Business & Finance Δευτέρα 3/06/2024, 13:10
BUSINESS & FINANCE

Οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνονται εκτός συνόρων – Η αλλαγή στη στρατηγική τους

Οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνονται εκτός συνόρων – Η αλλαγή στη στρατηγική τους

Στο κυνήγι νέων ευκαιριών ανάπτυξης βρίσκονται οι κινεζικές εταιρείες, με την κινεζική οικονομία να προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της μετά την πανδημία. Ο στόχος των επενδύσεων στράφηκε στο εξωτερικό, καταγράφοντας κατακόρυφη αύξηση, ιδιαίτερα στον λεγόμενο δρόμο του μεταξιού.

Μεγάλες κινεζικές εταιρείες όπως το TikTok και η Lenovo είναι ήδη παγκοσμίως ανταγωνιστικοί παίκτες με συναρπαστικά προϊόντα.

Τον δρόμο που χάραξαν οι κολοσσοί των τεχνολογιών, ακολουθούν τώρα άλλες εταιρείες της Κίνας όπως, οι εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD και Chery και brand όπως η Luckin Coffee. Ακόμη και μεγαθήρια όπως η Alibaba αναζητούν ευκαιρίες εκτός Κίνας, καθώς η εγχώρια ανάπτυξη επιβραδύνεται.

«Το σημερινό οικονομικό κλίμα, που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενο ανταγωνισμό και κορεσμό της αγοράς εντός της Κίνας, δίνει κίνητρα στις εταιρείες να εξερευνήσουν και να εδραιώσουν παρουσία σε διεθνείς αγορές», δήλωσε στο Business Insider ο Chris Pereira, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ομάδας επιχειρηματικών συμβούλων iMpact με έδρα τη Νέα Υόρκη, η οποία βοηθάει κινεζικές εταιρείες να διεθνοποιηθούν.

Υπολογίζεται ότι οι επενδύσεις εκτός Κίνας αυξήθηκαν κατά σχεδόν 1% από το 2022 έως το 2023, φτάνοντας σχεδόν τα 150 δισ. δολάρια το 2023, σύμφωνα με έκθεση της EY που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο.

Αν και η συνολική αύξηση κατά 1% δεν αποτελεί μεγάλο άλμα, η αύξηση των επενδύσεων ήταν έντονη στις χώρες στα δυτικά και νότια της Κίνας, όπου οι μη χρηματοοικονομικές άμεσες επενδύσεις της Κίνας αυξήθηκαν κατά 22,6%. Η Ασία παρέμεινε ο κορυφαίος προορισμός για συγχωνεύσεις και εξαγορές από κινεζικές επιχειρήσεις για πέμπτη συνεχή χρονιά, σύμφωνα με την EY.

Οι τρεις κορυφαίοι τομείς στους οποίους επένδυσαν οι κινεζικές εταιρείες ήταν η τεχνολογία, τα μέσα ενημέρωσης και οι τηλεπικοινωνίες, και η προηγμένη μεταποίηση στην οποία περιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά οχήματα και η υγεία, αντιστοιχώντας στο 53% των συνολικών επενδύσεων των κινεζικών επιχειρήσεων.

Η στροφή στις ξένες αγορές δεν είναι νέα επενδυτική κίνηση για την κινεζική οικονομία. Το νέο στοιχείο είναι η στρατηγική τους. Στη δεκαετία του 2010, οι κινεζικές εταιρείες ήταν γνωστές για την αγορά περιουσιακών στοιχείων υψηλού προφίλ. Αυτό περιλαμβάνει το ιστορικό ξενοδοχείο Waldorf Astoria στη Νέα Υόρκη, το οποίο πωλήθηκε σε κινεζική ασφαλιστική εταιρεία το 2014, και την εξαγορά του ελβετικού γίγαντα αγροχημικών Syngenta από την ChemChina το 2016.

Επενδύσεις στην ίδρυση νέων εταιρειών (greenfield)

Αντί για συμφωνίες εξαγορών και συγχωνεύσεων, οι κινεζικές εταιρείες προτιμούν τώρα να επενδύουν σε θυγατρικές σε ξένες αγορές και να λειτουργούν την επιχείρηση από το μηδέν, σύμφωνα με την fDi Intelligence.

