Business & Finance Τετάρτη 19/06/2024, 14:03
BUSINESS & FINANCE

Κίνα: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν ανταποδοτικούς δασμούς στα αυτοκίνητα της ΕΕ

Κίνα: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ζητούν ανταποδοτικούς δασμούς στα αυτοκίνητα της ΕΕ

«Αποφασιστικά αντίμετρα» ζητεί η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας από την κυβέρνηση της χώρας, ως αντίποινα για τους περιορισμούς των Βρυξελλών στις εξαγωγές των κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων, όπως αναφέρει η κρατικά υποστηριζόμενη εφημερίδα της χώρας Global Times.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συγκεκριμένα, ζητούν από το Πεκίνο να αυξήσει τους δασμούς στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα.

Σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση χθες Τρίτη, στην οποία συμμετείχαν επίσης ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας «κάλεσε την κυβέρνηση να λάβει αποφασιστικά αντίμετρα (και) πρότεινε να εξεταστεί θετικά η αύξηση του προσωρινού δασμού στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα με κινητήρες μεγάλου κυβισμού», σύμφωνα με το δημοσίευμα.

Η συνάντηση, που διοργανώθηκε από το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο και συμμετείχαν οι SAIC, BYD, BMW, Volkswagen και Porsche, σύμφωνα με πηγές.

Ο κύριος στόχος της συνάντησης ήταν να ασκηθούν πιέσεις κατά των δασμών που ανακοίνωσαν οι Βρυξέλλες την περασμένη εβδομάδα για να θωρακίσουν την αυτοκινητοβιομηχανία της από τον κινεζικό ανταγωνισμό, πρόσθεσαν.

Οι γνώστες του κλάδου λένε ότι τόσο η Ευρώπη όσο και η Κίνα έχουν λόγους να θέλουν να συνάψουν μια συμφωνία τους επόμενους μήνες για να αποκλιμακώσουν τις εντάσεις και να αποφύγουν νέα κόστη δισεκατομμυρίων δολαρίων για τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.

Η πολιτική της ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε την Τετάρτη ότι εξετάζει την κατάσταση «με σκοπό να συζητήσει αν μπορεί να βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή λύση».

Η εμπορική πολιτική της ΕΕ γίνεται όλο και πιο προστατευτική εν μέσω ανησυχιών ότι το μοντέλο ανάπτυξης της Κίνας που επικεντρώνεται στην παραγωγή και στηρίζεται στο χρέος θα μπορούσε να δει τα 27 μέλη να κατακλύζονται από φθηνά αγαθά, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς οι κινεζικές επιχειρήσεις επιδιώκουν να αυξήσουν τις πωλήσεις στο εξωτερικό λόγω της αδύναμης ζήτησης στο εσωτερικό.

Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 12 Ιουνίου ότι θα επιβάλει από τον Ιούλιο δασμούς κατά των επιδοτήσεων ύψους έως και 38,1% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ακολούθησε την κίνηση των Ηνωμένων Πολιτειών να αυξήσουν τους δασμούς στα κινεζικά αυτοκίνητα και ανοίγει νέο μέτωπο στον εμπορικό πόλεμο της Δύσης με το Πεκίνο.

«Προσωπικά, πιστεύω ότι είναι άδικο να ξεκινήσει ένας πόλεμος δασμών αποκλειστικά και μόνο με βάση το ποσοστό χρησιμοποίησης της παραγωγικής ικανότητας (της Κίνας) και την ανεπαρκή ζήτηση για τα κινεζικά οχήματα νέας ενέργειας», δήλωσε ο Zhang Yansheng, επικεφαλής ερευνητής του China Center for International Economic Exchanges.

«Μπορούμε να δούμε ότι η Κίνα έχει υιοθετήσει μια δέσμη πολιτικών για την επίλυση του προβλήματος της “πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας”, οπότε φέτος, του χρόνου και στα επόμενα τέσσερα χρόνια, η χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας της Κίνας θα συνεχίσει να αυξάνεται», πρόσθεσε.

Πού εστιάζει η Κίνα

Οι Global Times ανέφεραν για πρώτη φορά στα τέλη του περασμένου μήνα ότι ένα κινεζικό ερευνητικό κέντρο αυτοκινήτων που συνδέεται με την κυβέρνηση πρότεινε στην Κίνα να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς στα εισαγόμενα βενζινοκίνητα και σπορ οχήματα γενικής χρήσης με κινητήρες μεγαλύτερους από 2,5 λίτρα στο 25%, από το σημερινό ποσοστό του 15%.

Οι κινεζικές αρχές έχουν προηγουμένως υπαινιχθεί πιθανά αντίποινα μέσω σχολίων στα κρατικά μέσα ενημέρωσης και συνεντεύξεων με παράγοντες του κλάδου.

Η ίδια εφημερίδα τον περασμένο μήνα άφησε επίσης να εννοηθεί ότι κινεζικές εταιρείες σχεδίαζαν να ζητήσουν από τις αρχές να ξεκινήσουν έρευνα αντιντάμπινγκ για τα ευρωπαϊκά προϊόντα χοιρινού κρέατος, την οποία το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι θα αναλάβει.

Έχει επίσης ζητήσει από το Πεκίνο να εξετάσει τις εισαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων της ΕΕ.

Μεγάλα αυτοκίνητα – μεγάλες επιχειρήσεις

Οι εξαγωγές επιβατικών οχημάτων με κινητήρες μεγαλύτερους από 2,5 λίτρα από την Ευρώπη στην Κίνα ανέρχονται σε 196.000 μονάδες το 2023, αυξημένες κατά 11% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας. Τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2024, οι εξαγωγές τέτοιων οχημάτων από την Ευρώπη προς την Κίνα ανήλθαν σε 44.000 μονάδες, μειωμένες κατά 12% σε σχέση με την ίδια περίοδο πριν από ένα χρόνο.

Οι εξαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ στην Κίνα ανήλθαν σε 19,4 δισ. ευρώ το 2023, ενώ η ΕΕ αγόρασε ηλεκτρικά οχήματα αξίας 9,7 δισ. ευρώ από την Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας.

Η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των πωλήσεων των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και η Γερμανία είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας οχημάτων με κινητήρες 2,5 λίτρων και άνω, έχοντας στείλει στην Κίνα από τις αρχές του τρέχοντος έτους οχήματα αξίας 1,2 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων.

Τα μεγάλου μεγέθους SUV GLE Class της Mercedes Benz, τα σεντάν S Class και το Cayenne της Porsche είναι τα τρία πιο δημοφιλή εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Ευρώπη στην Κίνα, τα τρία από τα οποία αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα πέμπτο του συνόλου των 155.841 εισαγόμενων αυτοκινήτων ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων τους πρώτους πέντε μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία της China Merchants Bank International.

Η Σλοβακία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες στην Κίνα και ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες στην ΕΕ. Φέτος έχει εξαγάγει σπορ οχήματα γενικής χρήσης αξίας 803 εκατ. δολαρίων.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιαπωνία εξάγουν επίσης μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 2,5 λίτρων και πιθανώς θα επωφεληθούν περισσότερο από την προτεινόμενη αύξηση των δασμών.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News