News