Business & Finance Δευτέρα 10/06/2024, 22:00
BUSINESS & FINANCE

ΕΕ: Σε συνομιλίες για να διατηρηθεί η ροή φ.α. της Ρωσίας μέσω Ουκρανίας

ΕΕ: Σε συνομιλίες για να διατηρηθεί η ροή φ.α. της Ρωσίας μέσω Ουκρανίας

Ευρωπαίοι αξιωματούχοι βρίσκονται σε συνομιλίες για να διατηρήσουν τη ροή φυσικού αερίου μέσω ενός βασικού αγωγού Ρωσίας-Ουκρανίας, καθώς αγωνίζονται να αποτρέψουν τον πόλεμο της Μόσχας να βλάψει περαιτέρω τον ενεργειακό εφοδιασμό της ηπείρου.

Η Ευρώπη προσπάθησε να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, αλλά αρκετά κράτη της Ανατολικής Ευρώπης συνεχίζουν να το λαμβάνουν μέσω ενός αγωγού που διασχίζει την Ουκρανία. Η συμφωνία που καλύπτει αυτή τη ρύθμιση διαμετακόμισης λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους. Και με τον πόλεμο να μαίνεται, οι περισσότεροι παρατηρητές της αγοράς αναμένουν ότι το αέριο θα σταματήσει επιτέλους.

Ωστόσο, αξιωματούχοι της ευρωπαϊκής κυβέρνησης και της εταιρείας μιλούν με ομολόγους τους στην Ουκρανία για το πώς θα διατηρήσουν τη ροή του φυσικού αερίου το επόμενο έτος, σύμφωνα με πηγές. Μια επιλογή που εξετάζεται είναι οι ευρωπαϊκές εταιρείες να αγοράζουν και να διοχετεύουν αέριο από το Αζερμπαϊτζάν σε ρωσικούς αγωγούς που κατευθύνονται προς την Ευρώπη. Μια τέτοια ρύθμιση θα επέτρεπε στην Ευρώπη να αποφύγει την αμηχανία της αγοράς ρωσικού φυσικού αερίου σε μια εποχή που προσπαθεί να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας.

Η ιδέα κερδίζει δυναμική καθώς γίνεται σαφές ότι η Ουκρανία θα ήταν υπέρ μίας τέτοιας προοπτικής. Τα έσοδα από τη διαμετακόμιση ανήλθαν σε περίπου 1 δισ. δολάρια το 2021 – παρέχοντας κρίσιμη χρηματοδότηση για την οικονομία που έχει καταστραφεί από τον πόλεμο. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι οι αχρηστευμένοι αγωγοί θα μπορούσαν να γίνουν στρατιωτικοί στόχοι ή να καταστραφούν, κάτι που είναι δαπανηρό να αντιστραφεί.

«Υπάρχουν δύο παράγοντες που πρέπει να θυμόμαστε πάντα», είπε ο Oleksiy Chernyshov, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Naftogaz της Ουκρανίας. «Το ένα είναι ότι η Ουκρανία έχει απίστευτη υποδομή διαμετακόμισης και αποθήκευσης φυσικού αερίου, η οποία θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί και η Ουκρανία είναι διατεθειμένη να χρησιμοποιήσει αυτή την υποδομή επειδή φέρνει πολλά πλεονεκτήματα».

Απέκλεισε οποιοδήποτε σχέδιο που περιλάμβανε συνεργασία με τη ρωσική Gazprom PJSC και είπε ότι η μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν «μπορεί να έχει κάποιο μέλλον».

Ένα σχέδιο χρήσης αζερικού φυσικού αερίου θεωρητικά θα μπορούσε να ωφελήσει τη Ρωσία, εάν δημιουργηθεί ως ανταλλαγή που επέτρεπε στη Μόσχα να στείλει το φυσικό της αέριο αλλού. Η Ρωσία δυσκολεύεται να βρει αρκετούς νέους πελάτες για το καύσιμο, καθώς η υποδομή της έχει δημιουργηθεί για να προμηθεύει την Ευρώπη και η Κίνα οδηγεί σε μια σκληρή συμφωνία. Η ιδέα των ανταλλαγών δεν είναι ξένη στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου και χρησιμοποιείται όταν δεν είναι δυνατή η φυσική παράδοση καυσίμου από τη μια τοποθεσία στην άλλη. Το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποιεί ήδη τον αγωγό του προς την Ευρώπη με πλήρη δυναμικότητα.

Διαπραγματεύσεις

Η Ρωσία εξακολουθεί να στέλνει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ευρώπη ετησίως, κυρίως στη Σλοβακία και την Αυστρία, όπου η Ρωσία εξακολουθεί να είναι βασικός προμηθευτής. Στην Αυστρία, το ρωσικό αέριο έχει καλύψει περισσότερο από το 80% της αυστριακής κατανάλωσης για πέντε συνεχείς μήνες. Η Ευρώπη εισάγει επίσης ρωσικό LNG με πλοία και παρά τις συχνές συζητήσεις για το αν θα έπρεπε, ποτέ δεν έχει επιβάλει κυρώσεις για το ρωσικό αέριο.

Η Κομισιόν πιστεύει ότι η ένωση μπορεί να αντέξει το τέλος της ρωσικής διέλευσης μέσω Ουκρανίας χωρίς κανένα σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια. Το σχέδιό της είναι να βασιστεί σε εναλλακτικούς προμηθευτές και να συνεχίσει τη φιλόδοξη στρατηγική της για το κλίμα, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξοικονόμησης ενέργειας.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News