Αυτό σημαίνει ότι οι κινεζικές εταιρείες θα δημιουργήσουν εγκαταστάσεις στο εξωτερικό υπό το δικό τους εμπορικό σήμα ή θυγατρικές τους. Αυτή η στρατηγική λειτουργεί ιδιαίτερα καλά σε κλάδους στην Κίνα που έχουν ήδη πλεονέκτημα, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και οι μπαταρίες EV.

Είναι επίσης σύμφωνη με τη βιομηχανική πολιτική του Πεκίνου «Made in China 2025», η οποία στοχεύει να καταστήσει τις κατασκευαστικές ικανότητες της Κίνας ανταγωνιστικές διεθνώς.

Η αλλαγή στρατηγικής οφείλεται εν μέρει στις αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις μετά την αυστηροποίηση των κριτηρίων ελέγχου των άμεσων ξένων επενδύσεων από τις κυβερνήσεις των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ για τη διαφύλαξη κρίσιμων και στρατηγικών βιομηχανιών.

Το 2022, η γερμανική κυβέρνηση εμπόδισε κινεζικές εταιρείες να αποκτήσουν μετοχές σε δύο γερμανικές εταιρείες τσιπ, επικαλούμενη ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια και φόβους σχετικά με τη μεταφορά τεχνολογίας.

Έτσι, ακόμη και αν οι εξερχόμενες επενδύσεις αυξάνονται, οι κινεζικές διασυνοριακές συναλλαγές συγχωνεύσεων και εξαγορών υποχώρησαν στα 17,3 δισ. δολάρια το 2022. Αυτό συνέβη μετά από χρόνια επέκτασης, κατά τα οποία οι επενδύσεις υπερτριπλασιάστηκαν από 54,4 δισ. δολάρια το 2010 σε σχεδόν 201 δισ. δολάρια το 2016, σύμφωνα με την ανάλυση της fDi Intelligence.

Παρακάμπτοντας τις ΗΠΑ

Μια άλλη διαφορά στη στρατηγική επενδύσεων της Κίνας στο εξωτερικό έγκειται στη γεωγραφία. Λιγότερο από μια δεκαετία πριν, η Κίνα ήταν ένας από τους πέντε μεγαλύτερους επενδυτές στις ΗΠΑ. Σήμερα, οι κινεζικές επιχειρήσεις παρακάμπτουν τις ΗΠΑ, υπέρ των αγορών της Νοτιοανατολικής Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής, όπου υπάρχουν υψηλές δυνατότητες ανάπτυξης, ευνοϊκές εμπορικές συμφωνίες και, συχνά, ένα πιο φιλόξενο ρυθμιστικό περιβάλλον.

Οι ετήσιες επενδύσεις της Κίνας στην Αμερική μειώθηκαν από 46 δισ. δολάρια το 2016 σε λιγότερα από 5 δισ. δολάρια το 2022, σύμφωνα με έκθεση της Rhodium Group.

Η Κίνα έχει γίνει «παίκτης δεύτερης κατηγορίας» στο επενδυτικό τοπίο των ΗΠΑ, αφού έχει ξεπεραστεί από χώρες όπως το Κατάρ, η Ισπανία και η Νορβηγία.

Το ενδιαφέρον έχει μειωθεί λόγω των αυξημένων εμπορικών εντάσεων, του αυστηρότερου ρυθμιστικού ελέγχου και των γεωπολιτικών παραγόντων.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι το “going global” θα συνεχίσει να αποτελεί βασική στρατηγική ανάπτυξης για πολλές κινεζικές εταιρείες.

moneyreview.gr με πληροφορίες από business insider

Διαβάστε επίσης:

Η Ευρωπαϊκή Ένωση μπαίνει στη μάχη για τις πρώτες ύλες

Πιθανούς δεσμούς της GenScript Biotech με την Κίνα καλείται να ερευνήσει το FBI

ΔΝΤ: Αναβαθμίζει στο 5% την πρόβλεψη για την ανάπτυξη της Κίνας το 2024

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News