Business & Finance Τετάρτη 12/06/2024, 22:30
BUSINESS & FINANCE

ΕΕ: Παρά τους δασμούς, εξακολουθεί για να είναι ελκυστική για την Κίνα

ΕΕ: Παρά τους δασμούς, εξακολουθεί για να είναι ελκυστική για την Κίνα

Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη μπορούν να παρακάμψουν τους νέους δασμούς της ΕΕ.

Reuters Graphics
Reuters Graphics

Μερικοί όμιλοι με «βαθιές τσέπες» θα επενδύσουν στη μεταποίηση εντός της ΕΕ. Η BYD και η Chery έχουν ήδη επιβεβαιώσει σχέδια για επενδύσεις στην Ουγγαρία και την Ισπανία, αντίστοιχα. Οι ευρωπαϊκές χώρες ανταγωνίζονται για να προσελκύσουν περισσότερες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους, αναπτύσσοντας τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού και θέσεις εργασίας. Ένα εργοστάσιο ηλεκτροκίνητων οχημάτων απαιτεί γενικά πωλήσεις περίπου 100.000 αυτοκινήτων ετησίως για να αξίζει τον κίνδυνο. Όμως, ελκυστική θα μπορούσε να είναι και άλλες δραστηριότητες, βάσει των οποίων βασικά μέρη, όπως μπαταρίες εισάγονται και απλώς συναρμολογούνται τοπικά.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν επίσης να βρουν προσιτές βάσεις παραγωγής και πέραν της ΕΕ. Το κοντινό Μαρόκο, όπου οι Κινέζοι κατασκευαστές μπαταριών δημιουργούν κατάστημα, ή η Τουρκία, η οποία επιβάλλει δικούς της δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές, είναι ελκυστικοί προορισμοί.

Και υπάρχουν πιο μακρινοί κόμβοι που επιτρέπουν στους κατασκευαστές να αξιοποιούν τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ, όπως η Νότια Κορέα, όπου η Polestar που υποστηρίζεται από την Geely συμφώνησε να κατασκευάζει αυτοκίνητα στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις της Renault. Ο διευθύνων σύμβουλος Thomas Ingenlath λέει ότι η εταιρεία μπορεί ακόμη και να εξάγει στην Ευρώπη από τις νέες εγκαταστάσεις της στη Νότια Καρολίνα. Η Geely υπόκειται σε δασμούς 20%, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής.

Επίσης, μία στροφή στη στρατηγική είναι μια άλλη πιθανότητα. Αντί να εξάγουν ηλεκτρικά οχήματα, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να επιλέξουν να πωλήσουν περισσότερα υβριδικά ή ακόμα και κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη, αφού κανένα από αυτά δεν επηρεάζονται από τους δασμούς. Μόλις τον περασμένο μήνα, η BYD ανακοίνωσε ότι μια υβριδική έκδοση του δημοφιλούς μοντέλου Seal θα είναι σύντομα διαθέσιμη στην Ευρώπη. Αυτό θα ήταν λογικό, γιατί οι δασμοί δεν είναι ο μοναδικός κίνδυνος. Οι εκλογές για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Κυριακή έφεραν άνοδο για την ακροδεξιά και απώλειες για τους Πράσινους, γεγονός που θα μπορούσε να υπονομεύσει την υποστήριξη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευρύτερα. Οι εθνικές πολιτικές στην ΕΕ έχουν επίσης αποδειχθεί ότι υπόκεινται σε αλλαγές: η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης, τερμάτισε πρόωρα το πρόγραμμα επιδοτήσεων τον Δεκέμβριο.

Σίγουρα, ό,τι κι αν κάνουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα παρακολουθείται στενά: οι εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων της ΕΕ από την Κίνα εκτινάχθηκαν από 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 σε 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, σύμφωνα με τον όμιλο Rhodium, εκπροσωπώντας το 37% όλων των εισαγωγών EV στο μπλοκ. Οι προσωρινοί δασμοί επίσης δεν θα κλειδωθούν μέχρι τον Νοέμβριο, αφήνοντας κάποιο περιθώριο ελιγμών.

Οι Βρυξέλλες θα μπορούσαν ακόμη να προβούν και σε άλλα μέτρα, όπως υψηλότερους φόρους στις μπαταρίες, για να προστατεύσουν περαιτέρω τις τοπικές μάρκες, ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο κινείται η Κίνα. Ωστόσο, ο φόβος για αντίποινα για τους δασμούς του Πεκίνου αλλού θα συγκρατήσει τις όποιες κινήσεις. Το πιο πιθανό αποτέλεσμα είναι λιγότερες εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στους ευρωπαϊκούς δρόμους – αλλά όχι πολύ λιγότερες.

 
moneyreview.gr από Breakingviews του Reuters
 
Διαβάστε επίσης:
 
Κομισιόν: Έως και 38,1% οι δασμοί στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News