«Ασθενεί» ο πολιτισμός όσο και οι αερομεταφορές
Τι δείχνει πανευρωπαϊκή έρευνα της ΕΥ
Μπορεί σε πολλούς να φαίνεται παράδοξο αλλά ο πολιτισμός και οι δημιουργικές βιομηχανίες βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με τους κλάδους της ευρωπαϊκής οικονομίας που έχουν χτυπηθεί από την πανδημία -μαζί με τις αερομεταφορές και έπεται ο τουρισμός.
Σύμφωνα με έρευνα της Ernst & Young (ΕΥ), η οποία διενεργήθηκε για λογαριασμό της GESAC -του φορέα που εκπροσωπεί 33 οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης των δικαιωμάτων δημιουργών και συνθετών σε όλη την Ευρώπη- ο πολιτισμός και οι αερομεταφορές έχουν καταγράψει απώλειες εσόδων της τάξεως του 31% την περίοδο 2019 – 2020, ενώ ακολουθεί ο τουρισμός με ποσοστό 27%, το εμπόριο ηλεκτρονικών ειδών με 26%, η αυτοκινητοβιομηχανία με 25% κτλ.
Ειδικότερα, ο πολιτισμός και 10 τομείς της δημιουργικής βιομηχανίας (σ.σ. διαφήμιση, αρχιτεκτονική, βιβλίο, παραστατικές τέχνες, μουσική, εικαστικά, εφημερίδες-περιοδικά, ραδιόφωνο, οπτικοακουστικά έργα, βιντεοπαιχνίδια) έχουν υποστεί δραματική μείωση στα έσοδα τους, ενώ φαίνεται πως η επιστροφή τους στην «κανονικότητα» θα καθυστερήσει αρκετά.
Οι πολιτιστικές βιομηχανίες, στο σύνολό τους, κατέγραψαν απώλειες τζίρου ύψους 31,2%, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε απώλειες της τάξης των περίπου 200 δισ ευρώ, ενώ μέχρι και το 2019 είχαν μια σταθερή αναπτυξιακή πορεία με τζίρους που έφτασαν τα 643 δισ ευρώ, συμβάλλοντας στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ με 4,4%.
Η πανδημία έχει θέσει σε κίνδυνο περίπου 2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον κλάδο (από τις 7,6 εκατομμύρια που είχε δημιουργήσει) σε όλη την Ευρώπη, ενώ η μουσική και οι παραστατικές τέχνες σημειώνουν τις μεγαλύτερες απώλειες, της τάξης του 75% και 90%, αντίστοιχα.
Οι υπόλοιποι δημιουργικοί κλάδοι εμφανίζουν απώλειες που κυμαίνονται από 20% έως 40%, ενώ ο μόνος τομέας που τα πήγε καλά είναι τα βιντεοπαιχνίδια που εμφανίζουν αύξηση 9%, κάτι που εξηγείται από τη γενικότερη στροφή στο διαδίκτυο.
Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος δεν φαίνεται ότι μπορούν να καλυφθούν από έσοδα που προέρχονται από το διαδίκτυο. Ενδεικτικά, στον τομέα της μουσικής οι απώλειες εσόδων από την πώληση φυσικών προϊόντων αναμένεται να μειωθούν κατά 35%, ενώ τα αντίστοιχα ψηφιακά έσοδα θα παρουσιάσουν αύξηση μόλις 8%. Συνδυαστικά με τα κλειστά μπαρ, εστιατόρια και τους συναυλιακούς χώρους, τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών θα είναι μειωμένα κατά 35% μέσα στο 2020, κάτι που θα αποτυπωθεί στις διανομές του 2021 και 2022.
Στους βραχυπρόθεσμους στόχους των φορέων του πολιτισμού είναι η δέσμευση ποσοστού 2% από το ευρωπαϊκό πακέτο ανάκαμψης και η αποδοτικότερη εφαρμογή των κανόνων που ρυθμίζουν την απόδοση πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο.
moneyreview.gr
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News